Gravatar

#141 Thomsen 13 år siden

Babo Rises (138) skrev:
Hvad er det for nogle 90'er film du tænker på?

Film som USUAL SUSPECTS og L.A. CONFIDENTIAL, som fik fantastiske anmeldelser og solgte godt, og som jeg dengang selv var helt oppe at ringe over og anså som "ny-klassikere".

Det er film, som de fleste herinde kender, men som jeg i stigende grad oplever, at folk ikke har hørt om.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#142 HonoDelLoce 13 år siden

Thomsen (141) skrev:
Film som USUAL SUSPECTS og L.A. CONFIDENTIAL, som fik fantastiske anmeldelser og solgte godt, og som jeg dengang selv var helt oppe at ringe over og anså som "ny-klassikere".

Det er film, som de fleste herinde kender, men som jeg i stigende grad oplever, at folk ikke har hørt om.

Uh, det må komme meget an på ens omgangskreds :)

Tror jeg ville kæmpe meget med at finde særlig mange, jeg kender, der ikke har set de to..

Mine to brødre på 9 år, jo jo.. Men derudover.. :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#143 mr gaijin 13 år siden

Jeg har højskoleelever, der i gennemsnit er 10 år yngre end mig. Flere af dem ser mange film og kender til for eksempel "Mulholland Dr.", selv om de var 9-10 år gamle, da den blev udgivet.

De danner en ret god basis for, om en film fra 10 år siden har overlevet. Sjovt nok nævnte jeg lige præcis "L.A. Confidential" for dem for et par uger siden. De havde ikke hørt om den. De var meget interesseret i at se den, da jeg fortalte om den, men ikke een af dem havde hørt om den.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#144 BN 13 år siden

#143:

Om ældre film har "overlevet" afgøres nok bedst ved at spørge folk på 30, 40 og 50 år. Unge på omkring de 20 år har slet ikke et tilstrækkeligt bredt erfaringsgrundlag, og om 10-20 år har flere af dem ændret smag, nogle i meget markant grad. At de måske allerede har set mange film, er ikke nok. Lad dem få mere modenhed og livserfaring - og så kan du spørge dem angående ældre og nye film, og hvilke blandt disse de foretrækker.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#145 Babo Rises 13 år siden

Thomsen (141) skrev:

Jeg vil så netop sige, at disse to titler klart er klassikere og har haft indflydelse på mange thrillers siden. Selvfølgelig, snakker du med folk der ikke har sååå meget interesse/viden om film, så kan disse titler være ukendte for nogle. Men jeg er ikke sikker på, hvor du vil hen? Bare fordi du oplever nogle folk ikke har hørt om dem, så mener du?
Gravatar

#146 BN 13 år siden

Babo Rises (145) skrev:
Jeg vil så netop sige, at disse to titler klart er klassikere og har haft indflydelse på mange thrillers siden.

Nemlig. Man kunne sikkert også finde mange teenagere, der ikke kender 'Psycho', 'Rio Bravo', 'The Godfather', 'Gone With the Wind', 'Citizen Kane', 'Papillon', 'The Wild Bunch' o.s.v., men denne uvidenhed er ikke afgørende for disse films klassikerstatus, men bare et bevis på .... ja, uvidenhed.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#147 Babo Rises 13 år siden

BN (146) skrev:
men denne uvidenhed er ikke afgørende for disse films klassikerstatus, men bare et bevis på .... ja, uvidenhed

Ja, eller manglende interesse. Hvis LA Confidential ikke skulle være en klassiker, sååå :)
Gravatar

#148 Antlion 13 år siden

Men hvornår går grænsen? At man ikke har set Greenaways "The Falls" er på sin vis også et gabende hul i ens filmiske viden, i særdeleshed taget dens betydning for (anti)dokumentaristisk reportage i mente.

Internettet har spredt og vil fortsat sprede filmkunstens glemte klassikere, så smagen hos den gængse filmseer i dag er velsagtens bedre (eller i det mindste mere alsidig) end den var for 20 år siden. Til gengæld kan denne enorme mængde af inspiration dog potentielt ødelægge oplevelser, fordi der er så meget at tage fat på*.

*Dette scenarie er muligvis mere relevant indenfor musikken, hvor vi på et par sekunder kan findes ét nummer på YouTube, således det givne album perceperes overfladisk.
Gravatar

#149 Bruce 13 år siden

#148 Eller er udbuddet af film i dag, i modsætning til for 20 år siden, nu så varieret, at man uden problemer kan sammensætte et filmudvalg på TV, som nøjagtig svarer overens med den type film, man nu engang godt kan lide?

Da der kun var få kanaler og der var en public service klausul, som blev taget alvorligt, var det lille udvalg dog til gengæld så varieret, at man var "nødt til" at se film, som man med et større udbud, formentlig blot havde slukket for eller zappet videre.

Og der var ikke noget internet at adsprede sig med :) Og selvom internettet "har filmkunsten i sig", så skal der modsat også være et incitament hos modtageren for at blive inspireret og udfordret. Det har jeg sgu svært ved at finde hos rigtig mange.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#150 Muldgraver 13 år siden

Bruce (149) skrev:
Og der var ikke noget internet at adsprede sig med :) Og selvom internettet "har filmkunsten i sig", så skal der modsat også være et incitament hos modtageren for at blive inspireret og udfordret. Det har jeg sgu svært ved at finde hos rigtig mange.

Jeg har dog på fornemmelsen, at jeg ikke er ene om at være blevet vældig inspireret af I garvede og anderledes trofast hengivne film-elskere herinde på Filmz. Jeg har flere af jer at takke for jeg har spenderet en betragtelig del af mit sparsomme forbrug på særegne film som jeg sandsynligvis ikke ville have stiftet bekendtskab med hvis jeg stadig havde rodet rundt på egen hånd.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl

Skriv ny kommentar: