Tråden til alle os, der går med en forfatterspirer eller mere, inde i maven. Og jeg ved, jeg ikke er den eneste. Så kom bare ud af skabet, folkens. ;)
Jeg tænkte, vi kan benytte denne tråd til udveksling af erfaringer, råd, tips, hjemmesider for forfattere og skriveteknikker og kilder til inspiration. Det er også tilladt at debattere holdninger om, hvordan en god historie fortælles på det boglige format. Har man lyst, er det også tilladt at gøre lidt reklame for sine værker eller blot fortælle om sine ideer og høre andres mening derom.
Men lad mig begynde lidt med min egne ambitioner som forfatter. For tiden er jeg igang med et omfattende fantasyprojekt. Meget omfattende endda. Men grundet lidt skriveblokering og en meget selvkritisk indstilling er jeg nu startet forfra for fjerde gang (tror jeg det er). Yderligere har jeg skrevet et par noveller, jeg på ingen måde er stolte af. Skyldes blandt andet, jeg ikke kan skrive til en deadline. Det hele startede på efterskolen, hvor jeg fandt frem til fyldepennen.dk. Nu skriver jeg dog ikke til den side mere, da jeg vil noget mere med mine værker.
Afsindig Alsidige Anmeldelser af Anders - http://neranders.wordpress.com/
Jeg har også en forfatter i maven, som sover trygt og godt, og bestemt ikke virker som om han vil ud foreløbigt. Har masser af ideér til plots, men tilsyneladende ikke hverken tid eller selvdiciplin til at tvinge ham til tastaturet... endnu. Nogen der har ideér til hvordan man kommer igang, og holder sig i gang, midt i en verden af selvstændig virksomhed, småbørn og en kone, der også gerne vil se en fra tid til anden...?
Diplomacy is the art of saying "Nice doggie" until you can find a rock.
Har selv svært ved at finde tid til det ind imellem. Men i starten af 3.g læste jeg Stephen Kings "Om at skrive". Den er delvist en biografi over nogle episoder af hans liv (de første godt og vel 100 sider). De næste 100 sider omhandler direkte det at skrive. Afsindig medrivende og inspirerende. Han af de råd han kommer med er, at man skal sætte sig for at skrive et vidst antal ord, HVER dag. Han foreslog et sted mellem 1000 og 2000, men jeg tillod mig at skære ned til 500 ord om dagen. Det kørte jeg med i en tre uger tror jeg. Har aldrig skrevet så meget godt før. Problemet var bare, det kom i sidste ende til at gå udover lektierne. Siden da, har jeg ikke kunne komme ind i samme rytme.
Mit råd er lidt det samme. Giv dig selv en time eller to hver aften (afhængig af, hvor meget arbejde du har). Også selvom du ikke umiddelbart har nogle ord at skrive. Tving forfatteren ud af dig og ned på skærmen. Til at starte med er det hårdt, men så snart du får skrevet dig varm, så går det bare derudaf. Det er også lettere at skrive fra dag til dag, når der ikke går for lang tid mellem du skriver på en historie. Men som du selv siger, der skal også være tid til arbejde og familie. :)
Alle forfatter-folk burde læse Kings bog. Den er helt genial, og et godt sted at starte hvis man er kørt lidt sur i det.
Jeg skriver ikke selv i den forstand skønlitteratur, men arbejder som bekendt med low-budget filmproduktioner som jeg selv for det meste skriver og instruerer. Har således fire spillefilmsmanuskripter bag mig (3 af dem er også blevet til film), og et ukendt antal mindre manuskripter og skriblerier.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Skæg tråd neran og god fornøjelse med dit omfattende projekt.
Jeg er digter. Jeg har en lille udgivelse bag mig, en digtsamling på 24 digte ved navn Punkterblomst. Den er på biblioteket. Jeg har desuden været i Hvedekorn med to digte og læst et par digte højt ved et par anledninger.
Jeg har ikke store ambitioner på mine digtes vegne, men nyder bare at skrive og konstruere, forsøge at give mine tanker nogle udtryk og at lege med sprogets formåen. Jeg synes det er sjovt at skrive, så derfor skriver jeg.
#2 -Tving dig, giv dig selv lektier for, vær fast i kravet til dig selv om at du skal skrive mindst en time om dagen (eller fire timer om ugen på faste dage eller lignende, noget med et skema som du forpligter dig til at overholde), og sæt gerne et fast tidsrum af til det.
-Få dig en lommebog og en pen, som du altid går med, så du altid kan tage dit værktøj frem til en pludselig inspiration. Også selvom du er i et offentligt rum og der er folk som kan se dig. Identificer dig med det at være skrivende.
-Hvis du kommer i gang (og det gør du), og gerne vil holdes i gang, men har det lidt svært med disciplinen, så få dig en medsammensvoren, som giver dig hård og ærlig kritik og opmuntring. Bare fordi der bliver sat rammer omkring skrivningen, behøver det ikke at være mindre spændende. Betragt dig selv som amatør lige nu, ligesom nogle spiller fodbold eller kritiserer film i deres fritid, sådan er der også nogen som skriver.
-Skriv fordi du faktisk vil og fordi det betyder noget for dig. Som inden for al anden kultur er også litteraturen dikteret af mode. Nogle emner eller udtryksformer hitter for tiden og bliver derfor prioriteret og skamrost, mens tidligere tiders hyldne bliver glemt eller kaldt for kliché. Det betyder ikke at man bare skal rille sig og ikke søge nye grænser, blot at man ikke bare skal skrive for publikum eller kritikere, men fordi man selv har en interesse i skrivningen.
Elsker at skrive, det afholder mig fra at blive vanvittig. Søger selv op på manuskriptlinjen på filmskolen i år, da jeg både er patologisk cinefil og afhængig af ord.
Mine åh-så-dybe råd er: 1. Oplev noget! Jeg havde total skriveblokade et stykke tid. Så tog jeg en måned til Japan med min kæreste og da jeg kom hjem, ja så gik det pludselig meget nemmere :) Så tag ud og oplev noget, gør noget du ikke plejer at gøre, få hjertet knust etc. 2. Ja, og så er det også en god idé at læse meget. Ikke nødvendigvis fagbøger om at skrive, men bare en god bog. Jeg er stor tilhænger af Charles Bukowski, han giver mig virkelig lyst til selv at skrive. 3. Skriv!! Det virker måske som en banal regel, men nok også den vigtigste. Der er skrevet mange fine bøger om forskellig skrivemetoder, men ingen metoder, uanset hvor avancerede de er, kan skrive for dig. I stedet for at lede efter den bedste skrivemetode i lærebøger, kan man egentlig bare skrive, indtil man finder sin helt egen metode. Jeg har en regel, der hedder, at jeg SKAL skrive min. et kvarter om dagen. Jeg har bestemt mange ubrugelige sider, men det følger desværre med.
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Har faktisk Kings "om at skrive" stående på en hylde... kan huske jeg startede på den, og gav op, da det intet havde at gøre med at skrive, og jeg tydeligvis ikke var i humør til en biografi den dag...
Vil tage den ned og støve den af igen, med de anbefalinger den får her... og måske springe de første 100 sider over... ,o)
Diplomacy is the art of saying "Nice doggie" until you can find a rock.
Han kommer med mange gode råd, men som sluppermand siger, der er ingen rigtig metode at gøre det på. Den er dog god til at inspirere en til at skrive. Der bliver også nævnt det er en god idé at læse meget ikke. Ikke kun gode bøger, men også dårlige. Der er intet galt i at lære af andres fejl også. ;)
Jo tak. Og som sagt, det er meget omfattende. På et tidspunkt havde jeg planlagt 11 tykke bøger på, hver omkring 600-800 sider. Nu er det dog ikke så fast planlagt og der er lavet om på strukturen i serien. Det betyder der nok bliver omkring en 7-8 bøger i serien i stedet for. Men det er også mere end rigeligt. :)
Selv er jeg også lige begyndt at skrive manus. For omtrent en måned siden, blev jeg færdig med en lille simpel gyser, som jeg planlægger at afprøve mine instruktør evner med. Har også igang i et andet manus nu, med en lidt mere interessant historie. Også en kortfilm.
#8 Har du planlagt du vil have bøgerne så store, eller var det fordi du beregnede at de historier du havde i hovedet nok cirka ville komme til at fylde så meget?
#9 Ud fra den og de historier jeg har at fortælle, blev det beregnet til sådan en længde. Jeg foretrækker selv bøger af den tykkelse. Især når det kommer til fantasy, som er den eneste genre jeg lige læser for tiden. Det giver bedre mulighed for at gå i dybden med et eventuelt interessant univers og det er dejligt, når en historie tager sig den tid den har brug for. :)
#1 neran 14 år siden
Jeg tænkte, vi kan benytte denne tråd til udveksling af erfaringer, råd, tips, hjemmesider for forfattere og skriveteknikker og kilder til inspiration. Det er også tilladt at debattere holdninger om, hvordan en god historie fortælles på det boglige format. Har man lyst, er det også tilladt at gøre lidt reklame for sine værker eller blot fortælle om sine ideer og høre andres mening derom.
Men lad mig begynde lidt med min egne ambitioner som forfatter. For tiden er jeg igang med et omfattende fantasyprojekt. Meget omfattende endda. Men grundet lidt skriveblokering og en meget selvkritisk indstilling er jeg nu startet forfra for fjerde gang (tror jeg det er). Yderligere har jeg skrevet et par noveller, jeg på ingen måde er stolte af. Skyldes blandt andet, jeg ikke kan skrive til en deadline. Det hele startede på efterskolen, hvor jeg fandt frem til fyldepennen.dk. Nu skriver jeg dog ikke til den side mere, da jeg vil noget mere med mine værker.
#2 Fynboen 14 år siden
#3 neran 14 år siden
Mit råd er lidt det samme. Giv dig selv en time eller to hver aften (afhængig af, hvor meget arbejde du har). Også selvom du ikke umiddelbart har nogle ord at skrive. Tving forfatteren ud af dig og ned på skærmen. Til at starte med er det hårdt, men så snart du får skrevet dig varm, så går det bare derudaf. Det er også lettere at skrive fra dag til dag, når der ikke går for lang tid mellem du skriver på en historie. Men som du selv siger, der skal også være tid til arbejde og familie. :)
#4 gi-jones 14 år siden
Jeg skriver ikke selv i den forstand skønlitteratur, men arbejder som bekendt med low-budget filmproduktioner som jeg selv for det meste skriver og instruerer. Har således fire spillefilmsmanuskripter bag mig (3 af dem er også blevet til film), og et ukendt antal mindre manuskripter og skriblerier.
#5 Muldgraver 14 år siden
Jeg er digter. Jeg har en lille udgivelse bag mig, en digtsamling på 24 digte ved navn Punkterblomst. Den er på biblioteket. Jeg har desuden været i Hvedekorn med to digte og læst et par digte højt ved et par anledninger.
Jeg har ikke store ambitioner på mine digtes vegne, men nyder bare at skrive og konstruere, forsøge at give mine tanker nogle udtryk og at lege med sprogets formåen. Jeg synes det er sjovt at skrive, så derfor skriver jeg.
-Tving dig, giv dig selv lektier for, vær fast i kravet til dig selv om at du skal skrive mindst en time om dagen (eller fire timer om ugen på faste dage eller lignende, noget med et skema som du forpligter dig til at overholde), og sæt gerne et fast tidsrum af til det.
-Få dig en lommebog og en pen, som du altid går med, så du altid kan tage dit værktøj frem til en pludselig inspiration. Også selvom du er i et offentligt rum og der er folk som kan se dig. Identificer dig med det at være skrivende.
-Hvis du kommer i gang (og det gør du), og gerne vil holdes i gang, men har det lidt svært med disciplinen, så få dig en medsammensvoren, som giver dig hård og ærlig kritik og opmuntring. Bare fordi der bliver sat rammer omkring skrivningen, behøver det ikke at være mindre spændende. Betragt dig selv som amatør lige nu, ligesom nogle spiller fodbold eller kritiserer film i deres fritid, sådan er der også nogen som skriver.
-Skriv fordi du faktisk vil og fordi det betyder noget for dig. Som inden for al anden kultur er også litteraturen dikteret af mode. Nogle emner eller udtryksformer hitter for tiden og bliver derfor prioriteret og skamrost, mens tidligere tiders hyldne bliver glemt eller kaldt for kliché. Det betyder ikke at man bare skal rille sig og ikke søge nye grænser, blot at man ikke bare skal skrive for publikum eller kritikere, men fordi man selv har en interesse i skrivningen.
#6 sluppermand 14 år siden
Mine åh-så-dybe råd er:
1. Oplev noget! Jeg havde total skriveblokade et stykke tid. Så tog jeg en måned til Japan med min kæreste og da jeg kom hjem, ja så gik det pludselig meget nemmere :) Så tag ud og oplev noget, gør noget du ikke plejer at gøre, få hjertet knust etc.
2. Ja, og så er det også en god idé at læse meget. Ikke nødvendigvis fagbøger om at skrive, men bare en god bog. Jeg er stor tilhænger af Charles Bukowski, han giver mig virkelig lyst til selv at skrive.
3. Skriv!! Det virker måske som en banal regel, men nok også den vigtigste. Der er skrevet mange fine bøger om forskellig skrivemetoder, men ingen metoder, uanset hvor avancerede de er, kan skrive for dig. I stedet for at lede efter den bedste skrivemetode i lærebøger, kan man egentlig bare skrive, indtil man finder sin helt egen metode. Jeg har en regel, der hedder, at jeg SKAL skrive min. et kvarter om dagen. Jeg har bestemt mange ubrugelige sider, men det følger desværre med.
#7 Fynboen 14 år siden
Vil tage den ned og støve den af igen, med de anbefalinger den får her... og måske springe de første 100 sider over... ,o)
#8 neran 14 år siden
Han kommer med mange gode råd, men som sluppermand siger, der er ingen rigtig metode at gøre det på. Den er dog god til at inspirere en til at skrive. Der bliver også nævnt det er en god idé at læse meget ikke. Ikke kun gode bøger, men også dårlige. Der er intet galt i at lære af andres fejl også. ;)
Jo tak. Og som sagt, det er meget omfattende. På et tidspunkt havde jeg planlagt 11 tykke bøger på, hver omkring 600-800 sider. Nu er det dog ikke så fast planlagt og der er lavet om på strukturen i serien. Det betyder der nok bliver omkring en 7-8 bøger i serien i stedet for. Men det er også mere end rigeligt. :)
Selv er jeg også lige begyndt at skrive manus. For omtrent en måned siden, blev jeg færdig med en lille simpel gyser, som jeg planlægger at afprøve mine instruktør evner med. Har også igang i et andet manus nu, med en lidt mere interessant historie. Også en kortfilm.
#9 Muldgraver 14 år siden
Har du planlagt du vil have bøgerne så store, eller var det fordi du beregnede at de historier du havde i hovedet nok cirka ville komme til at fylde så meget?
#10 neran 14 år siden