Måske er budskab det forkerte ord. Jeg kan snildt sætte pris på skønheden i sprog i sig selv. Når jeg taler om det tekniske, er mit problem hvis man lader ens "pointe" eller sågar ens formuleringer styrer af formkrav som f.eks. rim. Nogen gange når jeg læser digte får jeg en fornemmelse af at formen er blevet fortænkt. Jeg kan vist ikke forklare min mening bedre, men jeg mener bestemt ikke at plot eller "morale" er et must.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Hvem siger, der skal være en pointe, når man digter? Ligesom dig bryder jeg mig heller ikke om det fortænkte (eller i hvert fald ikke det dårligt fortænkte). Men for mig bliver det i højere grad fortænkt, hvis ens tekst absolut skal udmynte sig i et budskab. Sproget bliver i så fald bare et middel til målet - pointen/budskabet - og det skaber netop et fortænkt sprog.
At lade sig binde af et formkrav (f.eks. rim) kan derimod gøre en fri til at se sammenhænge, man ikke ville se, hvis man ikke fulgte nogle regler. Dogme-manifestet er et interessant (filmisk) eksempel herpå. Men det kan bestemt også gøre det modsatte, og jeg forstår godt, hvor du vil hen, og du må ikke se mine indlæg som et angreb på dig. Men det er en kæphest for mig, at sand skrivekunst ikke lader sig reducere til "pointer" eller "budskaber". I så fald ville litteratur ikke være andet end politik.
Mht. Hermand Bang: selvfølgelig havde han et indhold. Man kan ikke have form uden indhold eller indhold uden form. Og hans form, impressionismen, var netop med til at præge hans indhold, og det viser ganske fint, synes jeg, at skellet mellem form og indhold måske er et skel, man skal være varsom med, da det er gensidigt afhængige størrelser.
Sidder lige og læser lidt på min historie og retter lidt til hist og her. Som sagt kan man godt se at jeg var ret ung da jeg skrev den og sproget irriterer mig - måske har jeg bare ikke et særlig godt skrive-sprog. I hvert fald har jeg taget en vild beslutning; jeg vil oversætte alle 150+ sider til engelsk :p
Ja, det lyder måske skørt, men for det første synes jeg det er svært at få dialogen til at lyde troværdigt på dansk - og passe ind i miljøet...for det andet foregår den jo i USA... Jeg synes alligevel hele tiden jeg går i stå med formuleringen fordi jeg har de engelske ord i hovedet og ikke kan få dem ordentligt oversat. Uanset hvad skriver jeg den jo for mig selv, så jeg må vel gøre hvad der passer mig, hehe ;)
Desuden har jeg jo altid gerne ville oversætte bøger, så hvorfor ikke starte med min egen. Men det bliver vist et større projekt.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Det må være fedt at nå alle de mange sider. Jeg kan mest skrive noveller, men jeg ved egentlig ikke hvorfor? Men jeg føler jeg er god til noveller, så der ligger svaret måske? Jeg havde en dansklærer der tæskede os igennem noveller og analyse fra 7. så det er måske derfor. Jeg er helt hjemme i symbolisme og fik også 13 i MD dansk :) (Kom op i Jules Verne i øvrigt ;))
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Jeg skrev også små noveller som barn - mine fristile i skolen fyldte gerne hele kladdehæfter. Jeg husker at vi i 2. klasse skulle skrive en historie ud fra et billede af to børn i en pudekamp - min historie udviklede sig til et større detektiv-mysterie (jeg læste meget "De 5")
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Da jeg startede på handelsskolen, fik vi en fristil, hvor jeg skrev en novelle om en mand der dræbte et barn med en skruetrækker. Den fik jeg 11 for :D
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
#81 Collateral 14 år siden
#82 Collateral 14 år siden
#83 filmz-ab 14 år siden
Nutid.. datid, sextid altid.
Don´t be funny
don´t be silly
put a condom on your willy.
hvem vil ha' mere :-)
og her er en til de voksne:
#84 Arnold 14 år siden
Hvem siger, der skal være en pointe, når man digter? Ligesom dig bryder jeg mig heller ikke om det fortænkte (eller i hvert fald ikke det dårligt fortænkte). Men for mig bliver det i højere grad fortænkt, hvis ens tekst absolut skal udmynte sig i et budskab. Sproget bliver i så fald bare et middel til målet - pointen/budskabet - og det skaber netop et fortænkt sprog.
At lade sig binde af et formkrav (f.eks. rim) kan derimod gøre en fri til at se sammenhænge, man ikke ville se, hvis man ikke fulgte nogle regler. Dogme-manifestet er et interessant (filmisk) eksempel herpå. Men det kan bestemt også gøre det modsatte, og jeg forstår godt, hvor du vil hen, og du må ikke se mine indlæg som et angreb på dig. Men det er en kæphest for mig, at sand skrivekunst ikke lader sig reducere til "pointer" eller "budskaber". I så fald ville litteratur ikke være andet end politik.
Mht. Hermand Bang: selvfølgelig havde han et indhold. Man kan ikke have form uden indhold eller indhold uden form. Og hans form, impressionismen, var netop med til at præge hans indhold, og det viser ganske fint, synes jeg, at skellet mellem form og indhold måske er et skel, man skal være varsom med, da det er gensidigt afhængige størrelser.
Vh. Arnold
#85 Collateral 14 år siden
Man skal skrive det man føler for at skrive uden at lade sig begrænse - DET er min mening, så glem alle ord som pointe, budskab og plot.
#86 wimmie 14 år siden
Ja, det lyder måske skørt, men for det første synes jeg det er svært at få dialogen til at lyde troværdigt på dansk - og passe ind i miljøet...for det andet foregår den jo i USA...
Jeg synes alligevel hele tiden jeg går i stå med formuleringen fordi jeg har de engelske ord i hovedet og ikke kan få dem ordentligt oversat.
Uanset hvad skriver jeg den jo for mig selv, så jeg må vel gøre hvad der passer mig, hehe ;)
Desuden har jeg jo altid gerne ville oversætte bøger, så hvorfor ikke starte med min egen. Men det bliver vist et større projekt.
#87 davenport 14 år siden
Jeg havde en dansklærer der tæskede os igennem noveller og analyse fra 7. så det er måske derfor. Jeg er helt hjemme i symbolisme og fik også 13 i MD dansk :)
(Kom op i Jules Verne i øvrigt ;))
#88 wimmie 14 år siden
Frækt :p
Jeg skrev også små noveller som barn - mine fristile i skolen fyldte gerne hele kladdehæfter. Jeg husker at vi i 2. klasse skulle skrive en historie ud fra et billede af to børn i en pudekamp - min historie udviklede sig til et større detektiv-mysterie (jeg læste meget "De 5")
#89 davenport 14 år siden
#90 wimmie 14 år siden
Du må have haft en cool lærer - mange ville sikkert have sendt et fint brev til dine forældre med opfordring om at sende dig til psykolog ;p