Gravatar

#11 MOVIE1000 16 år siden

#10 en film får først og fremmest succes hvis folket kan lide den men den forbliver kun en succes hvis den bliver ved med at være en succes FX. Raiders of the lost ark, Star Wars eller Goldfinger

men forstår ikke hvorfor du tænker på første virkningen af at have set en film
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#12 BN 16 år siden

bruce (2) skrev:
Om en film ender godt eller dårligt er jeg sådan set ligeglad med. Det er helhedsoplevelsen, der "trækker" .....

Sådan har JEG det også. Jeg kan godt lide film med "lykkelige" slutninger, men jeg kan så sandelig også komme i tanke om en lang række film, der ganske enkelt ikke ville have fungeret, hvis ikke de netop endte tragisk eller skidt (uanset om det så er DELVIS eller HELT skidt) - slutningen skal netop understrege en pointe. Eksempler:
Jeg sidder og ønsker, at Neil McCauley (Robert De Niro) skal slippe væk og overleve i 'Heat' - for Eady's skyld og fordi jeg grundlæggende mener, at mennesker der er kommet på afveje, fortjener en ekstra chance, hvis de selv ønsker at ændre sig til det bedre. ... MEN ... hele filmens skæbnetunge stemning, forbryderens vanetænkning (McCauley MÅ bare vende bilen og tilbage for at likvidere Waingro) og ikke mindst Al Pacino's utrættelige politimand, Vincent Hanna, gør at jeg mener, at filmen har den helt rigtige slutning. Filmen er en tragedie, og tragedier ender som bekendt "dårligt". Og spørgsmålet er også, om McCauley ikke blot høstede som han havde sået? Han havde mange menneskeliv på samvittigheden, og selvom den chokerede Eady vælger at tilgive ham - ja, elske ham for hans gode sider og glemme de dårlige (der lige er blevet udstillet på tv-skærmen) - så vælger han sandelig lige at begå et drab til! Dér kan man vist tale om at forspilde sine chancer!

Og det der med den skæbnetunge stemning gælder også 'The Dead Zone' (m. Christopher Walken). Ligeså snart de første toner af Michael Kamen's flotte score lyder, fornemmer man bare, at det ikke vil ende godt. John Smith vælger at ofre sig for en god sag, som kun han selv forstår. En deprimerende død? Ikke nødvendigvis. Selvfølgelig er det trist at han dør, men at nogle mennesker med livet som indsats gør noget for andre, kan der jo også være noget opmuntrende ved.

Jeg vil også lige nævne 'The Hitcher' og 'Seven'. I begge film dør pigen - ja, vores unge hovedperson får ikke lov til at beholde hende. Men hendes død bliver en motiverende faktor for ham og basis for filmens videre handling. Den særlige stil og stemning i disse to (forskellige, men dog på enkelte punkter beslægtede) film ville være brudt, hvis det var gået anderledes. Man ville have haft en følelse af manglende konsekvens.

Jeg vil dog godt slå et slag for den "dårlige" slutning. Jeg mener den stærkeste afslutning i nogen film, til dato, er den sidste replik i Borte med Blæsten, ikke mindst set i lyset af den tids happy endings. Ikke noget at sige til, at den sætning er legendarisk og at millioner af læsere og seere har spekuleret i, hvorvidt Scarlett fik sin Rhett tilbage. Men ikke kun slutningen var jo sørgelig, men faktisk hele den sidste time. Min datter har den som sin yndlingsfilm og sagde da den var slut: "Det var jo sørgeligt! Hvorfor er der ikke flere film, som ender sådan?". Det skal ses i lyset af podning af Dreamworks, Pixar og Disney film i årevis.

Slutningen på 'Borte med Blæste' kan godt kaldes "dårlig" - det er ihvertfald den umiddelbare konklusion. Men den kan også blot kaldes vemodig eller uafklaret, for Scarlett's sidste replikker rummer håb og optimisme - ikke et håb eller en optimisme der bliver til virkelighed af sig selv, men derimod af den slags, hvor man tænker: 'Jo, hvis hun fremover gør tingene anderledes, kan hun måske vinde Rhett tilbage.'

No Country For Old Men ved jeg deler vandene ....... Men ... vi er jo alle forskellige, så selvfølgelig vil der være uenighed omkring dette, som alt andet :)

'Nough said. ;-)

At "dårlige slutninger" er upopulære for mange, tror jeg skyldes behovet for tryghed. Man vil gerne hurtigt kunne finde hovedpersonen, der skal sympatiseres med og derefter kan historien gå sin gang, blot vi til sidst ved, at personen vi har brugt tid på at synes om, kommer godt ud "på den anden side".

Jo, jeg foretrækker da rent statistisk set også den GODE slutning, men - som det fremgår af ovenstående - ikke for enhver pris, og da slet ikke på bekostning af filmens pointe eller morale. F.eks. kunne
pointen om voldens onde cirkel og racehadets tankeløshed og ødelæggende kraft næppe have været understreget bedre end ved lillebrorens død i slutningen af 'American History X'.

P.S. I øvrigt har jeg skiftet mening m.h.t.
'Pan's Labyrint', hvis slutning jeg tidligere beskyldt for at mangle en pointe. Del Toro har selv fortalt, at de ting pigen oplever, virkelig sker, og det var gået henover hovedet på mig, at den belønning hun var blevet lovet for at klare udfordringerne, jo netop var UDØDELIGHED. Så derfor var der jo - set ud fra filmens egne præmisser - en indiskutabel konsekvens i, at hun fik udødeligt liv hinsides, hvilket krævede hendes FYSISKE død. .... At dette så ikke er eventyr helt på den måde, JEG foretrækker, er så en anden snak.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#13 El vez 16 år siden

elwood (8) skrev:
For satan filmen er fra 1994, kan slet ikke huske min reaktion på den film, blot at da jeg sidste gang så den ikke var i tvivl om morderen, og ike blot fordi jeg havde set den før.

Nogen som kan huske deres oplevelse af den film første gang ?

Ja,
jeg gættede på Ulf i den scene (er det den første man ser ham i?), hvor han kigger på sit spejlbillede og fortæller at man skal tænke som en psykopat for at fange ham, eller lignende

Det spolerede dog ikke filmen for mig da det jo blot var et gæt og pga. filmens mange andre kvaliteter, inkl. Bodnias fantastiske skuespil.

Det er sgu en fed film.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#14 El vez 16 år siden

Dobbeltpost
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#15 elwood 16 år siden

#13 Jeg kan slet ikke huske det, jeg tror faktisk jeg skal ha genset den en af dagene igen.

Nå lidt offopic sorry men nu fandt jeg lige traileren for nattevagten, damm de to herre Nicolai og Kim Bodnia er unge!

[url=
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#16 wimmie 16 år siden

Jeg elsker et godt plottwist (eller bare twist - behøver ikke at være en del af plottet.

Fantastiske twists:

Memento
The Shawshank Redemption
The Sixth Sense
Saw
Planet of the Apes
Primal Fear
El Orfanato
The Usual Suspects
Seven
The Others
The Prestige

OK twists:

The Village
The Butterfly effekt - små twists henad vejen gjorde at man hele tiden var spændt på hvad det næste twist ville være.
Det samme med Frequency
The Life of David Gale - måske en anelse ude i hampen men alligevel... ;)
The Ring
Identity - temmelig langt ude - men meget underholdende.

Lidt skuffende twists:
Signs Kunne nu ellers godt lide filmen og slutningen var ikke dårlig; men jeg vil ikke kalde det et twist.
Fight Club

Direkte dårlige twists:
Hide and Seek
Secret Window
The number 23
High Tension - En ret fed gyser...indtil slutningen :/
The Happening - startede godt ud - endte ret skidt...
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#17 HonoDelLoce 16 år siden

wimmie (16) skrev:

Signs Kunne nu ellers godt lide filmen og slutningen var ikke dårlig; men jeg vil ikke kalde det et twist.

Men - hvorfor tager du den så med på en twist-liste ? :D

Det er den forfærdelige Shyamalan-forbandelse ! :D

Jeg synes i øvrigt personligt heller ikke den er twistet.. Og kunne i øvrigt også godt lidt slutningen.. Uden twist :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#18 BN 16 år siden

#17:

Det er den forfærdelige Shyamalan-forbandelse

Kender du Shyamalan's favoritsang? Ellers lyt her:
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#19 wimmie 16 år siden

Fordi alle lagde op til at der skulle være et twist, så på det område blev jeg nok lidt skuffet.
Men ved 2. gensyn synes jeg meget bedre om den, og nu hvor jeg har set filmen omkring 4 gange er jeg blevet meget glad for den :)
Twist eller ej.

Heller intet twist end et dårligt twist.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#20 HonoDelLoce 16 år siden

Nu spørger jeg garanteret dumt, da jeg garanteret ikke har fattet et eller andet..

Men hvem lagde op til at der skulle være et twist?
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!

Skriv ny kommentar: