Gravatar

#611 frahm-2 12 år siden

Foeller (610) skrev:
der bliver jo for god's sake skidt i en vask.

Jeg må simpelthen få set den film.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Gravatar

#612 frahm-2 12 år siden

Okay så fik jeg alligevel tid til det i aften. Her er det som jeg ser det:

Bedste film
Jeg tror på otte nominerede (jeg ved ikke hvorfor), men skulle der være ti er det disse:
1. The Artist
2. The Descendants
3. Hugo
4. The Help
5. Midnight in Paris
6. Moneyball
7. The Girl With the Dragon Tattoo
8. Bridesmaids

9. The Tree of Life
10. Drive

Den eneste anden film jeg kan se snige sig ind er War Horse.

Bedste instruktør
Michel Hazanavicius (The Artist)
Alexander Payne (The Descendants)
Martin Scorsese (Hugo)
Woody Allen (Midnight in Paris)
David Fincher (The Girl With the Dragon Tattoo)

Jeg tror faktisk på at oscarnomineringerne for en sjælden gangs skyld vil være de samme som DGA. Spielberg og Malick kan dog godt ødelægge det billede. Refn kunne være en outsider. Hans buzz er forstærket en del efter hans BAFTA nominering. Sker det bliver det på bekostning af Fincher.

Bedste skuespiller
Brad Pitt (Moneyball)
Jean Dujardin (The Artist)
George Clooney (The Descendants)
Michael Fassbender (Shame)
Leonardo DiCaprio (J. Edgar)

Gary Oldman er vel den eneste anden der kan snige sig ind. Gør han det, tror jeg at DiCaprio eller Fassbender ryger.

Bedste Skuespillerinde
Meryl Streep (The Iron Lady)
Viola Davis (The Help)
Michelle Williams (My Week With Marilyn)
Glenn Close (Albert Nobbs)
Tilda Swinton (We Need to Talk About Kevin)

Rooney Mara kunne komme med hvis Dragon Tattoo lige pludselig løber med det hele. Ellers er det Theron der står som den næste, men hendes buzz har stort set været ikke eksisterende siden december. Det kunne være Close eller Swinton der ryger ud.

Bedste mandlige birolle
Christopher Plummer (Begginers)
Kenneth Brannagh (My Week With Marilyn)
Albert Brooks (Drive)
Jonah Hill (Moneyball)
Nick Nolte (Warrior)

Jeg vil blive meget overrasket hvis denne ikke går i hus. Sydow, Hammer, Kingsley og Oswalt er outsiderne.

Bedste kvindelige birolle
Octavia Spencer (The Help)
Berenice Bejo (The Artist)
Shailene Woodley (The Descendants)
Jessica Chastain (The Help)
Janet McTeer (Albert Nobbs)

Den femte plads er nok en kamp mellem McTeer og Melissa McCarthy. Jeg tror at McTeer vinder. Hun er kommet med stærk slutspurt.

Bedste originale manuskript
Midnight in Paris
The Artist
Bridesmaids
50/50
Beginners

Jeg er rimelige sikker på de første tre, men 50/50 og Beginners kan ryge ud. Både Young Adult, The Tree of Life, A Seperation og Win Win står klar til at overtage pladserne.

Bedste ikke-originale manuskript
The Descendants
Moneyball
The Help
Hugo
Tinker Tailor Soldier Spy

Jeg tror at Tinker Tailor har "the Brit factor" og slår Ides of March og Dragon Tattoo i kampen om den sidste plads.

Bedste udenlandske film
A Seperation (Iran)
In Darkness (Polen)
Pina (Tyskland)
Footnote (Israel)
Superclasico (Danmark)

De første tre anser jeg som sikre. Footnote vandt for manuskript i Cannes og var nomineret til de gyldne palmer. Den vandt også NBR. Superclasico er et long-shot, men jeg tror at den skiller sig så meget ud fra de andre at den kan komme med. Det kan dog sagtens være at Monsieur Lazhar tager den sidste plads.

Bedste animerede film
Rango
Tintin
Puss in Boots
Kung Fu Panda 2
Cars 2

Alternativet er Arthur Christmas

Bedste fotografering (Cinematography)
The Tree of Life
War Horse
The Artist
Hugo
The Girl With the Dragon Tattoo

Tinker Tailor var nomineret til ASC, men da der som regel er en eller to ændringer til Oscar, så tror jeg at War Horse tager den i stedet.

Bedste Scenografi (Art Direction)
Hugo
Harry Potter
The Artist
War Horse
Tinker Tailor Soldier Spy

The Help kunne komme med i stedet for War Horse.

Bedste klipning (eller redigering bør det måske hedde)
The Artist
War Horse
Hugo
The Girl With the Dragon Tattoo
Moneyball

Hvis The Descendants skal være første udfordre til The Artist, så skal den nomineres her, men jeg tror at Dragon Tattoo smutter ind foran Descendants.

Bedste visuelle effekter
Harry Potter
Rise of the Planet of the Apes
Transformers
Hugo
Captain America

Tree of Life og Mission Impossible er mulige alternativer.

Bedste make-up
Harry Potter
The Iron Lady
Albert Nobbs

Hugo kunne snuppe den foran Harry Potter.

Bedste kostumer
The Artist
Hugo
Jane Eyre
The Help
My Week With Marilyn

Bedste musik (score)
War Horse
The Artist
Hugo
Tintin
The Girl with the Dragon Tattoo

Bedste sang
“The Living Proof” (The Help)
”Life's a Happy Song” (The Muppets)
“Pictures in My Head” (The Muppets)
”Lay Your Head Down” (Albert Nobbs)
”Star Spangled Man” (Captain America)

Lyd mix (Sound mixing)
War Horse
Super 8
Hugo
Transformers
Rise of the Planet of the Apes

Hanna, Moneyball, Dragon Tattoo, Harry Potter og Tintin kunne være alternativer.

Lyd redigering (Sound editing)
War Horse
Super 8
Transformers
Rise of the Planets of the Apes
The Girl with the Dragon Tattoo

med min. 2 MPSE nomineringer hver, burde disse fem være ret sikre. Drive, Hugo, Mission Impossible og Tintin spøger dog i kulissen.

Bedste dokumentarfilm
Project Nim
Pina
Hell and Back again
Bill Cunningham New York
We Were Here

De to første virker sikre. Resten er jeg meget usikker på. Denne kategori har dog allerede overrasket da en del af forhåndsfavoriterne røg ud tidligt.

Bedste korte dokumentar
The Barber of Birmingham: Foot Soldier of the Civil Rights Movement
In Tahrir Square: 18 Days of Egypt's Unfinished Revolution
Incident in New Baghdad
Pipe Dreams
The Tsunami and the Cherry Blossom

Jeg vælger at kalde det et kvalificeret gæt basseret på trailere fra youtube samt hvilke emner filmene omhandler.

Bedste kortfilm (Live action)
Je Pourrais Être Votre Grand-Mère (I Could Be Your Grandmother)
Love at First Sight
The Road Home
Tuba Atlantic
Time Freak

Igen basseret på trailere samt hvilke priser filmene tidligere har været nomineret til eller vundet.

Bedste animerede kortfilm
Dimanche/Sunday
I Tawt I Taw a Puddy Tat
La Luna
Paths of Hate
Wild Life

Jeg vælger at gå med de fem der var nomineret til Annie Award i denne kategori. Så håber jeg det holder. A Morning Stroll er BAFTA nomineret, så måske kan den også klemme sig ind.

Samlede antal nomineringer
1. The Artist - 10 nomineringer
1. Hugo - 10 nomineringer
3. The Help - 7 nomineringer
4. War Horse - 6 nomineringer
4. The Girl with the Dragon Tattoo - 6 nomineringer
6. Moneyball - 5 nomineringer
6. The Descendants - 5 nomineringer
8. Albert Nobbs - 4 nomineringer
Gravatar

#613 cansi 12 år siden

Lige et sidespring fra fra alt gætteri.. Har i godt læst det der skete til det sidste Visuel Effect screening.

En eller anden havde dummet sig så meget fra Harry Potter holdet at han istedet for at tage Visuel effect samlingen med, var kommet til at tage Make-up samlingen :)

Gravatar

#614 MMB 12 år siden

Spændende bud, indeed! Vi er jo ret enige sådan generelt, men det, jeg sådan mest studser over, er, at du tror på Bridesmaids uden at tro på McCarthy. Personligt har jeg bare meget svært ved at se, Bridesmaids få en nominering, uden McCarthy får en. I øvrigt er det ret spændende, at du tror, Williams får 2 scores med. Selvom den 5. plads bestemt er åben, så tvivler jeg nu alligevel på, han får 2 nomineringer. :)

Ja, jeg har godt læst det. Det er godt nok pinligt og også ret synd for Harry Potter teamet, at sådan en dum fejl kan betyde, at de muligvis misser nomineringen.
Gravatar

#615 frahm-2 12 år siden

Jeg kan bestemt godt se din pointe med McCarthy, men McTeer er kommet ret stærkt til slut og jeg tror at hun får overhalet McCarthy. Selvom skuespillerne udgør en stor del af akademiets medlemmer (2/3 så vidt jeg husker), så tror jeg ikke at det er dem der får Bridesmaids nomineret. Bridesmaids har fået en masse guild nomineringer og dermed tror jeg at den i bedste film kategorien vil få en lille smule stemmer fra hver faggruppe og derfor trænge sig ind blandt de bedste film nominerede uden ellers at gøre det helt store væsen af sig andre steder.
Med hensyn til Williams, så ville det jo langt fra være første gang at han oplever at blive nomineret to gange i samme kategori. Akademiets musik gren elsker ham.

Den havde jeg ikke lige set, men fedt at den slags også kan ske for de aller bedste og ikke kun os andre.
Gravatar

#616 MMB 12 år siden

Well, SAG-nomineringen er efter min mening Bridesmaids' vigtigste nominering indtil videre efterfulgt af PGA-nomineringen. WGA-nomineringen skal man ikke lægge for meget i, da der var en del film, som ikke var kvalificerede til at få en WGA-nominering. ADG er heller ikke super vigtig, da de har mange forskellige kategorier. Så jeg tror i høj grad, det er skuespillerne, som kan være med til at give filmen en nominering.

Problemet med Williams er lidt, at hans 2 scores - efter min mening - ikke er helt så skarpe, som de har været de andre gange, han har fået 2 nomineringer.
Gravatar

#617 Slettet Bruger [2435609199] 12 år siden

Jeg kommer med mine forudsigelser lidt senere i dag. Jeg kan dog godt afsløre at jeg også har The Artist som favorit, dog ikke mere end at The Descendants også kan snuppe prisen. The Artist er dog en film hvis tema appelerer til akademiet. En klassisk oscarfilm, ligesom sidste år med The Kings Speech, som vandt på trods af at TSN stort set vandt alle kritikerpriser.

Der er dog det spændingsmoment som hedder, at vi ikke ved hvor mange nominerede film der bliver og så er der også stadigvæk lidt spænding i skuespilskategorierne.

Den vigtigst pris ligenu er DGA. Vinder Hazanavicius den, så føler jeg mig ganske sikker på at den også vinder for bedste film. Der er skrevet meget om, at DGA godt kan lide at hylde en veteran eller på anden måde anerkendt instruktør. Intet er dog længere sikkert når det gælder disse prisuddelinger, så statistikker og diverse kan ikke bruges til ligeså meget som det engang kunne. For spændingens skyld kunne det dog være interessant at se en anden løbe med prisen.
Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth.
Gravatar

#618 MMB 12 år siden

Blot til info til dem, som ikke er klar over det:

Oscar-nomineringerne bliver offentliggjort i morgen kl. 14.30
På lørdag er der WGA
På søndag er der DGA.
På mandag er der SAG.

Det er en KÆMPE uge!
Gravatar

#619 MMB 12 år siden

Ja, jeg glæder mig vildt meget til at se, hvor mange film der bliver nomineret. Jeg tror personligt langt mere på 5-7 end 8-10. :) Og ja, der er bestemt stadig spænding i skuespilskategorierne. Ingen af dem er låst fast overhovedet!

Og ja, DGA bliver meget, meget, meget spændende. Instruktørprisen er den pris, jeg glæder mig mest til i år.!
Gravatar

#620 MMB 12 år siden

Newsweek's Oscar roundtable med Viola Davis, George Clooney, Tilda Swinton, Christopher Plummer, Charlize Theron og Michael Fassbender.
http://www.thedailybeast.com/articles/2012/01/23/g...

Især part 8 om Malick er rigtig interessant!

Skriv ny kommentar: