Gravatar

#211 Skeloboy 15 år siden

#210 - har altid synes surf and turf er en underlig ide. Det skal sikkert nok smage godt, men jeg ville foretrække med kvalitetskød og fisk at lave en ret kun med det
Gravatar

#212 jessup 15 år siden

Det kan jeg godt forstå selvom det var mig der forslog det. Det startede som en god bøf og lidt kam muslinger - voksede til hummer og bøf - da det ikke kunne lykkedes (800 kr. for en dansk hummer) vænnede jeg mig til den ned doslede model, men det var ikke mig der styrede den del af måltidet. Jeg glæder dog mig stadig.-

Jeg har lige fundet denne dif. på Wiki om Surf and turf:
culinary kitsch: "the point...is to maximize hedonistic extravagance" by ordering the two most expensive things on the menu; that is, the menu is guided not by aesthetic concerns, but for the sake of vulgar display.

Så er vi vist sat i bås:)
This is just until June
Gravatar

#213 Skeloboy 15 år siden

#212 - du må endelig komme med en update...

I aften:
Tykstegsbøf stegt med jalapenos og hvidløg
Grøntsagskompot(gulerod, peberfrugt, selleri, rødløg karamelliseret og derefter simre i balsamico til alt væske er væk)
Ris

Nam nam
Gravatar

#214 jessup 15 år siden

Jeg havde aldrig bagt en kage før men den blev rigitig god men næste gang skal den kun have ved 150 grader.

Østers var et rent hit. De gratinere østers var "ringest" man var ikke i tvivl om at det kom fra havet men det kunne ligsågodt havde været et andet skaldyr - spar på ost og eller smør. Jeg vil foreslå at man kun gør det med meget store østers.

Østers alla kon g hans - røget olie, syltet tyttebær, rugbrøds croutonner og karmaliseret citron var skidegode. Olien var ikke meget røget som i røget salt men mere som en let røget fisk, hvis det giver mening - meget lækkert. Hvis man har 6-8-> gæster er dette ikke specielt dyrt.

De ferske var dejlige og vi va enige om at vi sagtens kunne havde konsumeret et par stykker mere.

Vinen blev fundet lidt for sød af resten af selskabet - jeg var ikke af samme opfattelse.

Den amerikanske bøf er bedre end nogen jeg har fået på en dansk restaurant og med de avancer der er herhjemme - fremragende mør,marmoreret og smagfuld.

Konge krabbe var meget lækkert. Vi fik et ben hver og der er ligesåmeget kød i et sådan ben som i en lille hummer. De var forkogt så tilberedning af dem er der ingen erfaring med. - et ben til en avanceret krabbesalat til forret ville være dejligt.

Selve sammensætningen af alle delene af hovedretten var ikke overbevisende derfor mest anmeldelse af råvarerne.

Kagen var ledsaget af lidt 80'er frugter som passede fint og Banyuls vinen var mere "vinet" end portvin og man smagte klart at der var mindre sprit - men der skal ikke for mange frugter til før den forsvinder.

Næste gang skal selve madlavningen i højsædet og ikke kun råvare.
This is just until June
Gravatar

#215 DarkLight 15 år siden

Pizza

200 gram hvedemel
100 gram durum mel
2-3 dl lunt vand
25 G gær
30 G honning
Olie
Salt

Opløs gær og honning i det lune vand. Ælt resten sammen, og fortsæt med at ælte 5-6 minutter. Sæt dejen til hævning i 40 minutter.
Slå den ned, og ælt cirka 1 minut. Del dejen op i 2 potioner. Lad den hæve igen.

Forvarm ovnen til 240 grader. Jeg stiller risten på nederst rille med bagestenen ovenpå.

Rul dejen ud og fyld på. Husk en god tomatsovs betyder meget, og der skal ikke mere på end 3 ting. Ost tæller ikke med. Pizza'en skal have 5-7 minutter.

Pizza 1:
Skåret pølse
Rød/grøn peber
Chorizo
Mozzerella

Pizza 2:
Parmaskinke
Rød/grøn peber
Limesvitset svampe
Permasan
Mozzerella
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#216 Skeloboy 15 år siden

I går blev det lidt kræs:
Honningbagte rodfrugter med ris og kænguru-steaks...

Til dem, der ikke har smagt kænguru...prøv det, for det er eddermame lækkert kød...

I dag bliver det noget pangasius-filet med en gang asiatisk-inspireret risnuddel-ting:

Hvidløg, løg, chili, ingefær svitses på pande, grønne bønner, peberfrugt og lidt gulerod kommer med, risnudler vendes i, sova kommes over...aner ikke om det er godt eller underligt, men nu prøver jeg...:)
Gravatar

#217 Skeloboy 15 år siden

ok, det blev så nok lige pænt godt, men det kunne have været endnu bedre med justeringer:

Sådan her gjorde jeg:
hakkede hvidløg, chili og ingefær fint
Skyllede bønner, skar gulerødder i stave
Stillede det klart

Krydrede fisken med salt og citron, stillede den klar...

Blandede salaten: lavede en dressing af æbleedikke, honning og salt...blandede det sammen med napolitana mix, grillet peberfrugt(skær i halve og udhul, sæt den øverst i ovnen på grill indtil den er helt sort, i en pose og så skal den køles af...nu kan skindet pilles og peberfrugten skæres ud), kernemix og eddikken

Kogte risnudlerne og over i en si

Skruede helt op for de to pander(og godt med olivenolie), på med hvidløg, chili, ingefær meget hurtigt, på med grøntsagerne, mens fisken kommer på den anden pande. Fisken skal kun have et par minutter på hver side, mens grøntsagerne stadig skal have bid...på med soya over det grønne, kog i 1 min, tilsæt risnudler, bland og server...

Bønnerne skulle ikke have været med og fisken skulle have været kraftigere...så havde det været helt perfekt...(ok, brugte for meget ingefær også...)
Gravatar

#218 davenport 15 år siden

Vi har glemt at handle, så fryseren bød på "hurtig-kog" spaggetti med wokgrøntsager... What a jib! Jeg er pisse sulten lige nu.... :´( piv piv
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#219 Skeloboy 15 år siden

#218 - well...masser af karry og frosne rejer, hvis man har det, så er der en ok studenter-ret:)
Gravatar

#220 elwood 15 år siden

Fik lige igen hjemmelavede burgers i aften, synes ik lige jeg gad og lave kødsovs med den smule kød jeg havde i fryseren.

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"

Skriv ny kommentar: