Gravatar

#11 gi-jones 16 år siden

Det er klart at gymnasiale uddannelse ikke er det rigtige for alle, og fred være med det. Men du kommer for eksempel næppe ind på Filmskolen uden. Jeg tror heller ikke at Ebeltoft Filmhøjskole optager folk uden gymnasial eksamen.

Mht. mediefag og lignende, så er det ligesom så meget andet. Man skal sgu ikke sætte sin lid til at lærere tager initiativ for én. Hvis man virkelig vil noget, må man være opsøgende, og det gælder ISÆR for filmbranchen. Men et mediefag er jo tid der er sat af til det, og giver i det mindste mulighed for at rode lidt med det.

Det sagt så er den bedste måde at lære om filmproduktion at lave det. Så hvis man tager en gymnasial uddannelse og så bruger noget af ens rigelige fritid indimellem fysik- og kemirapporter til at producere nogle seriøse kortfilm og gøre sig klogere så er man godt stillet.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#12 filmz-yoshimura 16 år siden

Jeg fornemmer lidt, at du måske er en smule skoletræt, men du må virkelig ikke snyde dig selv for en gymnasiel uddannelse - gymnasie, hf, htx ... anything.

Løsningen er måske at tage et års pause efter 10. klasse og forsøge at komme ud at arbejde lidt. Med lidt held kan du måske redde dig en tjans som noget runner eller lignende - har ingen anelse om, hvad der kræves for at blive det - eller noget frivilligt arbejde med teater som scenetekniker, som roadie inden for musikbranchen ... Hvad som helst, der bare lugter lidt af lys, lyd og effekter.

Men brug for alt i verden de i hvert fald to år, der skal til for at sparke dørene op til en helt anden verden af muligheder, der åbner sig, når man har en gymnasiel uddannelse.
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#13 fubar 16 år siden

Jeg ved der ligger nogle tekniske skoler i Købehavns-området der har nogle medielinier.
Evt. den her: www.kts.dk/julius

Men prøv at søg efter dem på nettet, og det kan være du kan finde én skole der passer dig
Gravatar

#14 MOVIE1000 16 år siden

bare så jeg er helt med vi leger lige at jeg skal tage en uddannelse som filminstruktør først skal jeg på gymnasiet i 2år og bagefter skal jeg på filmskole i 6 år er det rigtigt forstået

fordi inde på filmskolens hjemmeside siger de at man kan komme ind hvis man er meget kreativ der står vidst ikke noget om en gymnasiel uddannelse
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#15 gi-jones 16 år siden

De har nok ikke noget krav, men til gengæld har du nok heller ikke store chancer for at slippe ind uden først at have det de kalder "livserfaring". Med andre ord kommer du næppe ind direkte fra folkeskoleniveau. De forventer både erhvervserfaring og praktisk erfaring med film, og udvælgelsen er benhård. Statistisk tror jeg chancen er bedre for at blive jægerpilot end for at komme ind på Filmskolens instruktørlinie.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#16 Bony 16 år siden

Først, få dig en uddannelse. Der er intet mere vigtigt for dig lige nu. Hvor svært det end må være, så må du ligge drømmene på hylden for nu. Mens du går på HF, handelsskole, gymnasiet eller lignende, så kan du lave en masse amatør arbejde ved siden af studierne. Det er dét der kaldes erfaring og det er et af de vigtigste punkter i din vej mod drømmene. Man skal ud og snuse til faget. Men du kan samtidig godt regne med at et par års erfaring ikke er nok og man bliver med garanti ikke smidt i en instruktørstol lige med det samme man dukker op til disse optagelser. Tjek forskellige sites, heriblandt Filmz.dk, om der er nogle optagelser hvor de mangler f.eks. "runnere" eller lignende og så start med at arbejd dig op af. Dan dig et netværk indenfor branchen, få foden indenfor. Tit der kræves der for det meste modenhed, gode sproglige kundskaber og gerne fremmedsprog og så skal du være opsøgende og ikke lade dig gå på af modgang og alle de nej, som du med garanti vil få i starten. Eftersom du har valgt så snæver en drøm, må du også forvente at vejen dertil bliver hård.

Du må forsøge at få forventningerne lidt ned, på med jernhandsken og start med uddannelsen. Når du så er færdig med en uddannelse om 3-4 år, kan du tage den derfra. Hvis du ikke tager uddannelsen, vil du fortryde det senere. Ingen tvivl om det.

Mit råd til dig er, som Lagoni også var inde på, at vælge en skole (eventuelt en efterskole), hvor de har medielinjer du kan følge. Der kunne du tage din tiende klasse. Du skriver at du skal på privatskole, men valget er jo i sidste ende dit (går jeg ud fra). Det samme gælder også for den videregående uddannelse du beslutter dig for. Se om der ikke er mulighed for valgfag hvor du kan snuse til faget, men forvent ikke at der bliver gået i dybden og at du kommer ud fra mørket som ekspert.

Du skriver også at din uddannelsesvejleder er en "bitch", men jeg synes alligevel at du skal give dem chancen. Tænk over om du har stillet dit spørgsmål for snævert op og om du måske skal spørge på en anden måde. De er der for at hjælpe dig - ikke det modsatte.

Held og lykke...
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#17 fubar 16 år siden

For bare at have den mindste chance for at komme ind på filmskolen, kræver det noget erfaring, den får du ved at arbejde /hjælpe til med andres produktioner, og dine egne.
Der er som nævn en del skoler hvor man kan samle en del erfaring op. Mest kendt er vel nok EFC, dog også den dyreste.

Derudover findes der andre højskoler og tekniskeskoler hvor du kan få lov til at arbejde med faget.
For at komme i betragtning som instruktør, så kræver det bl.a. en stor portion modenhed, og faglighed, noget man i den grad får ved at gå 3år på et gymnasie. Selvom det ikke er direkte filmrelateret.

Jeg vil stille mig op i bag rækken af dem, der mener du bør skabe et netværk, og starte fra bunden, og arbejde dig op.
Det er de færreste der bliver placeret i kongetronen fra dag 1.
Gravatar

#18 MOVIE1000 16 år siden

jeg er bare meget forvirret for her står der noget andet http://www.ug.dk/Uddannelse.aspx?article_id=udb-fi...

nåh men vil ikke være filminstruktør det før var bare et eksempel ville gerne arbejde med film komme med ideer til film men kan bare ike finde noget nogen forslag
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#19 Michael Andersen 16 år siden

Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#20 Highland Park 16 år siden

#19: God idé - så kan han ringe til vagtselskabet næste gang, du stjæler en film med Goldsmith-score. ;)
... as surely as there's a mouse behind your ear.

Skriv ny kommentar: