Gravatar

#11 BN 11 år siden

Nå, jeg må hellere skære det ud i pap:

BN (10) skrev:
en idyllisk, fredelig dal syd for Jerusalem

Så er der lissom ikke så meget at VISUALISERE, vel? Altså ikke noget særlig uhyggeligt eller grumt. ;-)
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#12 Ibankai 11 år siden

@BN Wauw - det var ikke lige din personlige fortolkning og overbevisning af helvedet jeg ledte efter, men film som giver et glimt at helvedet. Om filmen så omhandler en lille hyggelig by i israel eller er et brænde inferno, det er så for vidt underordnet. Men tak for din religiøse probeganda, en smule uhøfligt, men tak. Fred være med det (:

@Topic: Findes der flere film om emnet?
Gravatar

#13 BN 11 år siden

Ibankai (12) skrev:
@BN Wauw - det var ikke lige din personlige fortolkning og overbevisning af helvedet jeg ledte efter, men film som giver et glimt at helvedet.

Øhh?? Det ved jeg lissom godt. Dine ord om film, der "visualiserer" helvede, ledte blot mine tanker hen på Hinnoms dal, som jo er identisk med Bibelens helvede.

I øvrigt var det ikke bare min personlige fortolkning af helvede. Jeg henledte opmærksomheden på rene facts:

- at ordet "helvede" (eller: "hell", "helvetia") ikke findes i Bibelen, men at der i stedet står "gehenna" eller "Hinnoms dal"

- at Hinnoms dal historisk set har været brugt som losseplads og et offentligt krematorium, samt som offerplads for nogle vanvittige personer, der brændte deres egne børn på bålet

- at denne grusomme praksis fordømmes i Bibelen

Alt dette er facts eller oplysninger, der ikke har noget at gøre med tro eller personlig overbevisning.

Ibankai (12) skrev:
Men tak for din religiøse probeganda, en smule uhøfligt, men tak.

Say what??! Der er jo netop ikke noget "religiøs propaganda" over det, jeg skrev. Jeg understregede ovenikøbet følgende i mit indlæg:

BN (4) skrev:
her taler jeg ikke om, hvorvidt man tror på Gud og Bibelen eller ej. Nej, jeg taler udelukkende om disse ideers eller religiøse dogmers oprindelse.

Mener du seriøst, at alene det at OMTALE eller blot kommentere en religiøs eller mytologisk idé er lig med "religiøs propaganda"? ... For i så fald er din egen omtale af og nysgerrighed efter at se film om helvede også at betegne som religiøs propaganda.

Men okay, hvis der kun er plads til én slags kommentar, og ikke til lidt krydderi eller afveksling fra sidelinjen, så ...
Gravatar

#14 BN 11 år siden

... er her et forslag:

Brainstorm (Douglas Trumbull, 1983)
Gravatar

#15 Lord Beef Jerky 11 år siden

BN, det grænser sig sgu til trolling det der. Respekt herfra!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#16 MMB 11 år siden

Er færdig af grin. Mere af det her, tak! Haha :P
Gravatar

#17 BN 11 år siden

Lord Beef Jerky (15) skrev:
BN, det grænser sig sgu til trolling det der. Respekt herfra!

Ja, jeg kan godt se troll-problemet: Det er simpelthen forfærdeligt, når nogen har en kommentar, der relaterer direkte til emnet.

Foeller (16) skrev:
Er færdig af grin. Mere af det her, tak! Haha :P

Ja, det er sindssygt morsomt. Der er ikke noget mere grinagtigt end folk, der lufter en lille betragtning, de har gjort sig, eller lufter en viden om noget.

Det er troll-agtigt, vildt morsom religiøs propaganda ... også selvom afsenderen taler om en ting, han netop IKKE tror på.

Det er lige til stand-up-komik. Joh, vi mangler bare lige lidt lokums-humor og et par sex-jokes i #14 og #15, så er det lige præcist så dansk, dumt og indskrænket som vi kender det.

Ahahaha og ha
Gravatar

#18 Lord Beef Jerky 11 år siden

Specielt i #14, ja.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#19 Ibankai 11 år siden

Nu findes der jo flere end 1 fortolkning af biblen. Og flere trosretninger som er udskilt af samme tekster. At sige at det er facts og ikke en personlig overbevisning af det man har læst, hænger jo ikke helt sammen. Men synes nu ikke tråden lagde op til en diskusion om nogen tror på det eller ej, eller om helvedet er hvad de tor det er. Hvis jeg var katolik, jehovas eller alt andet end ateist så var jeg sikkert meget interesseret i at diskutere din teori. Men pt er jeg mest interesseret i film.

Men tak for dit input, den vil jeg prøve at se en af dagene
Gravatar

#20 Thomsen 11 år siden

Du har Hellraiser med på listen, men så vidt jeg husker, så er det egentligt mere Hellraiser 2, der direkte viser helvedet. I etteren er det helvedet (eller dets beboere), der kommer på besøg i stedet for.

Tim Burtons Beetle Juice har også et klip med et vindue ind til noget, der kan opfattes som helvede.

Og så er der Nobuo Nakagawas Jigoku fra 1960, der oversat direkte betyder "helvede" og mere eller mindre er én lang forestilling om den buddhistiske opfattelse af stedet. Den kan fås på dvd fra Criterion.

Den italienske genreinstruktør Mario Bava lavede også en af de i 60'erne så populære sværd-og-sandal-film, hvor Herkules tager et smut gennem underverden. Den hedder Hercules and the Haunted World og har været ude på dvd i USA. Den er dog udgået, men kan stadigvæk opdrives - bl.a. hos diabolikdvd.com.

"Don't step on it - it might be Lon Chaney!"

Skriv ny kommentar: