Der er ikke noget værre end dårlig kø-kultur. Det er virkelig noget der kan få mit pis i kog, hvis nogen springer foran én eller på anden måde bryder de uskrevne kø-regler. Jeg kunne aldrig drømme om at konversere med fremmede i køer og bliver også småirriteret hvis nogen snakker til mig - når jeg handler er det efter "hurtigt ind-hurtigt-ud"-princippet*. Der er næsten ikke noget værre end meningsløs og ligegyldig "small-talk". På det punkt er jeg vel en anelse sær, men det siger mig absolut ingenting. Den måde hvorpå at jeg ikke indleder samtaler eller blander mig i samtaler, gør så også at der skal uendeligt meget til, førend jeg åbner munden overfor idioter der bryder kø-kulturen. Der er det så rart (eller pinligt, om man vil) at have kæresten med, for hun er ikke bange for at sige sin mening til dem. På dét punkt er jeg en hygge-tøffel, indrømmet.. :)
* Det er der sikkert flere af jer fyre der kender til.. ;)
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Vi har godt nok en skidt køkultur i Danmark sammenlignet med Japan. Eller nærmere Tokyo. Der er så mange mennesker, at alle har lært at tage hensyn til hinanden. Folk bruger heller ikke for meget tid, for de ved, at der står folk bag ved en.
Men som svar på dine spørgsmål: Hvis jeg har god tid, generer det mig ikke voldsomt at stå i kø, så længe at jeg kan se, at de ansatte bag skranken gør deres arbejde ordenligt. Noget. der kan genere mig, er, hvis de ansatte snakker indbyrdes om noget ikke arbejdsrelateret, mens der står flere mennesker i kø.
Hvis jeg har travlt, springer ofte butikker over, hvis jeg kan se, at der er kø. Selv hvis jeg har ti minutter, og køen måske kun ville vare fem minutter, ville jeg droppe at handle i den butik. Det sker faktisk ofte.
Mht. hvad man må og ikke må i en kø: Det er generelt mere tilladt at snakke i køer. Jeg mærker tydeligt, at nogle føler, at "vi er alle i samme båd", og derfor begynder de at snakke. Typisk en indledning i retningen af: "Der er godt nok travlt i dag". Det er lidt det samme som ved busstoppesteder, som jo egentlig også er en form for kø.
Hvad man må og ikke må, kommer også an på hvilken type af kø, der er tale om. Hvis det er en længerevarende kø til en færge, er det for eksempel ok at sætte sig ned på gulvet og læse i en bog. Det sker ikke så tit i en kø til bageren.
Hvis det er en kø til buffeten ved en privat fest, må du også indlede en personlig samtale med de andre gæster. For eksempel: "Hvem er du? Hvor kender du xx fra? Hvad laver du til daglig?" Det heller ikke begynde pludseligt på i en offentlig kø. Selv om nogle måske bryder de uskrevne regler og gør det.
Hvis det er en længerevarende kø til en færge, er det for eksempel ok at sætte sig ned på gulvet og læse i en bog. Det sker ikke så tit i en kø til bageren.
Haha, folk ville kigge lidt, hvis man gjorde dét ved bageren eller i et supermarked her i DK!
#41 elwood 16 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#42 BN 16 år siden
Øv, behøver du udpensle mit daglige udseende for alle og enhver herinde??
#43 Bony 16 år siden
* Det er der sikkert flere af jer fyre der kender til.. ;)
#44 davenport 16 år siden
#45 Norrah 16 år siden
Hvis i er friske på at svare på disse spørgsmål.
TAger vitterligt max 20sek.
Så vil i gøre min proffesor glad. :)
Det er nogle lidt underlige spørgsmål/svar, men det er nu engang hvad han vil havde os til at spørge om.
Here we go!
#46 BN 16 år siden
Det første eksempel: arketypen på en københavner. ;-)
#47 mr gaijin 16 år siden
Men som svar på dine spørgsmål: Hvis jeg har god tid, generer det mig ikke voldsomt at stå i kø, så længe at jeg kan se, at de ansatte bag skranken gør deres arbejde ordenligt. Noget. der kan genere mig, er, hvis de ansatte snakker indbyrdes om noget ikke arbejdsrelateret, mens der står flere mennesker i kø.
Hvis jeg har travlt, springer ofte butikker over, hvis jeg kan se, at der er kø. Selv hvis jeg har ti minutter, og køen måske kun ville vare fem minutter, ville jeg droppe at handle i den butik. Det sker faktisk ofte.
Mht. hvad man må og ikke må i en kø: Det er generelt mere tilladt at snakke i køer. Jeg mærker tydeligt, at nogle føler, at "vi er alle i samme båd", og derfor begynder de at snakke. Typisk en indledning i retningen af: "Der er godt nok travlt i dag". Det er lidt det samme som ved busstoppesteder, som jo egentlig også er en form for kø.
Hvad man må og ikke må, kommer også an på hvilken type af kø, der er tale om. Hvis det er en længerevarende kø til en færge, er det for eksempel ok at sætte sig ned på gulvet og læse i en bog. Det sker ikke så tit i en kø til bageren.
Hvis det er en kø til buffeten ved en privat fest, må du også indlede en personlig samtale med de andre gæster. For eksempel: "Hvem er du? Hvor kender du xx fra? Hvad laver du til daglig?" Det heller ikke begynde pludseligt på i en offentlig kø. Selv om nogle måske bryder de uskrevne regler og gør det.
#48 filmz-boldsoe 16 år siden
I har jo skaven en hel stil ud af det der omg!!
#49 I.F.F. 16 år siden
#50 BN 16 år siden
Haha, folk ville kigge lidt, hvis man gjorde dét ved bageren eller i et supermarked her i DK!
:-D