Jeg fik fingre i en billig fersk lammekølle og havde på fornemmelsen at det blev godt så jeg skrev ned undervejs:
650 gram lammekød fra den øverste del af lammekøllen ned til skanken. 4 hele skalotteløg 3 mellem gulerødder skåret på midten i halve 12 fed hvidløg lille håndfuld timian 10-12 blade slavie 3 kviste rosmarin
Bruner grøntsager i rapsolie Tilsætter urter + hvidløg et par minutter Tager grøntsager fra og og bruner lammet omtrent 3*4 cm Hælder grøntasager ned til kødet Hælder boullion over kogt på ben og granulat – dækker 80 % Tilsætter 1 glas vin (man kan sagtens hælde mere vin i, men jeg er ikke ekspert i vin så jeg vælger at justere med god eddike) Bobler på laveste blus i 60 minutter røres rundt i fra tid til anden.
Ingrediencerne stages op suppen jævnes – blev smagt til med cherry eddike. Ingredienserne heldes tilbage – lad stå og simre 10-15 min.
Bliver helt sikkert endnu bedre næste dag.
Der er efterhånden langt imellem smags oplevelserne med de udskæringer som man traditionelt steger rødt - og være næsten sikker på god smag koster efterhånden en del. Oksebov, kalvebov, kalvehaler gammeldags oksesteg, gryderetter er blevet min nye interesse og dermed den dybe kødsmag.
I dag blev det til kartoffelsalat med hakkedrenge:
Kogte, kolde kartofler Radiser Frisk dild
Eddiken: Olivenolie Æbleeddike Sennep Citronsaft Salt og peber
Til ½ dl olivenolie skal der bruges ca. 1-2 spsk eddikke og sennep, og et skvæt citronsaft...men det kan aldrig gå helt galt, for man kan altid justere...smag til med salt og peber...bland sammen kartofler skåret i tern og radiser i skiver...frisk dild til sidst...
I hakkedrengene kom jeg sriracha i...og det smager sindsyg godt...
#281 Skeloboy 15 år siden
Pasta med cherrytomat, porre, broccoli, soltørret krydret med basilikum og parmesan...
#282 jessup 15 år siden
Bagekartoffel med kryddersmør(pebber, frsik timian)
Kæmpe portion salat (skarlotte, tomater (jeg har været heldig og rent faktisk få nogle søde) krøl salat - dressing (olie, chardonnay eddike, hvidløg, grovkornet sennep (ikke stærk), hvidløgssennep (ikke stærk), pebber.
#283 elwood 15 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#284 chronaden 15 år siden
(fødselsdag) ^^
#285 jessup 15 år siden
Mayonnaise:
1 pasteuriseret æggeblomme (brugte 2)
3 deciliter vindruekerneolie (brugte kun 2 - rapsolie)
1 tsk. sennep
1-2 tsk hvidvinseddike (2 tsk)
Saften af ¼ citron
Salt (2 tsk)
Friskkværnet peber
(1 fed hvidløg)
(1 tsk chilli)
Bliver ikke så tyk - sikkert god til pommes og ships.
#286 jessup 15 år siden
#287 jessup 15 år siden
650 gram lammekød fra den øverste del af lammekøllen ned til skanken.
4 hele skalotteløg
3 mellem gulerødder skåret på midten i halve
12 fed hvidløg
lille håndfuld timian
10-12 blade slavie
3 kviste rosmarin
Bruner grøntsager i rapsolie
Tilsætter urter + hvidløg et par minutter
Tager grøntsager fra og og bruner lammet omtrent 3*4 cm
Hælder grøntasager ned til kødet
Hælder boullion over kogt på ben og granulat – dækker 80 %
Tilsætter 1 glas vin (man kan sagtens hælde mere vin i, men jeg er ikke ekspert i vin så jeg vælger at justere med god eddike)
Bobler på laveste blus i 60 minutter røres rundt i fra tid til anden.
Ingrediencerne stages op suppen jævnes – blev smagt til med cherry eddike. Ingredienserne heldes tilbage – lad stå og simre 10-15 min.
Bliver helt sikkert endnu bedre næste dag.
Der er efterhånden langt imellem smags oplevelserne med de udskæringer som man traditionelt steger rødt - og være næsten sikker på god smag koster efterhånden en del. Oksebov, kalvebov, kalvehaler gammeldags oksesteg, gryderetter er blevet min nye interesse og dermed den dybe kødsmag.
#288 Skeloboy 15 år siden
Kogte, kolde kartofler
Radiser
Frisk dild
Eddiken:
Olivenolie
Æbleeddike
Sennep
Citronsaft
Salt og peber
Til ½ dl olivenolie skal der bruges ca. 1-2 spsk eddikke og sennep, og et skvæt citronsaft...men det kan aldrig gå helt galt, for man kan altid justere...smag til med salt og peber...bland sammen kartofler skåret i tern og radiser i skiver...frisk dild til sidst...
I hakkedrengene kom jeg sriracha i...og det smager sindsyg godt...
http://en.wikipedia.org/wiki/Sriracha
#289 elwood 15 år siden
Starter her om små 10 min. klokken 20:00 nemlig.
#290 elwood 15 år siden