Gravatar

#41 Skeloboy 15 år siden

#39 - lakseroulade smager jo altid godt...
http://www.dk-kogebogen.dk/info/link-til-os/hoejti...

Hjemmelavet is og en god tung chokoladekage til dessert(sådan en man får på cafe),eller en god hjemmelavet islagkage

I dag prøvede jeg en Jamie Oliver-opskrift:
2 fed hvidløg
1 chili
400 g friske rejer
1 glas hvidvin
6 blende soltørrede tomater
Citron(økologisk, fordi skallen skal bruges)
Rucola

Dertil frisk pasta

Svits hvidløg og chili
Kom rejerne med et øjeblik
Tilsæt 1 glas hvidvin og soltørret tomater i 2-3 min
Saft fra en citron blandes med

Bland sammen med pasta(og der kommer ikke så meget sovs, men det er også meget kraftigt) og drys med rucola og reven citronskal
Gravatar

#42 tiany 15 år siden

#40 Netop derfor at min svenske svigerinde kommer til DK og fejre jul - hun hader fisk og det får man i bunkevis til jul i Sverige
Valar morghulis
Gravatar

#43 Skeloboy 15 år siden

Rigtig farmor-mad...

Mørbrad, løg, champignon og fløde i fad...kartofler og gele og engelsk sauce til dyppelse...

Skær mørbraden ud i 2-3 cm tykke stiver. Brun på en pande, kog af med vand, hæld op en gryde, gentag indtil alt mørbrad er brunet, gør det samme med løg og champignon. Tilsæt lidt ribsgele, lidt engelsk sauce, salt, peber og fløde til saucen, hæld over mørbraden i et ildfast fad med sølvpapir over(så undgår du skin)...enkelt og lækkert:)
Gravatar

#44 Skeloboy 15 år siden

Og i dag til frokost, den helt fantastiske fisk, som er så afsindig god...og lidt af en vestjysk egnsspise...Røget helt...den er ikke så kendt, kan spise uden noget, men æggestand er godt til...nam nam nam:)

Fisken kan stortset kun fanges i Ringkøbing Fjord og er en slgs laksefisk...kommer i helt ud til det vestjyske(kragerne er vendt for lænst), så prøv det
Gravatar

#45 jessup 15 år siden

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om jeres udstyr/værktøj i køkkenet. Pral er velkommen, men måske et redskab kan gøre en del af madlavningen lettere/mulig. Hvad ofre man f.eks. penge på og hvad er ligemeget. Jeg har f.eks ofret noget på pander men meget lidt på gryder fordi det meste jeg koger ikke kan brænde på osv.

Er der f.eks nogen der har erfaring med kobberpander, trykkogere, Römertopf osv.?
This is just until June
Gravatar

#46 DarkLight 15 år siden

Hold igen med knive. Man har kun brug for max 4 :)
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#47 jessup 15 år siden

#46 - jeg er selv kommet til samme resultat - dvs. jeg er ved at skifte lidt for mange dårlige knive ud med et par gode knive.
This is just until June
Gravatar

#48 elwood 15 år siden

Jeg fik 3 Zwillinger knive i julegave, og så har jeg selv en Filletkniv fra Zwillinger, før i tiden havde jeg så et komplet knivsæt fra Rema 1000 (en del af en firma gave da jeg var udlært) så jeg har god grund til og kasser dem vil jeg mene 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#49 Skeloboy 15 år siden

på trods af stor aktivit i denne tråd, så er mit køkkenudstyr på absolut minimum...jeg har 1 god kniv, 1 god urtekniv, en dårlig blender, og har lige fået en køkkenvægt...og så har jeg en pommes frites-skærer...det er det eneste udover det sædvanlige
Gravatar

#50 jessup 15 år siden

#48 det lyder som en god gave:) - hvordan vil du holde dem ved lige? strygestål og slibesten eller holder du dig bare til stålet?

Er der nogen der har erfaring med mandoliner?

I går fik jeg tapas fra Pintox i nansensgade:

Kanin
Ovnbagte kartofler med eri ori (ved ikke hvordan man staver til det)
Kæmperejer i ovn med hvidløg og chilli
Stegte lammekoteletter med grøntsager
Friske blæksprutteringe
Brød
1 glas vin
æblekage med mascepone og lidt vanilieis
dobbelt expresso
This is just until June

Skriv ny kommentar: