Hvad angår værktøj i køkkenet, så har jeg én nævneværdig kniv. En lidt ældre kniv som jeg købte i forbindelse med kokkeskolen. Den har fulgt mig lige siden de glade dage og den holdes i gang med et månedligt besøg på strygestålet. Har dog overvejet om det ikke snart var på tide at få fat i en ordentligt kniv. Her har jeg faktisk overvejet et par Zwilling-knive. De er simpelthen fantastiske. :)
Har du gået på kokkeskole bony? Jeg selv har et par lækre Raadvad-knive, som jeg ikke har nogen grund til at klage over.
bony (59) skrev:
Ellers er jeg glad for min hvidløgspiller fra Jamie Oliver. En lille fin rulle som man putter hvidløget ind i og ruller så skallen smutter af, som på en mandel. Man er vel lidt doven og så undgår man hvidløgsfingre af at pille. :)
Er den virkelig så god? Virker det hver gang?
Men ja, Jamie Oliver-køkkengrejet er sgu kram. Selv har jeg dog et par Scanpan Titanium-pander.
Kors hvor får man dog lyst til god mad, når man er syg og ikke kan hverken spise eller tåle så meget. Alene omtalen af Davenports "kødting" giver mig fråde om munden.
Jep, i Silkeborg. Det var en underholdende tid. :)
Jeg kan faktisk ikke mindes én eneste gang hvor jeg har måttet pille dem med fingrene. Så ja, hver gang. Man putter hvidløget ind, ruller to-tre gange og vender den på siden så hvidløget falder ud. Skrællen sidder for det meste fast inde i rullen så den er lige til at skylle af med vand. Det eneste man lige skal huske er at hakke det yderste af stilken af hvidløget. Du ved, det hårde stykke som sidder for enden af fedet. :)
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
#62: Det må jeg sige. Jeg har altid syntes, at det kunne være meget spændende at arbejde som kok. Men jeg romantiserer vist både faget og det at gå på kokkeskole lidt vel meget. ;) Der er nok for meget stress og jag involveret til, at jeg ville bryde mig om det.
Den lyder sgu smart den hvidløgspiller.
#63: Tak, det glæder mig at høre. :) Jeg er skam også meget tilfreds med dem.
#64 - Det er slet ikke så glamorøst som man skulle tro. Det er nemlig stress, jag og ekstremt dårlige arbejdstider næsten hele branchen igennem. Det var også en af grundende til at jeg senere droppede branchen og valgte at gå i en HELT anden retning. :)
#65 - Hehe, ja. Jeg tror det passer meget godt, hvis man tænker på den måde han udtrykker sig på verbalt. F-ordet er blevet brugt en del i de køkkener jeg har arbejdet på. Haha.. :)
Men én ting tog jeg med mig fra den tid. Min store glæde ved at forsøge mig frem og selv finde på interessante retter. Når en ret lykkedes og er en succes, ja det er sgu det hele værd. :)
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Det med stress og dårlige arbejdstider, er også grunden til at jeg ikke valgte den vej. Jeg var i praktik i 14 dage på Hotel Scanticon, og det tog modet fra mig. Der var en helvedes jargon i køkkenet, og det var ikke noget der gav mig lyst til det. Samt det faktum, at jeg ikke prøvede at lave mad. Jeg skulle pille løg og skrælle kartofler, og det kunne jeg godt i forvejen. Men jeg går med ideer om at starte op selv. Nu er jeg jo arbejdsløs og har ret til 6 ugers sammenlagt kursus, så jeg tror jeg tager hygiejnekursus til at begynde med i Januar.
Mere følger...
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Så er maden gjort klar. Ca. 1 kg skåret oksekød, der ligger og marinerer i rødløg og vin og citronpeber, og så noget kylling der er krydret med hvidløgspeber og af alle ting 2 mariekiks som jeg har smuldret i. Det er jeg noget spændt på hvordan bliver. Så er der så cocktailpølser med Bacon omkring. I ovnen er der flødekartofler med morneysovs og frisk rød og grøn peber. Det skal nok blive en god fondue.
Så nu sidder jeg lige med et glas vin, og ser lidt tv2 mens ungerne skriger.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Vi fik det, som jeg skrev i #54...der var skønhedsfejl, men fuck, hvor blev altr godt...det bedste måltid jegf har lavet...og vigtigt: det var let at lave
#69 - det5 skal slet ikke være kompliceret før det er godt...jeg er vild med lakseroulade, men vi synes(mig og ham der lavede menuen), at det var lidt for standard...men det lyder satme lækkert
#61 Highland Park 15 år siden
Har du gået på kokkeskole bony?
Jeg selv har et par lækre Raadvad-knive, som jeg ikke har nogen grund til at klage over.
Men ja, Jamie Oliver-køkkengrejet er sgu kram.
Selv har jeg dog et par Scanpan Titanium-pander.
Kors hvor får man dog lyst til god mad, når man er syg og ikke kan hverken spise eller tåle så meget. Alene omtalen af Davenports "kødting" giver mig fråde om munden.
#62 Bony 15 år siden
Jep, i Silkeborg. Det var en underholdende tid. :)
Jeg kan faktisk ikke mindes én eneste gang hvor jeg har måttet pille dem med fingrene. Så ja, hver gang. Man putter hvidløget ind, ruller to-tre gange og vender den på siden så hvidløget falder ud. Skrællen sidder for det meste fast inde i rullen så den er lige til at skylle af med vand. Det eneste man lige skal huske er at hakke det yderste af stilken af hvidløget. Du ved, det hårde stykke som sidder for enden af fedet. :)
#63 DarkLight 15 år siden
Scanpan er mindst lige så godt.
#64 Highland Park 15 år siden
Der er nok for meget stress og jag involveret til, at jeg ville bryde mig om det.
Den lyder sgu smart den hvidløgspiller.
#63: Tak, det glæder mig at høre. :)
Jeg er skam også meget tilfreds med dem.
#65 elwood 15 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#66 Bony 15 år siden
#65 - Hehe, ja. Jeg tror det passer meget godt, hvis man tænker på den måde han udtrykker sig på verbalt. F-ordet er blevet brugt en del i de køkkener jeg har arbejdet på. Haha.. :)
Men én ting tog jeg med mig fra den tid. Min store glæde ved at forsøge mig frem og selv finde på interessante retter. Når en ret lykkedes og er en succes, ja det er sgu det hele værd. :)
#67 davenport 15 år siden
Men jeg går med ideer om at starte op selv. Nu er jeg jo arbejdsløs og har ret til 6 ugers sammenlagt kursus, så jeg tror jeg tager hygiejnekursus til at begynde med i Januar.
Mere følger...
#68 davenport 15 år siden
Så er der så cocktailpølser med Bacon omkring.
I ovnen er der flødekartofler med morneysovs og frisk rød og grøn peber.
Det skal nok blive en god fondue.
Så nu sidder jeg lige med et glas vin, og ser lidt tv2 mens ungerne skriger.
#69 jessup 15 år siden
Lakserolade: røget laks, flødeost med stenbiderrogn dertil Pinot fra Alsace
Lammekrone med kartofler, asparges dertil lammefond smagt til med rødvin, fløde.
Dessert : bagt tærte af chokolade med råsyltet hindbær og vaniliemælkeis, portvin
En udemærket middag der var nem at gå til. Men 8-9 ben lam til hver var lige i overkanten - 4 er rigeligt til de fleste.
#70 Skeloboy 15 år siden
#69 - det5 skal slet ikke være kompliceret før det er godt...jeg er vild med lakseroulade, men vi synes(mig og ham der lavede menuen), at det var lidt for standard...men det lyder satme lækkert