Gravatar

#1451 filmz-Le Samouraï 16 år siden

Faldt lige over et par af 1980'ernes forsøg på at genoplive 3D: Friday the 13th: 3D, Jaws 3D. Dem har jeg altid gerne ville se, så nu har jeg bestilt en en æske med 3D-briller fra Hongkong :-)
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#1452 Michael Andersen 16 år siden

#1451 Findes de i 3D-versioner til hjemmebiografen? Jeg mener kun at man kunne opleve effekten i biffen dengang.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#1453 gi-jones 16 år siden

#1452: Dengang var der jo ikke noget der hed hjemmebio :)
Men de er vel lavet til at bruge med de rød/grønne briller, og så er det ikke noget problem at se dem derhjemme.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#1454 filmz-Le Samouraï 16 år siden

Så vidt jeg ved, så udkom lige de titler, jeg nævnte, kun på VHD - et konkurrende format til laserdisken, som JVC solgte i Japan. Der blev også udgivet enkelte af de klassiske 3D-titler, bl.a. DIAL M FOR MURDER og HOUSE OF WAX. De sidste skulle også være udgivet på vhs. VHD brugte "field-sequential 3D", der krævede LCD-briller. Der dukker engang imellem dvd-r-kopier af filmene op på eBay. LCD-brillerne kan ligeledes købes for "rimelige" priser (ca. $40 for et sæt med to) samme sted.

Alternativt kan filmene (+ flere til som fx. THE CREATURE OF THE BLACK LAGOON 3D) findes på diverse trackere. Hvis man leder lidt så findes de både som field-sequential 3D og konverterede til anaglyphic 3D (som kun kræver de to-farvede briller). Det sidste skulle dog ikke være nær så godt.

Nu har 3D jo fået en mindre renæssance de sidste par år, bl.a. med THE NIGHTMARE BEFORE CHRISTMAS 3D, så man kan jo altid håbe, at filmselskaberne får smidt filmene ud officielt i nye overførsler.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#1455 Michael Andersen 16 år siden

#1453 Jamen er det ikke bare almindelig video-versioner og ikke 3D?
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#1456 gi-jones 16 år siden

Fidusen med de de farvede briller er, at der bliver lagt to billeder oven i hinanden (et til hvert øje, men i hvert sit farvespektrum. Dvs. de røde filter fjerner den ene del af billedet og den grønne fjerner den anden. Det virker i teorien, men man kan ikke gengive farver med det, så filmene bliver sort/hvide. Eller det vil sige, virkningen bliver sort/hvid, men der forekommer jo så røde og grønne "artifacts" over det hele, netop fordi billederne ikke matcher helt. Alt i alt en ret nederen teknologi :)
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#1457 Michael Andersen 16 år siden

#1456 Men sådan er "Friday the 13th: 3D" og "Jaws 3D" ikke blevet udgivet på VHS/DVD, kun på det der VHD, hvis forstår Samuraien korrekt :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#1458 davenport 16 år siden

Spiller WoW. Der er ingen der gider at være med til at raide noget. Kedeligt!
Godt man har sin vin at læne sig opad!
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#1459 filmz-Le Samouraï 16 år siden

#1457 - Det er rigtigt. Systemet med LCD-brillerne benytter sig af denne teknik:
http://en.wikipedia.org/wiki/Alternate-frame_seque...

Ved VHD kunne LCD-brillerne sluttes direkte til afspilleren. Vil man afspille en kopi af field sequential 3D, så skal man have fat i de briller, der bl.a. kan købes på eBay. Her medfølger en lille boks, der sættes mellem afspiller og fjernsyn og synkroniserer lukkemekanismen i brillerne med signalet. Det virker forøvrigt kun med "gammeldags" CRT-tv og ikke med digitale fjernsyn.

Det er dog ikke rigtigt, at det alternative system med to-farvede briller ikke kan gengive farver. Farverne er blot ikke lige så korrekte som ved LCD shutter glasses, og 3D-effekten heller ikke lige så god.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#1460 davenport 16 år siden

"And I want an hour on the holodeck with seven of nine"
- Comic book guy

Se dét glæder jeg mig til. Det er da 3d der vil noget!

Ellers har jeg blogget lidt for meget i nat, og jeg får sikkert bøvl med det i morgen, men hvad fanden? Vi har kun få dage tilbage på jorden, så man kan ligeså godt få noget sjovt ud af det.

Og der er et insekt der driller lige nu. Jeg er jævnt pissed, men det er jeg ofte på insekter. Det er bare en slags møl, men hvorfor er det bydende nødvendigt at sidde på min skærm?? Har kræet da ikke en familie den savner og skal hjem til? Åbenbart ikke!
Og der er ikke flere pølsehorn, fordi jeg blev for grådig tidligere. Der er heldigvis vin i lange baner og natten er ung...
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!

Skriv ny kommentar: