Gravatar

#1 Riqon 14 år siden

Jeg spekulerer på, om jeg er blevet påvirket af Internetkritikernes kræsenhed, eller om det virkelig forholder sig sådan, at de fleste film, man som almindelig gennemsnitsdansker udsættes for - på tv, i danske biografer og hvis man skimmer Blockbusters top100 - bare er dårlige. Det kan da ikke være rigtigt, at man som udgangspunkt kan regne med, at film vil være af lav kvalitet, medmindre man har hørt det modsatte? Jeg tror, det må være over 80% af alle film, jeg hører om, som jeg ikke har den mindste interesse i. Sådan opleves det i hvert fald.

Er det et tegn på, at jeg er ved at blive ældre eller at mit kendskab til film er vokset? Eller er det måske snarere et tegn på, at film vitterligt var bedre i 80'erne og 90'erne? Eller har der altid været lige mange dårlige film, som der er nu, men vi har bare fortrængt dem? Det kan da være, jeg bare har en eller anden kræsen "glasset er halvt tomt"-tendens, når det kommer til film... hvordan har I andre det sådan helt generelt?
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#2 Collateral 14 år siden

Jeg tænker lidt at der sikkert var ligeså mange møgelendige film i 80erne og 90erne som nu, men at de simpelthen er blevet renset væk med tiden, og at det er de bedste der huskes. Vi mennesker vil jo gerne huske det gode der overgår os, og glemme det dårlige. Hvis du er i tvivl om at '80erne og '90erne har budt på masser af elendige film, kan du altid tjekke www.thatguywiththeglasses.com og andre sider, som i høj grad er dedikerede til at kommentere på film, som er elendige fra den tidsperiode.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#3 IK 14 år siden

En ting er sikkert. Der bliver lavet flere film idag, og derfor er der også flere dårlige film. Men til gengæld bliver der også produceret flere gode film, men de bliver bare overskygget, fordi antallet af dårlige er for højt.

Lad os tage 1980 som eksempel: Ondskabens hotel, Elefantmanden, Imperiet slår igen og Raging Bull. Disse er dem jeg umiddelbart kommer i tanke om, og de er klassikere idag, og findes på mange på mange top lister.

2010: Inception, Kings Speech, Toy Story 3, The Social Network, 127 Hours, Black Swan, True Grit, The Fighter og The Kids are All Right. Antallet af "gode"(Altså høj rating på rottetomatoes) er over dobbelt så meget.
Gravatar

#4 Åkepool 14 år siden

Der kommer mere lort ud idag, men som IK skriver, så bliver der også lavet flere film. Men alligevel tror jeg nu også at der var flere film af høj kvalitet i "gamle dage". Jeg synes ihverfald at der er meeeeeget langt mellem de rigtig gode film nu. Der er mange som jeg giver 6/10 - 8/10, men det er sjældent at jeg er helt oppe at ringe, som jeg var mange gange i 80'erne/90'erne.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#5 Babo Rises 14 år siden

Riqon (1) skrev:
Jeg tror, det må være over 80% af alle film, jeg hører om, som jeg ikke har den mindste interesse i. Sådan opleves det i hvert fald.

Jeg ved ikke om jeg forstår dig helt, men hvad mener du med det her? Dvs. de oscar film du hører om i år, har du intet interesse for?

Når jeg samtidig ser på din profil og de film du dyrker, så mener jeg ikke du er særlig kræsen?

Mener bestemt ikke at man lavede bedre film i 80'erne, måske 90erne.. Jeg er dog ikke sikker. Markedet er også større idag, men det handler vel om de film man selv opsøger. Opsøger man konstant blockbusters, ja så er der chance for man bliver skuffet en del gange.

Det centrale spørgsmål er vel også: hvor mange film ser man på et år? Er det kun amerikanske man ser eller?
Gravatar

#6 mr gaijin 14 år siden

Collateral (2) skrev:
Jeg tænker lidt at der sikkert var ligeså mange møgelendige film i 80erne og 90erne som nu, men at de simpelthen er blevet renset væk med tiden, og at det er de bedste der huskes. Vi mennesker vil jo gerne huske det gode der overgår os, og glemme det dårlige.

Lige nøjagtigt. Nostalgi er, når hjernen lyver for sig selv og gør alting smukkere.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#7 Kruse 14 år siden

Præcis! De dårlige film bliver bare ikke husket i samme grad, hvorimod at man tydeligt husker de film der gør et stort indtryk.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#8 Thomsen 14 år siden

Det er måske passende at hive Sturgeons lov frem fra bøtten: 90% af alt er lort!

Vi har en tendens til at se fortiden gennem rosenrøde briller, men tro mig, der var nøjatigt lige så meget hø, der blev udgivet i 1980'erne, som der er i dag. Vi har bare glemt det meste og husker kun de positive oplevelser.

Hvad der vil stå tilbage fra 00'erne, vil kun fremtiden vise. Men det er værd at huske på, at mange film, der i dag regnes som klassikere, ikke altid blev modtaget godt i deres samtid. Et oplagt eksempel er "Blade Runner". Eller hvad med "It's a Wonderful Life", der først blev anerkendt, da den begyndte at blive vist på amerikansk fjernsyn op til jul.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#9 Djibyman 14 år siden

Nu er jeg så tæt på de 38 år, og jeg mener at der bliver lavet væsentlig flere fede film idag i forhold til 80´erne, faktisk syntes jeg først at filmens verden begyndte at blive rigtigt interessant efter 1990, jeg har meget få yndlings film fra før den tid, men jeg kender mange jævnaldrende der har det som dig, men jeg har heller aldrig været nostalgisk af natur, der skal ske noget nyt, helst hele tiden.
I never Apologize, i´m sorry but that´s just the way i am.
Gravatar

#10 Lord Beef Jerky 14 år siden

Der er altid blevet lavet en horde af dårlige film. I dag laves der generelt flere film, så det betyder naturligvis flere dårlige... men også flere gode. Generelt er der dog laaaangt flere dårlige end gode film. Mange af disse bliver dog blot udgivet på DVD, og de er typisk glemt før de bliver udgivet, hvilket betyder at langt de fleste aldrig får dem set. Mht. blockbusters synes jeg kvaliteten er dalet lidt de sidste par år, men de er dog stadig på ca. samme niveau. Naturligvis føles de blot dårligere og dårligere med tiden, da man vokser op og bliver mere kritisk med tiden. Men mon ikke der typisk dukker minimum en klassiker op om året? Der er i hvert fald mange film fra de seneste år, der vil huskes mange år ud i fremtiden.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"

Skriv ny kommentar: