Dermed bliver det muligt at reorganisere et forskningsområde, der, ifølge en dansk forsker, har lukket sig om sig selv.
Det er lidt af en absurd udtalelse, hvis vi tager al tværfagligheden, universiteterne plages af pt., in mente.
Jeg er tiltrukket af den store vision, der ligger bag: At man som litteraturforsker kan se sig selv som en del af et større projekt, der går ud på at forstå, hvad det vil sige at være menneske.
Hvilket humanismen mere eller mindre altid har beskæftiget sig med.
Humanister har længe været frustrerede over, at litterær darwinisme ikke er giver plads til kultur i analysen, men fokuserer på en snæver, biologisk tolkning af følelser og motiver. [...] Humanisterne har svært ved at se, hvordan en maskinel forståelse af hjernen, som den tidlige neurovidenskab præsenterede, kan konkurrere med store, litterære og filosofiske værker og forståelser.
Gad vide, hvad vor kære professor har lavet 70erne og derefter? Det er da i hvert fald noget af en generalisering, der baseres på (forkerte) antagelser. Rørelserne af den såkaldte litterære darwinisme har eksisteret længe og det er fint de genoptages, men at tale om, forskere "er begyndt" at tage teorien til sig og litteraturvidenskaben vil være evolutionær, er meget misvisende.
Hvor beskidte, moralforladte og intetsigende vi end er, vil det morbide eventyr eksistere, ikke nødvendigvis faretruende, men afklaret. Alle objekter kan røres, selv når de ikke er. Alle tomrum kan udfyldes, selv når der ingen findes. Grandrieux instruerer en urolig film uden egentlig at skabe en form.
Har lige set Sombre og fandt den halv dårlig. En seriemorder- og voldtægtsmænd myrder og voldtager på livet løs, med Tour de France som baggrund. Han får følgeskab af kvinde som åbenbart får Stockholms syndrom. Jeg har sikkert gået glib af en masse af meningen. Filmen er nemlig så underbelyst at det er svært at se hvad der foregår meget af tiden. Fandt heller ikke filmen uhyggelig overhovedet, men nærmere kedelig. Filmen er fyldt med gentagelser, hvor han voldtager og myrder de her ofre og det bliver trættende at se på allerede efter luder nummer 2.
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Når jeg sidder og læser disse artikler tænker jeg på om jeg hellere skulle have brugt mine betragtninger på min kandidat opgave end en række artikler.
Jeg har tit tænkt på om man kunne få støtte til at lave nogle forsøg, undersøgelser af hvor hvordan vi reagere på horror fysisk og mentalt, men også om hvordan om og hvordan vores kulturelle baggrund påvirker oplevelsen af horror/gys.
Jeg har tænkt mig at få fat i opgaven for måske kan den hjælpe mig hen, hvor jeg gerne selv vil hen i mit eget studie i horror/gys.
Grundantagelserne er ikke nye men måske opgaven er god læsning.
Nej, at det skulle være nyt er tabloid-agtig stramning, som må stå for videnskab.dk's regning. Clasen bygger videre på Torben Grodals forskning, og han har arbejdet med feltet de sidste 15 år.
Jeg har ikke læst opgaven endnu. Har dog fået den tilsendt af Mathias og glæder mig til at kaste mig over den. Hvis konklusionen er, som den beskrives i videnskab.dk's artikel, så er jeg dog grundlæggende uenig. Det er muligt, at horror kan fungere som en slags "firmware-opdatering" af vores frygtresponssystem, altså som en slags afprøvning af og indlæring af trusselsscenarier. Jeg ved i hvert fald, at der findes forskning, der tyder på, at hjernen "belønner" os kemisk, når vi lærer nyt. Men jeg tvivler på, at det er hele forklaringen.
Jeg er ikke så meget til de her monokausale forklaringsmodeller. Der findes for meget forskning, der peger i forskellige retninger, og som viser at folk får meget forskellige ting ud af fiktion og opsøger den af lige forskellige årsager. Det kan være én af forklaringerne, men i min optik næppe hele sandheden.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Jeg har tit tænkt på om man kunne få støtte til at lave nogle forsøg, undersøgelser af hvor hvordan vi reagere på horror fysisk og mentalt, men også om hvordan om og hvordan vores kulturelle baggrund påvirker oplevelsen af horror/gys.
Jeg overvejer at lave noget i forbindelse med mit speciale. Jeg var til et fordrag med en tysk forsker tidligere på året, og her gjorde en professor os opmærksom på, at KUA faktisk har fået et "laboratorium", hvor man kan måle forskellige kropslige reaktioner og lave eye-tracking. Han antød, at laboratoriet var tilgængeligt for studerende, så det er nok noget, jeg vil undersøge.
Navarre3 (58) skrev:
Jeg har tænkt mig at få fat i opgaven for måske kan den hjælpe mig hen, hvor jeg gerne selv vil hen i mit eget studie i horror/gys.
Jeg har den som pdf-film, men jeg ved ikke, om jeg bare må give den videre. Skriv til Mathias Clasen på [email protected]. Han sender den sikkert gerne.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
#51 Thomsen 12 år siden
#52 Castanea 12 år siden
Det er lidt af en absurd udtalelse, hvis vi tager al tværfagligheden, universiteterne plages af pt., in mente.
Hvilket humanismen mere eller mindre altid har beskæftiget sig med.
Gad vide, hvad vor kære professor har lavet 70erne og derefter? Det er da i hvert fald noget af en generalisering, der baseres på (forkerte) antagelser. Rørelserne af den såkaldte litterære darwinisme har eksisteret længe og det er fint de genoptages, men at tale om, forskere "er begyndt" at tage teorien til sig og litteraturvidenskaben vil være evolutionær, er meget misvisende.
#53 Highland Park 12 år siden
#54 Sweetiebellefan 12 år siden
#55 Kisbye 12 år siden
Har lige set Sombre og fandt den halv dårlig.
En seriemorder- og voldtægtsmænd myrder og voldtager på livet løs, med Tour de France som baggrund. Han får følgeskab af kvinde som åbenbart får Stockholms syndrom. Jeg har sikkert gået glib af en masse af meningen. Filmen er nemlig så underbelyst at det er svært at se hvad der foregår meget af tiden. Fandt heller ikke filmen uhyggelig overhovedet, men nærmere kedelig. Filmen er fyldt med gentagelser, hvor han voldtager og myrder de her ofre og det bliver trættende at se på allerede efter luder nummer 2.
#56 Thomsen 12 år siden
http://videnskab.dk/kultur-samfund/vores-dna-elske...
#57 jessup 12 år siden
#58 Takfornu 12 år siden
#59 Thomsen 12 år siden
Nej, at det skulle være nyt er tabloid-agtig stramning, som må stå for videnskab.dk's regning. Clasen bygger videre på Torben Grodals forskning, og han har arbejdet med feltet de sidste 15 år.
Jeg har ikke læst opgaven endnu. Har dog fået den tilsendt af Mathias og glæder mig til at kaste mig over den. Hvis konklusionen er, som den beskrives i videnskab.dk's artikel, så er jeg dog grundlæggende uenig. Det er muligt, at horror kan fungere som en slags "firmware-opdatering" af vores frygtresponssystem, altså som en slags afprøvning af og indlæring af trusselsscenarier. Jeg ved i hvert fald, at der findes forskning, der tyder på, at hjernen "belønner" os kemisk, når vi lærer nyt. Men jeg tvivler på, at det er hele forklaringen.
Jeg er ikke så meget til de her monokausale forklaringsmodeller. Der findes for meget forskning, der peger i forskellige retninger, og som viser at folk får meget forskellige ting ud af fiktion og opsøger den af lige forskellige årsager. Det kan være én af forklaringerne, men i min optik næppe hele sandheden.
#60 Thomsen 12 år siden
Jeg overvejer at lave noget i forbindelse med mit speciale. Jeg var til et fordrag med en tysk forsker tidligere på året, og her gjorde en professor os opmærksom på, at KUA faktisk har fået et "laboratorium", hvor man kan måle forskellige kropslige reaktioner og lave eye-tracking. Han antød, at laboratoriet var tilgængeligt for studerende, så det er nok noget, jeg vil undersøge.
Jeg har den som pdf-film, men jeg ved ikke, om jeg bare må give den videre. Skriv til Mathias Clasen på [email protected]. Han sender den sikkert gerne.