Nu er der ret stor forskel på alle mulige potentielle film, der ikke er lavet, og så en helt bioaktuel blockbuster, som en stor del af befolkningen må påregnes at se meget snart.
Og der er også ret stor forskel på et klasselokale med 20 elever, der skal igennem noget pensum, og så hele Danmarks seerskare i primetime.
Selvom noget er historisk og forholdsvis alment tilgængeligt, kan det jo stadig negativt påvirke oplevelsen af en film.
Det er nu en gang det spoilers er!
Popeye, eksempel: Hvis jeg har set Cloverfield og du ikke har, så er du ignorant (på det område), da Cloverfield jo er ude i biffen og tilgængeligt materiale, ligesom 2. verdenskrigsmaterialet. Hvis jeg fortæller dig om monstret i Cloverfield, som der har været en masse tys-tys omkring for at bibeholde spændingen, så er det med din logik ikke en spoiler, men blot dig der er ignorant for ikke at have set filmen før mig?
Nej, du er galt på den, det er modtageren af informationen der afgør om det drejer sig om en spoiler eller ej, og det er op til formidleren af informationen at levere oplysningerne på en spoiler-fri måde i forhold til modtageren.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Popeye er måske lidt hård i sin udtalelse, men altså, vi taler jo stadig om en historisk begivenhed, der er over 60 år gammel, samt at aviserne jo bugner med baggrundshistorien om de to modstandsfolk for tiden, så det betragtes jo som almen viden, uanset om man så kender historien i forvejen eller ej. :)
Jeg kendte heller ikke historien i forvejen, men ligesom med andre historiske begivenheder, der laves en film over, kan jeg ikke se at det skulle være en stor spoiler - eksempelvis er slaget Iwo Jima jo et slag der er stort i den amerikanske bevisthed, men ikke et slag som danskere nødvendigvis kender noget til, udover det berømte billed og traileren til "Flags of Our Fathers" afslørede jo udfaldet på det slag, i store træk.
Nu har jeg ikke set Flammen og Citronen spoileren og har ikke tænkt mig at læse mere om det før jeg ser filmen, men det kommer vel også an på hvor stor en rolle det evt. spiller i filmen.
Udfaldet af slagene på Iwo Jima er ikke specielt vigtigt for filmen efter min mening. Det handler mere om krigens strabadser og den ubehagelige medie/pengemaskine der følger i kølvandet.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Den er måske ikke vigtigt for "Flags..", men jeg vil da påstå at det er en forholdsvis stor "spoiler" i forhold til "Letters.." og da disse to jo er markedsført side om side, mener jeg godt at man kan sammenligne situationen.
#21 filmz-Kadann 17 år siden
#22 elwood 17 år siden
8-)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#23 Michael Andersen 17 år siden
#24 filmz-Bruce 17 år siden
#25 filmz-DocDoom 17 år siden
Nu er der ret stor forskel på alle mulige potentielle film, der ikke er lavet, og så en helt bioaktuel blockbuster, som en stor del af befolkningen må påregnes at se meget snart.
Og der er også ret stor forskel på et klasselokale med 20 elever, der skal igennem noget pensum, og så hele Danmarks seerskare i primetime.
#26 El vez 17 år siden
Det er nu en gang det spoilers er!
Popeye, eksempel:
Hvis jeg har set Cloverfield og du ikke har, så er du ignorant (på det område), da Cloverfield jo er ude i biffen og tilgængeligt materiale, ligesom 2. verdenskrigsmaterialet. Hvis jeg fortæller dig om monstret i Cloverfield, som der har været en masse tys-tys omkring for at bibeholde spændingen, så er det med din logik ikke en spoiler, men blot dig der er ignorant for ikke at have set filmen før mig?
Nej, du er galt på den, det er modtageren af informationen der afgør om det drejer sig om en spoiler eller ej, og det er op til formidleren af informationen at levere oplysningerne på en spoiler-fri måde i forhold til modtageren.
#27 filmz-Kadann 17 år siden
Popeye er måske lidt hård i sin udtalelse, men altså, vi taler jo stadig om en historisk begivenhed, der er over 60 år gammel, samt at aviserne jo bugner med baggrundshistorien om de to modstandsfolk for tiden, så det betragtes jo som almen viden, uanset om man så kender historien i forvejen eller ej. :)
Jeg kendte heller ikke historien i forvejen, men ligesom med andre historiske begivenheder, der laves en film over, kan jeg ikke se at det skulle være en stor spoiler - eksempelvis er slaget Iwo Jima jo et slag der er stort i den amerikanske bevisthed, men ikke et slag som danskere nødvendigvis kender noget til, udover det berømte billed og traileren til "Flags of Our Fathers" afslørede jo udfaldet på det slag, i store træk.
#28 El vez 17 år siden
Udfaldet af slagene på Iwo Jima er ikke specielt vigtigt for filmen efter min mening. Det handler mere om krigens strabadser og den ubehagelige medie/pengemaskine der følger i kølvandet.
#29 Åkepool 17 år siden
#26 - Spot on ;)
#30 filmz-Kadann 17 år siden
Den er måske ikke vigtigt for "Flags..", men jeg vil da påstå at det er en forholdsvis stor "spoiler" i forhold til "Letters.." og da disse to jo er markedsført side om side, mener jeg godt at man kan sammenligne situationen.