jeg mener helt klart at Abyss nærmer sig at være 80'ernes største film.
Jeg ved ikke om jeg er med på at den nærmer sig sådan en storhed.. Men der er ingen tvivl om, at det er utroligt god film - hvis man husker at se Directors Cut, i hvert fald :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
#12157: Jeg mener så at du glemmer to af hans største bedrifter: Abyss og Titanic. Er godt klar over at jeg roder mig ind i et større slagsmål om den sidste, men jeg mener helt klart at Abyss nærmer sig at være 80'ernes største film.
Det er i såfald en bevidst forglemmelse :) God underholdning, flotte effekter.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Sidder og irriterer mig grænseløst over folks stave-formåen..
På et forum som dette her skubber man det til side.. Her skal der være plads til alle, ordblinde som velstavende, tykke som tynde..
Men det kan irritere mig, at flere og flere "journalister" simpelthen ikke mestrer det danske sprog på skrift - hvis de taler halvt så skidt, som de skriver, så har jeg s'gu ondt af dem!
Og at folk (i almindelighed også, men mest når det er journalister) ikke kan kende forskel på ordene "og" og "at". Man kan bare ikke sige "for at begynde og løbe regelmæssigt".. Det er simpelthen så hamrende irriterende på alle mulige leder og kanter! Og det er ikke engang fordi det er særlig svært! Mix det med folks blindhed over for brugen af d'er (som i hvor stor en forskel der er på ordene "løbene" og "løbende"), ende-bogstaver (ikke som i RØV men som i brugen af "r" og "er"), så bliver nogle sætninger simpelthen tæt ved umulige at læse.. FØJ!
- det var så lige lidt vrede der skulle ud.. Sorry!
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
#12166: Apropos hvilket så hedder det altså "sgu" - ikke "s'gu". :) Men ellers er jeg helt enig med dig. Jeg har også bemærket, at mange fejlagtigt deler sammensatte ord på dansk, akkurat som man gør det på engelsk, så f.eks. "filmaften" bliver til "film aften". Men det er nu de færreste, der ikke begår en sproglig brøler i ny og næ.
#12166: Apropos hvilket så hedder det altså "sgu" - ikke "s'gu". :)
Sorry to say, but you, my friend, are wrong.. :)
De havde en ekspert i dansk skriftsprog inde i et eller andet program på p3 for at finde ud af, hvad ordet overhovedet kom af, og hvordan det staves "korrekt" ..
Ordet er en sammentrækning af det gamle ord "sågu" og hvis det skal staves korrekt - uden at være et egentligt ord - skal det staves "s'gu" :) Problemet, som han siger, er, at det jo ikke er et rigtigt ord, men blot en sammentrukket udtale-måde .. Og derfor skal det staves "s'gu" lige som dagligdagsudtalen af "ikke" skal skrives "ikk' " ..
Bonusinfo : sågu er endda en "forkortelse" for "så gud hjælpe mig" :)
yoda (12168) skrev:
Apropos "sgu", så byttes der ofte rundt på "sgu" og "sku", når der bandes.
Åh ja, det er også en super irriterende én!
Fx stammer adverbiet sgu egentlig fra eden Så hjælpe mig Gud og hans hellige ord som oprindeligt blev benyttet ved danske domstole. Efterhånden blev eden også anvendt uden for domstolene og blev med tiden afkortet til Så hjælpe mig Gud - sågu - sgu.
Ifølge Politikens Nudansk Ordbog fra 1992 er der kun to måder at skrive det på: "sågu" eller "sgu".
Groft sagt kan man vel sige, at din stavemåde ikke er forkert men blot forældet og gammeldags. :)
Men jeg ville da gerne have hørt det radioprogram.
#12161 HonoDelLoce 16 år siden
Jeg ved ikke om jeg er med på at den nærmer sig sådan en storhed.. Men der er ingen tvivl om, at det er utroligt god film - hvis man husker at se Directors Cut, i hvert fald :)
#12162 filmz-Bruce 16 år siden
Det er i såfald en bevidst forglemmelse :) God underholdning, flotte effekter.
#12163 gi-jones 16 år siden
#12164 Yoda 16 år siden
#12165 Neslom 16 år siden
#12166 HonoDelLoce 16 år siden
På et forum som dette her skubber man det til side.. Her skal der være plads til alle, ordblinde som velstavende, tykke som tynde..
Men det kan irritere mig, at flere og flere "journalister" simpelthen ikke mestrer det danske sprog på skrift - hvis de taler halvt så skidt, som de skriver, så har jeg s'gu ondt af dem!
Og at folk (i almindelighed også, men mest når det er journalister) ikke kan kende forskel på ordene "og" og "at". Man kan bare ikke sige "for at begynde og løbe regelmæssigt".. Det er simpelthen så hamrende irriterende på alle mulige leder og kanter! Og det er ikke engang fordi det er særlig svært! Mix det med folks blindhed over for brugen af d'er (som i hvor stor en forskel der er på ordene "løbene" og "løbende"), ende-bogstaver (ikke som i RØV men som i brugen af "r" og "er"), så bliver nogle sætninger simpelthen tæt ved umulige at læse.. FØJ!
- det var så lige lidt vrede der skulle ud.. Sorry!
#12167 Highland Park 16 år siden
Men ellers er jeg helt enig med dig. Jeg har også bemærket, at mange fejlagtigt deler sammensatte ord på dansk, akkurat som man gør det på engelsk, så f.eks. "filmaften" bliver til "film aften".
Men det er nu de færreste, der ikke begår en sproglig brøler i ny og næ.
#12168 Yoda 16 år siden
#12169 HonoDelLoce 16 år siden
Sorry to say, but you, my friend, are wrong.. :)
De havde en ekspert i dansk skriftsprog inde i et eller andet program på p3 for at finde ud af, hvad ordet overhovedet kom af, og hvordan det staves "korrekt" ..
Ordet er en sammentrækning af det gamle ord "sågu" og hvis det skal staves korrekt - uden at være et egentligt ord - skal det staves "s'gu" :) Problemet, som han siger, er, at det jo ikke er et rigtigt ord, men blot en sammentrukket udtale-måde .. Og derfor skal det staves "s'gu" lige som dagligdagsudtalen af "ikke" skal skrives "ikk' " ..
Bonusinfo : sågu er endda en "forkortelse" for "så gud hjælpe mig" :)
Åh ja, det er også en super irriterende én!
#12170 Highland Park 16 år siden
http://ordnet.dk/ods/opslag?id=537883&liste=al...
Men hvis du slår op på Dansk Sprognævns hjemmeside, står der bl.a. følgende:
Ifølge Politikens Nudansk Ordbog fra 1992 er der kun to måder at skrive det på:
"sågu" eller "sgu".
Groft sagt kan man vel sige, at din stavemåde ikke er forkert men blot forældet og gammeldags. :)
Men jeg ville da gerne have hørt det radioprogram.