Okay, jeg undskylder lige for en god ordens skyld, hvis dette emne har været oppe og vende tidligere. I så fald har jeg overset det.
Dette er chancen for at komme til kort, med hvilke klassiske film man som ægte film elsker BURDE have set, men indtil videre ikke har.
Ja, jeg starter naturligvis ud med min lille top 5 over film, som jeg virkelig burde have set ages ago, men af den ene eller anden grund ikke har. Jeg sidder heldigvis ikke med verdens største skyldfølelse, idet Kadann jo ikke har set Lawrence of Arabia:-) Det skal tilføjes at det også gerne skulle være film, som man mener vil falde i ens smag og har intentioner om at se snarest muligt - ellers er det jo ikke sjovt. Here goes:
1. Seven Samurai 2. Mean Streets 3. Once upon a time in the west 4. Chinatown 5. To Kill a Mockingbird
Det er naturligvis ikke de eneste film jeg ikke har set, men film som jeg har ville se i mange mange år. Jeg har bare aldrig fået taget mig sammen. Jeg har alle 5 film stående på hylden, så det er kun et spørgsmål om tid:-) (Kæresten gider desværre ikke se "gamle" film, så det er lidt af et problem at finde tiden til det).
Sidder du med følelsen af, at du er en taber fordi du aldrig har fået set Blade Runner eller Citizen Kane: Ja så har du her chancen til at indrømme din synd, og komme på rette fode igen.
1. Once Upon A Time in the West (har prøvet at komme i gang med den) 2. The Day the Earth Stood Still 3. Metropolis 4. Mr Smith Goes to Washington 5. Casablanca
Der er jo ingen mennesker, som har set ALLE filmhistoriens klassikere, og det er ærlig talt heller ikke alle jeg har lige meget interesse i at se. Men de fem nedenstående er nok dem der ligger højst på min "must see"-liste for tiden (selvfølgelig er der mange flere!):
1. Metropolis (1927, Fritz Lang) Er fuldstændig vild med Langs anden store klassiker M.
2. Fitzgeraldo (1982, Werner Herzog) Eneste af de fem Herzog/Kinski-film, jeg ikke har set.
3. De Syv Samuraier (1954, Akira Kurosawa) Har købt både det sorte og røde Kurosawa-bokssæt, så der er ingen undskyldning længere :)
4. Vredens Dag (1943, Carl Th. Dreyer) Har DESVÆRRE aldrig set en Dreyer-film :( Men Vredens Dag virker mest tiltalende.
1 Citizen Kane 2 Ben Hur 3 Spartacus 4 Gone With The Wind 5 The Longest Day (2. verdenskrigdrama m. bla. John Wayne) 6 Blood In - Blood Out (Bandefilm - skulle være helt iorden?) 7 The Godfather part 3 (Er som den eneste på hylden - i boxsæt)
Resten er ikke på hylden - men de kommer der en dag :)
#4 Hvis du ikke har set noget Dreyer endnu, er du in one hell of a surprise - det er virkeligt stort. Udover "Vredens Dag" er "Ordet" helt igennem fremragende.
#7 "Blood In - Blood Out" er noget så sjældent som en episk L.A. gang bang film, som holder rigtigt godt. Trods de tre timer, bør den faktisk være længere - og iøvrigt er den en af de få film, jeg ønsker der kommer en opfølger til.
Hmm det begynder at tynde noget ud på min liste...men:
1. Solaris 2. Ulvetimen (Bergman) 3. The Tressure of Sierre Madre 4. The Leopard (fik den dog forleden) 5. Sunrise (kom samtidig med Leoparden så...)
#5 Nice. Jeg så en Dreyer-dokumentar på DR2 en dag, hvor Lars von Trier berettede om sit forhold til Dreyers film, sideløbende med klip fra filmene, og udfra det virkede de virkelig stemningsfulde med masser af mærkelige og poetiske billeder... Desværre er Dreyer jo ikke ligefrem velrepræsenteret på region 2 DVD :(
Men ja, jeg skal også se Ordet (og Gertrud og The Passion Of Joan Of Arc bl.a.) - men hvad med Vampyr? Har du set den? Og er den fed? Selve titlen giver nogle ret fede filmiske associnationer synes jeg... :)
Bortset fra det, fik jeg endelig set Kurosawas De Syv Samuraier (inspireret af tråden). Så den skal stryges af listen. Spørgsmålet er bare: hvorfor ventede jeg så længe? Den oversteg jo alle forventninger! Den skal helt klart ses igennem igen i morgen...
Min film/TV-blog: http://www.under-holdninger.blogspot.com
Det er sjovt med "must-see" film... der er mange af de film der er blevet nævn som jeg har set, men ikke har været særlig imponeret over (Mean Streets, Once Upon a Time in the West, Chinatown, French Connection). Hvorimod der også er film der virkelig har sat dybe spor (Casablanca, Lawrence of Arabia, Citizen Kane, North by Northwest, Ben Hur, Gone With The Wind).
Det er vel med klassiske film som moderne film: det er forskelligt hvad der ræsonnerer med den enkelte.
Min egen alt for lange liste:
2001: A Space Odyssey Dr. Strangelove Battleship Potemkin La Dolce Vita Metropolis Nosferatu The Seven Samurai The Wild Bunch The Birth of a Nation The Leopard The Searchers Touch of Evil
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
#1 PredatorX 19 år siden
Dette er chancen for at komme til kort, med hvilke klassiske film man som ægte film elsker BURDE have set, men indtil videre ikke har.
Ja, jeg starter naturligvis ud med min lille top 5 over film, som jeg virkelig burde have set ages ago, men af den ene eller anden grund ikke har. Jeg sidder heldigvis ikke med verdens største skyldfølelse, idet Kadann jo ikke har set Lawrence of Arabia:-) Det skal tilføjes at det også gerne skulle være film, som man mener vil falde i ens smag og har intentioner om at se snarest muligt - ellers er det jo ikke sjovt. Here goes:
1. Seven Samurai
2. Mean Streets
3. Once upon a time in the west
4. Chinatown
5. To Kill a Mockingbird
Det er naturligvis ikke de eneste film jeg ikke har set, men film som jeg har ville se i mange mange år. Jeg har bare aldrig fået taget mig sammen. Jeg har alle 5 film stående på hylden, så det er kun et spørgsmål om tid:-) (Kæresten gider desværre ikke se "gamle" film, så det er lidt af et problem at finde tiden til det).
Sidder du med følelsen af, at du er en taber fordi du aldrig har fået set Blade Runner eller Citizen Kane: Ja så har du her chancen til at indrømme din synd, og komme på rette fode igen.
#2 akerman 19 år siden
1. Once Upon A Time in the West (har prøvet at komme i gang med den)
2. The Day the Earth Stood Still
3. Metropolis
4. Mr Smith Goes to Washington
5. Casablanca
#3 Patriarch 19 år siden
De fem du nævner har jeg heller ikke set.
#4 filmz-ulrik_one 19 år siden
1. Metropolis (1927, Fritz Lang)
Er fuldstændig vild med Langs anden store klassiker M.
2. Fitzgeraldo (1982, Werner Herzog)
Eneste af de fem Herzog/Kinski-film, jeg ikke har set.
3. De Syv Samuraier (1954, Akira Kurosawa)
Har købt både det sorte og røde Kurosawa-bokssæt, så der er ingen undskyldning længere :)
4. Vredens Dag (1943, Carl Th. Dreyer)
Har DESVÆRRE aldrig set en Dreyer-film :( Men Vredens Dag virker mest tiltalende.
5. Københavnertrilogien (1963-65, Poul Nyrup)
Umulige at få fat på. Se IMDb-profil: http://imdb.com/name/nm0638842/
#5 dyg 19 år siden
1. The Passion of Joan of Arc
2. Solyaris
3. Double Indemnity
4. North by Northwest
5. White Zombie
#6 El vez 19 år siden
Citizen Kane
Vertigo
French Connection (Står på hylden)
The Seventh Seal (Ditto)
Le Mepris (Ditto)
#7 filmz-Cyberdog 19 år siden
1 Citizen Kane
2 Ben Hur
3 Spartacus
4 Gone With The Wind
5 The Longest Day (2. verdenskrigdrama m. bla. John Wayne)
6 Blood In - Blood Out (Bandefilm - skulle være helt iorden?)
7 The Godfather part 3 (Er som den eneste på hylden - i boxsæt)
Resten er ikke på hylden - men de kommer der en dag :)
http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Cyberdog1971
#8 dolphinfriendly 19 år siden
#7 "Blood In - Blood Out" er noget så sjældent som en episk L.A. gang bang film, som holder rigtigt godt. Trods de tre timer, bør den faktisk være længere - og iøvrigt er den en af de få film, jeg ønsker der kommer en opfølger til.
Hmm det begynder at tynde noget ud på min liste...men:
1. Solaris
2. Ulvetimen (Bergman)
3. The Tressure of Sierre Madre
4. The Leopard (fik den dog forleden)
5. Sunrise (kom samtidig med Leoparden så...)
#9 filmz-ulrik_one 19 år siden
Nice. Jeg så en Dreyer-dokumentar på DR2 en dag, hvor Lars von Trier berettede om sit forhold til Dreyers film, sideløbende med klip fra filmene, og udfra det virkede de virkelig stemningsfulde med masser af mærkelige og poetiske billeder... Desværre er Dreyer jo ikke ligefrem velrepræsenteret på region 2 DVD :(
Men ja, jeg skal også se Ordet (og Gertrud og The Passion Of Joan Of Arc bl.a.) - men hvad med Vampyr? Har du set den? Og er den fed? Selve titlen giver nogle ret fede filmiske associnationer synes jeg... :)
Bortset fra det, fik jeg endelig set Kurosawas De Syv Samuraier (inspireret af tråden). Så den skal stryges af listen. Spørgsmålet er bare: hvorfor ventede jeg så længe? Den oversteg jo alle forventninger! Den skal helt klart ses igennem igen i morgen...
#10 chandler75 19 år siden
Det er sjovt med "must-see" film... der er mange af de film der er blevet nævn som jeg har set, men ikke har været særlig imponeret over (Mean Streets, Once Upon a Time in the West, Chinatown, French Connection). Hvorimod der også er film der virkelig har sat dybe spor (Casablanca, Lawrence of Arabia, Citizen Kane, North by Northwest, Ben Hur, Gone With The Wind).
Det er vel med klassiske film som moderne film: det er forskelligt hvad der ræsonnerer med den enkelte.
Min egen alt for lange liste:
2001: A Space Odyssey
Dr. Strangelove
Battleship Potemkin
La Dolce Vita
Metropolis
Nosferatu
The Seven Samurai
The Wild Bunch
The Birth of a Nation
The Leopard
The Searchers