Gravatar

#91 Sweetiebellefan 13 år siden

Evil Dead fortjente en Oscar for bedste film!
Twilight Sparkle: "Real friends don't care what your cover is. Friendship is a wondrous and powerful thing.
Gravatar

#92 cansi 13 år siden

Hvis i er interesseret, så er her et lille klip på 5-6 min omkring lydarbejdet i Social Network :=)

Udover det så er Black Swan ren faktisk vinderen på industri siden.

Den er blevet nomineret hos:
Screen Actors Guild SAG, Directors Guild DGA, Producers Guild PGA, Writers Guild WGA, Cinema Audio Society CSA, Art Directors Guild ADG, American Society of Cinematographers ASC og Visuel Effects Society VES.

Social Network og Inception har 7 hver
Social Network: SAG, DGA, PGA, WGA, CSA, ADG, ASC
Inception: DGA, PGA, WGA, CSA, ADG, ASC, VES

Hvis i ikke har set det, så har DGA annonceret deres nomineret for i år,
David Fincher, The Social Network
Tom Hooper, The King’s Speech
Darren Aronofsky, Black Swan
David O. Russell, The Fighter
Christopher Nolan, Inception

Kun 3 gange, siden 1990 har Academy'et nomineret de samme 5 som DGA, den ene var sidste år. Dvs. at højst sandsynlig bliver en af de overnævnte fem ikke nomineret her d. 25 jan. Jeg ved det ikke, men jeg vil tro at det enten er Tom Hopper eller David O'Russell der bliver afløst af Coen brødrene eller Ben Affleck (Husk, de kan godt lide skuespiller der bliver til instruktøre)

Det betyder så også at True Grit ikke kommer til at overraske Oscar nat. Det er kun sket en gang at en film som ikke var nomineret ved DGA som gik hen og vandt Bedste Film Oscar nat og det Driving Miss Daisy...

Jeg tror at løbet er mellem Social Network som er den helt store favorit og The Fighter...
Gravatar

#93 Babo Rises 13 år siden

#90

Det er så ikke helt det samme, som jeg fisker efter. Jeg undrer mig blot, hvorledes visse personer dømmer film. Fælles for hver genre er vel, at man ser på film som en helhed - altså ser på historie, skuespil, samt det tekniske. Dette er gennemgående for hver genre. Og hvis Evil Dead fortjener 6/6, så må man antage, at alt i den er topnotch? Og hvis man samtidig giver BHD 1/6, så er ALT i den skod. Men okay. Visse genre tilgiver man bedre.
Gravatar

#94 NightHawk 13 år siden

# 93 -

Men det handler stadigvæk ikke om at være mere tilgivende over for den ene genre frem for den anden. Hver genre skal bedømmes individuelt ud fra sit regelsæt.

De kriterier som gør sig gældende inden for gysergenren lever "Evil Dead", i både Lord Beef Jerkeys samt undertegnedes øjne, fuld ud op til og scorer derfor på sine præmisser naturligvis 6/6.

Mht. "Black Hawk Down" gælder der nogle helt andre forudsætninger, som den så skal leve op til inden for sin genre, og her mener Lord Beef Jerkey jo så, formoder jeg, at den har nogle store mangler i forhold til andre krigsfilm han har set. Ergo får den en lav karakter.

Der er jo så også tale om to vidt forskellige historier og to vidt forskellige måder at illustrere det på for de to genrer, som gør en sammenligning umulig. "Black Hawk Down" er baseret på virkelige begivenheder og har underforstået et krav om at skildre det sete på en så troværdig måde som det overhovet er muligt, hvorimod "Evil Dead" jo er ren fantasi og derfor har nogle langt bredere rammer at arbejde inden for, hvilket så også betyder at skuespilsformen samtidig ligger milevidt fra hinanden i de to film.

Mht. til vurdering af det tekniske er der også tale om en sammenligning mellem æbler og pærer. I "Evil Dead" scores der point for opfindsomheden i skabelsen af monstrene og ligeledes splatter-effekerne, samt hvordan de udnyttes både i en suspensemæssig og/eller humoristisk sammenhæng. I "Black Hawk Down" vurderes de tekniske færdigheder helt anderledes, fordi de tjener et helt andet formål i forhold til den historie man gerne vil fortælle her.



"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#95 IK 13 år siden

Babo Rises (93) skrev:
#90 Men okay. Visse genre tilgiver man bedre.


Man tilgiver jo ubevidst mange af de film man så i sine unge dage. Jeg indrømmer fuldt ud at Star Wars ikke er perfekt, og at Mark Hamils skuespil er et stort minus ved filmen. Alligevel finder jeg den fantastisk underholdende, og det skyldes i høj grad at jeg så dem i min barndom.
Gravatar

#96 IK 13 år siden

NightHawk (94) skrev:
# 93 - De kriterier som gør sig gældende inden for gysergenren lever "Evil Dead", i både Lord Beef Jerkeys samt undertegnedes øjne, fuld ud op til og scorer derfor på sine præmisser naturligvis 6/6. .


Så du vurderer ikke om skuespillet eller dialogen er top når du ser gyserfilm? For mig er det vigtigt uanset genre.
Gravatar

#97 NightHawk 13 år siden

# 96 -

Jo selvfølgelig gør jeg da det. Har jeg måske skrevet, at jeg ikke gjorde det?

Jeg kan ikke helt se, hvad der er så svært at forstå her. Altså, inden for den historie som Sam Raimi gerne vil fortælle i "Evil Dead", leverer castet det de er hyret til og supleres derudover med en hovedrolle, i form af Bruce Campbell, der både forstår at gøre filmen/filmene spændende i de scener der kræver det og hylende morsomme i de scener hvor humoren træder i kraft.

Desuden udviser Campbell ligeledes en fantastisk imitation af både Chaplin og Keaton i sine stunt og præsterer samlet set en skuespilspræstation, der løfter filmen i sin helhed, og ud fra de præmisser genren indeholder, op på den allerhøjeste score.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#98 IK 13 år siden

NightHawk (97) skrev:
# 96 -

Jo selvfølgelig gør jeg da det. Har jeg måske skrevet at jeg ikke gjorde det?

Det har du ikke. Jeg synes bare selv at skuespillet er pivringe, og troede ikke mange andre ville synes det var til 6/6 - Altså perfekt.
Gravatar

#99 Babo Rises 13 år siden

#94

Men det gennemgående, for hver genre må være de basale ting, som en film skal vurderes for. En film som BHD skal ikke nødvendigvis sammenlignes med andre i dens genre (krigsfilm) men skal helst dømmes selvstændigt, som enhver anden film. Den er baseret på et kortvarigt slag, som udspillede sig i 90'erne, og dét skal den vurderes på. Og selvfølgelig rent filmisk. En film som Evil Dead skal vel også dømmes på de basale ting, primært gyset. Men vil det så sige, at hvis jeg ikke finder den uhyggelig, så er den pr. def. ringe?
Gravatar

#100 IK 13 år siden

Så når man ser Godfather skal man se den med gangsterfilm-briller og Evil Dead med gyserfilm-briller? Jeg synes det er forenklet og firkantet, at bedømme film udelukkende for genre og præmisser. Det er det udefinerlige, emotionelle indtryk, det medrivende og sympati for karakterer, der for mig udgør en helstøbt film. Er fuldkommen ligeglad med dens genre, bare den giver mig et stort indtryk.

Skriv ny kommentar: