Jeg sidder og læser artikler om evolutionspsykologi for at finde ud af, hvordan vores frygt-responssystem er skruet sammen, og hvorfor det aktiveres i forbindelse med at se skrækfilm. Det er temmelig spændende (and yet, here I am, posting on Filmz again).
Jeg skal bruge det til at opstille en kritik af, hvordan man hidtil har forstået attraktionen ved horror.
Lige nu leder jeg efter en overskuelig forklaring på, hvilken "bonus" der kan være ved at aktivere frygt-responssystemet - også selvom der ikke er nogen reel fare (når man fx ser en film). Spørgsmålet er, om vi på nogen måde "belønnes" af hjernen ved at udsætte os for den slags pseudo-farlige situationer. Umiddelbart vil jeg tro, at vi fodres med adrenalin, fordi hjernen gør os klar til potentielt at skulle enten kæmpe eller flygte, og at vi derfor kan opleve et lille rush ovenpå en filmforskrækkelse, men jeg har brug for noget dokumentation.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Sidder og checker billetter til Spanien i Uge 37. Jeg fatter ikke at de skal koster 1000 kroner tur/retur, når man er i god tid? Samtidig koster den ene vej i Juni 60 kroner?
Er der nogen, med god forstand på rejser, der kan forklare det? Og om man skal vente eller købe nu?
Hvor har du tjekket? Ryanair? Jeg har fundet ud af at de billigste billetter lige nu er hvis man rejser i løbet af maj/juni - derefter stiger de voldsomt men burde falde efter uge 35.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Pyha, som jeg skrev i "Hvad modtog du"-tråden, så fik jeg i dag otte italienske "photobuste" (store udhængsfoto/-plakater på 50x70cm) fra den überfede, sleazy'e 'Il boia scarlatto' ('The Bloody Pit of Horror'). Jeg måtte slippe i omegnen af 1700 kr for dem, hvilket er ret meget. Men på den anden side er det en temmelig eftertragtet titel, og originalt materiale fra premieren i 1966 er svært at opdrive, fordi filmen har en stor fanskare i hjemlandet.
Desværre viste sælger sig at være klovn og sendte hele molevitten i... en plasticpose! Yes, ikke engang en foret kuvert, men en simpel pose fra kurérselskabet, uden anden form for beskyttelse, og som jeg oven i købet måtte betale 20 Euro for at fragte og trampe på plakaterne undervejs.
Jeg frygtede lige, at jeg skulle igennem endnu en "dispute" på eBay, hvor det så er tvivlsomt, om man får alle penge retur, fordi det afhænger af, om der er penge nok på sælgers PayPal-konto. Men til al held viste sælger sig at være reel nok. Han tilbød først et afslag, men er nu gået med til at refundere alt, så snart han har fået plakaterne tilbage. :-)
Hvor er det dog bare vanvittigt ærgerligt, at en så tankeløs handling skal koste både tid og penge for os begge to og ikke mindst ødelægge eftertragtede kulturprodukter. Et par simple stykker pap på hver side til at beskytte plakaterne, og alt havde set anderledes ud. :-/
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
#18134 - Det spørger jeg mig også selv om. Andre medlemmer på de plakatfora, jeg også poster på, har fortalt, at de ofte har været ude for noget lignende med private sælgere på eBay.it. Der er flere, der simpelthen er holdt helt op med at handle der af den grund. Jeg må bare have været heldig indtil nu - eller også har jeg lige ramt de sælgere, der enten selv samler eller også kun sælger plakater, og som derfor kender vigtigheden af at pakke dem ordentlig ind.
Det er godt nok ærgerligt at aflyse en handel på det grundlag. Jeg skal helt sikkert til at spørge ind til indpakningen fremover, hvis jeg køber noget der igen.
Jeg har lige set første afsnit af Mad Men og det var en stor fornøjelse. Der er en stemning af Hitchcock da kameraet bevæger sig ind i baren, hvilket visuelt var flot. Det første afsnit gør også det snedige at den ganske enkelt præsenterer os for hvad der er omdrejningspunktet i filmen, nemlig reklamebureauet. Samtidig præsenterer den os for hovedpersonerne i korte træk. Den kradser dog kun lige i overfladen af personerne, hvilket også er ganske klogt. Der er ikke nogle af personerne som afskrækker en fra at følge med i de senere afsnit.
edit: og så er jeg i øvrigt irriteret over den venstre bjælke som google har indført. Den generer mig godt nok gevaldigt, samt deres nye design.
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
Har lige udskiftet pære og renset filter på projektoren. Nu skal den indstilles og så er den klar til at rulle på sidste år. Spændt på at se lysforskellen.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Jeg har fået bestilt en returbillet til Frankrig i juli måned og en billet til koncerten med Bad Religion, også i juli, så det ser ud til at blive en festlig ferie. :)
Og så er jeg netop gået i gang med at samle et samlesæt (en X-Wing), som jeg fik for over 10 år siden i fødselsdagsgave og har samlet støv i kassen siden da. Det bliver spændende at se resultatet, hvis jeg ikke ender med at blive skæv af limen først.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
#18131 Thomsen 15 år siden
Jeg skal bruge det til at opstille en kritik af, hvordan man hidtil har forstået attraktionen ved horror.
Lige nu leder jeg efter en overskuelig forklaring på, hvilken "bonus" der kan være ved at aktivere frygt-responssystemet - også selvom der ikke er nogen reel fare (når man fx ser en film). Spørgsmålet er, om vi på nogen måde "belønnes" af hjernen ved at udsætte os for den slags pseudo-farlige situationer. Umiddelbart vil jeg tro, at vi fodres med adrenalin, fordi hjernen gør os klar til potentielt at skulle enten kæmpe eller flygte, og at vi derfor kan opleve et lille rush ovenpå en filmforskrækkelse, men jeg har brug for noget dokumentation.
#18132 wimmie 15 år siden
Hvor har du tjekket? Ryanair?
Jeg har fundet ud af at de billigste billetter lige nu er hvis man rejser i løbet af maj/juni - derefter stiger de voldsomt men burde falde efter uge 35.
#18133 Thomsen 15 år siden
Desværre viste sælger sig at være klovn og sendte hele molevitten i... en plasticpose! Yes, ikke engang en foret kuvert, men en simpel pose fra kurérselskabet, uden anden form for beskyttelse, og som jeg oven i købet måtte betale 20 Euro for at fragte og trampe på plakaterne undervejs.
Jeg frygtede lige, at jeg skulle igennem endnu en "dispute" på eBay, hvor det så er tvivlsomt, om man får alle penge retur, fordi det afhænger af, om der er penge nok på sælgers PayPal-konto. Men til al held viste sælger sig at være reel nok. Han tilbød først et afslag, men er nu gået med til at refundere alt, så snart han har fået plakaterne tilbage. :-)
Hvor er det dog bare vanvittigt ærgerligt, at en så tankeløs handling skal koste både tid og penge for os begge to og ikke mindst ødelægge eftertragtede kulturprodukter. Et par simple stykker pap på hver side til at beskytte plakaterne, og alt havde set anderledes ud. :-/
#18134 evermind 15 år siden
#18135 Thomsen 15 år siden
Det er godt nok ærgerligt at aflyse en handel på det grundlag. Jeg skal helt sikkert til at spørge ind til indpakningen fremover, hvis jeg køber noget der igen.
#18136 filmz-jonasgr 15 år siden
edit: og så er jeg i øvrigt irriteret over den venstre bjælke som google har indført. Den generer mig godt nok gevaldigt, samt deres nye design.
'Cause I'm evil"
#18137 filmz-Bruce 15 år siden
#18138 filmz-Utyske 15 år siden
Og så er jeg netop gået i gang med at samle et samlesæt (en X-Wing), som jeg fik for over 10 år siden i fødselsdagsgave og har samlet støv i kassen siden da. Det bliver spændende at se resultatet, hvis jeg ikke ender med at blive skæv af limen først.
#18139 filmz-Bruce 15 år siden
#18140 filmz-Utyske 15 år siden
Hah, nah, det er såmænd en ganske old school X-Wing, der sikkert kommer til at ligne et uheld, når jeg er færdig. :)