Findes der et computerprogram (helst til Apple), der "efterligner" bog-formatet? Altså en art "writers tool", man kan skrive sine tekster i, så de fremstår mere som den rigtige vare. Det kan give et lidt fladt indtryk, når man læser sin tekst i et worddokument. Jeg håber, at det er klart, hvad jeg søger - ellers må jeg lige uddybe det.
Det bedste "writer's tool" til Mac er uden tvivl Scrivener. Jeg kender faktisk enkelte, der har købt en Mac udelukkende for at bruge det. Det er godt nok steget lidt i pris det sidste år, men man kan stadigvæk købe det med studenterrabat til ca. 220kr.
Scrivener startede egentligt for få år siden som et hobbyprojekt for en engelsk fyr, der manglede et ordentligt (og billigt) program til at skrive sin egen roman i. Der er masser af skriveprogrammer til Mac, men de fleste mangler features, der er rare at have som forfatter. Han udviklede så Scrivener, og så vidt jeg ved, er det efterhånden blevet et fuldtidsarbejde, fordi programmet har fået top-anmeldelser alle steder.
Noget af det, jeg selv synes er fantastisk ved Scrivener, er den nemme integration af research og skriveprogram, hvor man simpelthen har al sin research liggende umiddelbart tilgængelig som et menupunkt, hvad enten det er tekst, links, billeder osv. osv. En anden fordel er selvfølgelig fuldskærms-mode, så man slipper for distraherende funktioner. Det er dog i mellemtiden blevet fast inventar i alle de store skriveprogrammer.
Det bedste er dog oversigtsmulighederne og kapitelinddelingen: Man arbejder i en mappestruktur, hvor man giver hvert kapitel eller hvert afsnit sin egen undermappe, så man forholdsvis frit kan springe mellem afsnit/ kapitler, hvis man kører fast i et, og arbejde videre i et andet. Man kan naturligvis hele tiden også vælge at arbejde med hele dokumentet på én gang, og gennem en smart "opslagstavefunktion", hvor man ser sine afsnit som små kort med stikord, så kan man frit flytte rundt mellem afsnit og kapitler og lave om på rækkefølgen. Jeg har skrevet adskillige lange artikler til blade før, og jeg ville næppe have fået dem færdige, hvis det ikke var for Scrivener og det nemme overblik, det giver.
Programmet indeholder desuden gode templates, bl.a. med de officielle standarder for et amerikansk filmmanuskript og for det format engelske forlag foretrækker m.m., og man kan naturligvis eksportere til et væld af andre formater.
Programmet har et ret godt brugerforum, hvor der er en del forfattere og forfattere-in-spe, der deltager i, og udvikleren er meget lydhør overfor brugernes ønske til kommende opdateringer. Jeg købte det selv for et par år siden, og alle opdateringer siden da har været gratis.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Faktisk fandt jeg en hel kasse med ca. 20 disketter + mit eksterne diskettedrev, så jeg måtte tage gennemgå dem fra en ende af - på vejen stødte jeg både på "gamle" billeder fra 1999-2003 og spil som Pac Man, Cat, Fly, Prince of Persia (den gaaaamle), Duke Nukem og flere af de gode gamle ;)
Og hele 2 disketter med mine historier (jep, back-up disketten var der også). Og da jeg lige fik installeret Openoffice (historierne var skrevet i Staroffice), kunne jeg endelig åbne filerne - jeg var faktisk spændt som et lille barn juleaften :D - Jeg kunne endda huske det password jeg havde sat på (jep, jeg er en meget privat person - havde endda opfundet mit eget ord til password).
Jeg nåede ikke at kigge så meget af historien igennem men jeg glæder mig lidt til at læse den og se om jeg måske kan færdiggøre den. Umiddelbart bliver der vist lidt omskrivninger da jeg godt kan se at mit sprog har udviklet sig en hel del. Jeg var trods alt kun 19 eller 20 da jeg gik igang med den ;)
Derudover tror jeg at jeg vil prøve at lave lidt mere/grundigere research :)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
#63 - Fantastisk at du fandt disketten. :D Sig endelig til, hvis du trænger til en bedømmelse på det. :)
#64 - Jamen så får du da lige lidt feedback. Jeg har selv skrevet et par digte også, men det er nu ikke lige mit stærkeste felt. Dit digt er rigtig godt, og ganske smukt, beskriver det, jeg tolker som en der ser tilbage på sit liv og venter tålmodigt på dødens komme. :)
Men så vil jeg da også lige smide et digt op, selvom det er skrevet for lang tid siden. :)
Vær gerne bange Selv når du er mange Men se altid op Og aldrig må du gøre et stop I din søgen efter smil Om du så skal vandre mange mil Om du så er uden ledsager Skal du være en glædesmager Men med hjertet ser vi For øjnene, blinde er de Lad kærlighed dit håb være Og venskab det der bærer Dig til dit mål i den evige horisont Lad det ikke være noget du kun har drømt Men noget du vil ske Lad andre se Dig i dit ukendte felt Lad dem se din indre helt Giv dem dig at tro på Lad dem sige: ”I dag jeg en helt så”
Feedback modtages gerne. :)
Afsindig Alsidige Anmeldelser af Anders - http://neranders.wordpress.com/
#67: Det er egentlig ret godt, men jeg føler når jeg læser det at du er bundet meget af rimene. Rim er altså ikke et must, og for mig laver du lidt krumspring for at få det til at rime, hvilket går ud over indholdet. Det er naturligvis bare min holdning, men jeg syntes det lader til at du har noget på hjerte, og at du bare skal give slip på formkrav, eksisterende eller imaginære.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
#68 - Jeg takker mange gange for kritikken. Som sagt, digte er ikke min stærkeste side, og de digte jeg har skrevet, har alle sammen været stilmæssige eksperimenter på den ene eller anden måde. Jeg har faktisk en anden version af lige det digt, hvor der er rykket rundt på de fire sidste linier, så rimene ikke er i højsæde.
Afsindig Alsidige Anmeldelser af Anders - http://neranders.wordpress.com/
Kender du det, at man drømmer om at smadre ruden i et S-tog, stikke hovedet og tungen ud, at tungen bliver revet af ved farten, og flyver i hovedet på en mand, som kommer styrtende hen til dig, banker og tæsker dig til en rød klat, putter din tunge ind i dit øre, og siger "og lad det ikke gentage sig!" eller at du kryber ind i din næse, nyser, flyver ind i et pigtrådshegn, huden hænger fast dér, resterne af dig smatter omkring en ko, du tørrer ind i den, gennem dens hud, kanaliseres til mælken, hvori du malkes til et morgenbord, kommer på cornflakes, forskrækker spiseren, så han gisper dig og de sukrede majsflager galt i halsen, styrter op til vasken, hvor han hoster og nyser dig ud i vasken, som skylles efter, og snart er du spredt i de syv verdenshave?
Anstrengelsernes distancering skubber jeg bevidsteligt stemt destillation af sjælen smidiges mod kropkammervæggene indtrykkes hager sig fast i krystalflokken det salte selv anstrenger sig samlet ud afporerne glinser strømmen varm i kulden af snefortættelse omkring i ligesåmangetal som stjernerne i samlet glimtvist græder sig ud af hudøjne kæmpeflokken på skifteviset ben og med uddunstet glorie fordamper jeg et tog til i tankerne mellem udvandingen uoverskudt fordyb til ud klækkelse mellem mine tænder ånd er kuldesynet fortagsom hed over målspring klatring til værelset il syv i syne mellem hverandre udvalg to to toen fordamper min glorie itakt min egenstemmen gisper lydsom til næste af hele skabningen er for tættet med molekyler springer i luften omkring produktioner som vækbliver i sig selv et øjeblik tærsker jeg med for tabtpusten dryptemmer i den frosne frugtbarhed sneen hvirvler jeg igen nemt er mit løb på en sti i en sen vinter skov med efterhåndenvarme lunger gensukker jeg forpustet fornår jeg mit mål altet er individet i helt en del afselv hvornår det end skal være i universets tid løs hed
#61 Thomsen 14 år siden
Det bedste "writer's tool" til Mac er uden tvivl Scrivener. Jeg kender faktisk enkelte, der har købt en Mac udelukkende for at bruge det. Det er godt nok steget lidt i pris det sidste år, men man kan stadigvæk købe det med studenterrabat til ca. 220kr.
Scrivener startede egentligt for få år siden som et hobbyprojekt for en engelsk fyr, der manglede et ordentligt (og billigt) program til at skrive sin egen roman i. Der er masser af skriveprogrammer til Mac, men de fleste mangler features, der er rare at have som forfatter. Han udviklede så Scrivener, og så vidt jeg ved, er det efterhånden blevet et fuldtidsarbejde, fordi programmet har fået top-anmeldelser alle steder.
Noget af det, jeg selv synes er fantastisk ved Scrivener, er den nemme integration af research og skriveprogram, hvor man simpelthen har al sin research liggende umiddelbart tilgængelig som et menupunkt, hvad enten det er tekst, links, billeder osv. osv. En anden fordel er selvfølgelig fuldskærms-mode, så man slipper for distraherende funktioner. Det er dog i mellemtiden blevet fast inventar i alle de store skriveprogrammer.
Det bedste er dog oversigtsmulighederne og kapitelinddelingen: Man arbejder i en mappestruktur, hvor man giver hvert kapitel eller hvert afsnit sin egen undermappe, så man forholdsvis frit kan springe mellem afsnit/ kapitler, hvis man kører fast i et, og arbejde videre i et andet. Man kan naturligvis hele tiden også vælge at arbejde med hele dokumentet på én gang, og gennem en smart "opslagstavefunktion", hvor man ser sine afsnit som små kort med stikord, så kan man frit flytte rundt mellem afsnit og kapitler og lave om på rækkefølgen. Jeg har skrevet adskillige lange artikler til blade før, og jeg ville næppe have fået dem færdige, hvis det ikke var for Scrivener og det nemme overblik, det giver.
Programmet indeholder desuden gode templates, bl.a. med de officielle standarder for et amerikansk filmmanuskript og for det format engelske forlag foretrækker m.m., og man kan naturligvis eksportere til et væld af andre formater.
Programmet har et ret godt brugerforum, hvor der er en del forfattere og forfattere-in-spe, der deltager i, og udvikleren er meget lydhør overfor brugernes ønske til kommende opdateringer. Jeg købte det selv for et par år siden, og alle opdateringer siden da har været gratis.
#62 BN 14 år siden
Done! ;-)
#63 wimmie 14 år siden
Faktisk fandt jeg en hel kasse med ca. 20 disketter + mit eksterne diskettedrev, så jeg måtte tage gennemgå dem fra en ende af - på vejen stødte jeg både på "gamle" billeder fra 1999-2003 og spil som Pac Man, Cat, Fly, Prince of Persia (den gaaaamle), Duke Nukem og flere af de gode gamle ;)
Og hele 2 disketter med mine historier (jep, back-up disketten var der også). Og da jeg lige fik installeret Openoffice (historierne var skrevet i Staroffice), kunne jeg endelig åbne filerne - jeg var faktisk spændt som et lille barn juleaften :D
- Jeg kunne endda huske det password jeg havde sat på (jep, jeg er en meget privat person - havde endda opfundet mit eget ord til password).
Jeg nåede ikke at kigge så meget af historien igennem men jeg glæder mig lidt til at læse den og se om jeg måske kan færdiggøre den. Umiddelbart bliver der vist lidt omskrivninger da jeg godt kan se at mit sprog har udviklet sig en hel del. Jeg var trods alt kun 19 eller 20 da jeg gik igang med den ;)
Derudover tror jeg at jeg vil prøve at lave lidt mere/grundigere research :)
#64 Collateral 14 år siden
#65 Collateral 14 år siden
#66 Arnold 14 år siden
Vh. Arnold
#67 neran 14 år siden
#64 - Jamen så får du da lige lidt feedback. Jeg har selv skrevet et par digte også, men det er nu ikke lige mit stærkeste felt. Dit digt er rigtig godt, og ganske smukt, beskriver det, jeg tolker som en der ser tilbage på sit liv og venter tålmodigt på dødens komme. :)
Men så vil jeg da også lige smide et digt op, selvom det er skrevet for lang tid siden. :)
Vær gerne bange
Selv når du er mange
Men se altid op
Og aldrig må du gøre et stop
I din søgen efter smil
Om du så skal vandre mange mil
Om du så er uden ledsager
Skal du være en glædesmager
Men med hjertet ser vi
For øjnene, blinde er de
Lad kærlighed dit håb være
Og venskab det der bærer
Dig til dit mål i den evige horisont
Lad det ikke være noget du kun har drømt
Men noget du vil ske
Lad andre se
Dig i dit ukendte felt
Lad dem se din indre helt
Giv dem dig at tro på
Lad dem sige: ”I dag jeg en helt så”
Feedback modtages gerne. :)
#68 Collateral 14 år siden
#69 neran 14 år siden
#70 Muldgraver 14 år siden
----------------------------------------------------------------------------
Kender du det, at man drømmer om at smadre ruden i et S-tog,
stikke hovedet og tungen ud, at tungen bliver revet af ved farten,
og flyver i hovedet på en mand, som kommer styrtende hen til dig,
banker og tæsker dig til en rød klat, putter din tunge ind i dit øre,
og siger "og lad det ikke gentage sig!"
eller
at du kryber ind i din næse, nyser, flyver ind i et pigtrådshegn,
huden hænger fast dér, resterne af dig smatter omkring en ko, du
tørrer ind i den, gennem dens hud, kanaliseres til mælken, hvori
du malkes til et morgenbord, kommer på cornflakes, forskrækker
spiseren, så han gisper dig og de sukrede majsflager galt i halsen,
styrter op til vasken, hvor han hoster og nyser dig ud i vasken,
som skylles efter, og snart er du spredt i de syv verdenshave?
-----------------------------------------------------------------------------
Anstrengelsernes distancering
skubber jeg bevidsteligt
stemt destillation af
sjælen smidiges
mod kropkammervæggene
indtrykkes hager sig
fast i krystalflokken
det salte selv
anstrenger sig samlet ud
afporerne glinser strømmen
varm i kulden af snefortættelse omkring i ligesåmangetal