Gravatar

#1 Ibankai 11 år siden

Eftersom Faurholdts artikel satte gang i forslag til film som omhandler et specifik emne som tidsrejser og en for nyligt oprettet tråd med film omhandlende opdagelsesrejsende synes jeg ville genåbne mit egen tråd til forslag om film der fortolker helvedet eller ligefrem har en visuelisering af hvordan helvedet kunne se ud.

Forslag fra tidligere tråd:

Constantine
Farmhouse
Dantes inferno
Insidious
Highway to Hell
Hellraiser
The Beyond
What Dreams May Come
Drive Angry
Jacob's Ladder
Event Horizon
Drag me to Hell
Gravatar

#2 Ibankai 11 år siden

Tidsrejsende er vist ikke det han skrev artikelen om xD but you get the point (;
Gravatar

#3 HelmerJ 11 år siden

Little Nicky?
Bill & Ted's bogus journey?

Eller er vi i den mere seriøse ende af skalaen
The ships hung in the air in precisely the same manner that bricks don't -Douglas Adams
Gravatar

#4 BN 11 år siden

Film fra helvede? Hmm ...

Der er - mig bekendt - endnu aldrig nogen der har lavet film, der foregår i Bibelens helvede.

Måske er det fordi Bibelens helvede ser sådan her ud:

http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/1...

Det græske ord, som nogle fejlagtigt har oversat til "helvede", er "gehenna" - eller på dansk: Hinnoms dal. Ja, det sigter såmænd bare til et ganske idyllisk dalstrøg syd for Jerusalem. (Derfor kan man faktisk ikke engang kalde det oversættelse at ændre "Hinnoms dal" til "helvede".)

I den autoriserede danske oversættelse fra 1948, næmere bestemt i ordforklaringen til Det Nye Testamente står der under "helvede": "Gehenna" er det gammeltestamentlige ge hinnom, d.v.s. "Hinnoms dal" syd og vest for Jerusalem ..."

På Jesu tid (det 1. århundrede ev.t.) lå der en affaldsplads i dalen, hvor liget af henrettede forbrydere blev smidt hen og brændt af. Der var ikke nogen der blev pint der.

Det rent historiske aspekt spiller afgjort ind, og her må også man tage det religiøse eller læremæssige i betragtning. Nogle århundreder tidligere havde der eksisteret en skik blandt nogle afgudsdyrkende jødiske konger; en skik, der gik ud på at lade sine egne børn blive brændt ihjel på en dertil indrettet offerplads i Hinnoms dal. ... Er denne længst uddøde skik så senere blevet til et bibelsk symbol på, at Gud lader mennesker blive brændt og pint for evigt i et helvede? Næh, det skal man nok ikke regne med, når man læser Guds mening om sagen:

Jeremias' Bog, kapitel 7, vers 30 og 31:

"Thi Judas sønner har gjort hvad der er ondt i mine øjne, lyder det fra Herren; de har opstillet deres væmmelige guder i huset, som mit navn nævnes over, for at gøre det urent; de har bygget Tofets offerhøje i Hinnoms søns dal for at brænde deres sønner og døtre i ilden, hvad jeg ikke har påbudt, og hvad aldrig var i min tanke."

Jeremias' Bog, kapitel 19, vers 4 og 5:

"de forlod mig og gjorde dette sted fremmed og tændte offerild der for andre guder, som hverken de eller deres fædre før kendte til, og Judas konger fyldte dette sted med skyldfries blod, og de byggede ba'alshøjene for at brænde deres børn i ild som brændofre til Ba'al, hvad jeg ikke havde påbudt eller talt om, og hvad aldrig var opkommet i min tanke."

Her forbindes tanken om at brænde mennesker i ild med "hvad der er ondt" og med "væmmelige guder", og der siges, at den slags aldrig er "opkommet i [Guds] tanke". I øvrigt kan det jo bibelsk set heller ikke lade sig gøre at pine nogen i et efterliv, efter de døde er uden bevidsthed, ja, slet ikke har nogen eksistens på noget plan, som det fremgår af Prædikerens Bog, kapitel 9, versene 5, 6 og 10.

Og her taler jeg ikke om, hvorvidt man tror på Gud og Bibelen eller ej. Nej, jeg taler udelukkende om disse ideers eller religiøse dogmers oprindelse. Hverken ordet eller begrebet "helvede" findes i Bibelen, men forestillingen om et pinested eller helvede findes jo i andre religioner og mytologier, og reelt er det nok snarere derfra nogle henter ideerne til den slags film.
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#5 Thomsen 11 år siden

...
"Don't step on it - it might be Lon Chaney!"
Gravatar

#6 Lord Beef Jerky 11 år siden

...
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#7 BN 11 år siden

Thomsen (5) skrev:
...

Hvad nu dog? :-)
Gravatar

#8 Highland Park 11 år siden

BN (4) skrev:
Næh, det skal man nok ikke regne med, når man læser Guds mening om sagen:

"Thi Judas sønner har gjort hvad der er ondt i mine øjne, lyder det fra Herren..."
Sekundær kilde... tsk tsk.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#9 davenport 11 år siden

Dét var satans! ;)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#10 BN 11 år siden

Highland Park (8) skrev:
BN (4) skrev:
Næh, det skal man nok ikke regne med, når man læser Guds mening om sagen:

"Thi Judas sønner har gjort hvad der er ondt i mine øjne, lyder det fra Herren..."
Sekundær kilde... tsk tsk.

Da du ikke synes at have fanget min pointe, prøver jeg lige med en genudsendelse:

BN (4) skrev:
Og her taler jeg ikke om, hvorvidt man tror på Gud og Bibelen eller ej. Nej, jeg taler udelukkende om disse ideers eller religiøse dogmers oprindelse.

Ibankai efterlyser følgende:

Ibankai (1) skrev:
film der fortolker helvedet eller ligefrem har en visuelisering af hvordan helvedet kunne se ud.

Og derfor fandt jeg det bare pudsigt, at "helvede" - ifølge en af de formodede kilder til denne religiøse/mytologiske forestilling - er en idyllisk, fredelig dal syd for Jerusalem, og at alene tanken er afskyelig for den Gud (Bibelens Gud), som mange forbinder helvedeslæren med. ;-)

Og nu hvor religionsforskrækkelsen har lagt sig, kan folk så komme videre med forslag til Ibankai.

Skriv ny kommentar: