#18947 - Har ikke betalt noget for reparationen da det er en fejl som kameraet havde fra ny, men ja har læst op på det inde på forbrug.dk og desværre er området omkring reparationer lidt gråt, men det er da et forsøg værd og finder mig ikke i dårlig behandling :D
Reklamationsret: I op til 2 år kan forbrugeren ifølge købeloven klage til forhandleren, hvis varen går i stykker. Hvis varen havde en fejl, da den blev solgt, har man ret til at få byttet varen til en ny eller få fejlen repareret. I udgangspunktet er det forbrugeren, som vælger mellem ombytning eller reparation (se detaljerne i vores råd om købeloven).
Garanti er en service, som ligger ud over købeloven. Som oftest er det et løfte, hvor den, der giver garantien, står inde for, at varen holder så og så længe. Hvis en butik giver et års garanti betyder det, at butikken skal bevise at en fejl ikke skyldes en mangel ved varen for at slippe for at reparere/ombytte den.
Formodningsregel: I købeloven er der en såkaldt "formodningsregel". Den betyder, at hvis forbrugeren opdager en mangel ved en vare inden for de første seks måneder efter købet, formodes det, at manglen også var til stede ved købet. Det gør det nemmere at få ombyttet varen, hvis fejl og mangler opdages inden for det første halve år. Hvorvidt ombytning kan ske afhænger dog af, hvor dyr varen har været, hvor stor fejlen er, og hvor hurtigt den kan repareres.
Det ved du nok allerede (jeg elsker bare at citere Forbrugerrådet). Loven er på din side. Expert skal bare makke ret. Det kan betale sig at være stædig, og jeg er sikker på, at dine mange klager nok skal afstedkomme et positivt resultat. :)
@ Davenport - Tillykke med faderskabet ;) - Men godt nok trist med det andet :-(
Ved hvordan hun må have det - en af mine veninder, som er yngre end mig, fik i onsdags besked om, at hun har kræft i sidste fase og hendes lever er fyldt med tumoer, og hun nok ikke lever året ud. Så den har stået på trøst de sidste par aftener, og snak om hvordan vi kan gøre hendes sidste tid god både for hende og familien :(
#18954 - Det var godt nok en væmmelig besked at få! Hvordan i alverden forholder man sig til sådan noget? Det nærmeste, jeg har været ude for, er, at jeg har en ven, der er HIV-smittet. Men som medicinen virker i dag, så er det jo efterhånden knap nok en dødsdom længere (det er i hvert fald en med lange udsigter).
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
#18956 - Ja, det var det, men jeg har været turen igennem med bl.a. min egen far og god kollega, der begge døde meget hurtigt efter det blev konstateret, så jeg kender til de faser hun nu skal igennem :(
Har en ven ligesom dig, der nu i 15 år har haft HIV, og som du siger, så er den medicin der udleveres i dag rigtig god. Det er dog i sidte ende ikke HIV'en som slår dem ihjel, men andre sygdomme, som de er mindre modstandsdygtige overfor.
Update på historien om tossen på den anden side af gaden:
Han er i aften/nat meget højrøstet, og jeg har ringet derover. Nattevagten ville se om hun kunne dæmpe ham, men hun lød gammel og som om hun ikke turde, og opfordrede mig til at ringe til politiet hvis det ikke hjalp. Det gjorde det ikke, og jeg har lige talt med vagthavende. Det var bestemt ikke noget de ville blande sig i, eller for den sags skyld havde ressourser til at rykke ud til. Jeg mener, manden står for åben dør og vindue og hoster og råber natten lang. Så jeg spurgte politiet om hvad mine muligheder var, og det kunne vagthavende ikke svare på. Så sagde jeg til ham, at jeg jo selv kunne gå ovre og lukke hans dør, og at de så alligevel sikkert ville blive indblandet. Det grinte han bare af.... Hvad fanden gør man lige???? Manden er tydeligvis skizo, da man kan høre flere tydelige personligheder i hans råben. Det vil sige at han ikke er umiddelbart til at tilgå. Så jeg kan ikke bare snakke med ham om det, som jeg jo ville i en almindelig situation. Jeg er magtesløs...
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Endnu en update: Jeg gik over og stillede mig foran hans åbne dør, og da jeg ved han hedder Ole, kaldte jeg pænt på ham og spurgte om han lige havde tid. Han sagde så (uden at jeg kunne se ham) at han lige var ved at pudse næse (som jeg godt kunne høre) og at han ville komme bagefter. Det gjorde han ikke, så jeg sagde at jeg altså stadig stod og ventede. Så råbte han "DET SKAL DU SKU IKKE BLANDE DIG I DIN IDIOT. SKRUB AF DIN LEDE HEKS!" Da jeg blev ved med at kalde, kom han tilsidst hen og lukkede døren uden at sige noget. Jeg sagde bare tak. Nu må vi se hvad de næste timer bringer. Jeg vil kæmpe kampen, da jeg altså betaler for at bo her, og ikke finder mig i ret meget mere!
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
#18951 evermind 15 år siden
Men det er lidt ufedt med det andet dog. :(
#18952 Lady Arwen 15 år siden
#18953 Highland Park 15 år siden
Det ved du nok allerede (jeg elsker bare at citere Forbrugerrådet). Loven er på din side. Expert skal bare makke ret. Det kan betale sig at være stædig, og jeg er sikker på, at dine mange klager nok skal afstedkomme et positivt resultat. :)
#18954 Takfornu 15 år siden
Ved hvordan hun må have det - en af mine veninder, som er yngre end mig, fik i onsdags besked om, at hun har kræft i sidste fase og hendes lever er fyldt med tumoer, og hun nok ikke lever året ud. Så den har stået på trøst de sidste par aftener, og snak om hvordan vi kan gøre hendes sidste tid god både for hende og familien :(
#18955 Kruse 15 år siden
#18956 Thomsen 15 år siden
#18957 Takfornu 15 år siden
Har en ven ligesom dig, der nu i 15 år har haft HIV, og som du siger, så er den medicin der udleveres i dag rigtig god. Det er dog i sidte ende ikke HIV'en som slår dem ihjel, men andre sygdomme, som de er mindre modstandsdygtige overfor.
#18958 davenport 15 år siden
DL: jeg ved ikke lige hvad vi gør med boligsituationen. Vi vil jo gerne blive her i landsbyen, men det er ikke sikkert det kan lade sig gøre jo.
Puha, en masse triste historier i rap her. :(
#18959 davenport 15 år siden
Han er i aften/nat meget højrøstet, og jeg har ringet derover. Nattevagten ville se om hun kunne dæmpe ham, men hun lød gammel og som om hun ikke turde, og opfordrede mig til at ringe til politiet hvis det ikke hjalp.
Det gjorde det ikke, og jeg har lige talt med vagthavende. Det var bestemt ikke noget de ville blande sig i, eller for den sags skyld havde ressourser til at rykke ud til. Jeg mener, manden står for åben dør og vindue og hoster og råber natten lang.
Så jeg spurgte politiet om hvad mine muligheder var, og det kunne vagthavende ikke svare på.
Så sagde jeg til ham, at jeg jo selv kunne gå ovre og lukke hans dør, og at de så alligevel sikkert ville blive indblandet. Det grinte han bare af....
Hvad fanden gør man lige???? Manden er tydeligvis skizo, da man kan høre flere tydelige personligheder i hans råben. Det vil sige at han ikke er umiddelbart til at tilgå. Så jeg kan ikke bare snakke med ham om det, som jeg jo ville i en almindelig situation.
Jeg er magtesløs...
#18960 davenport 15 år siden
Jeg gik over og stillede mig foran hans åbne dør, og da jeg ved han hedder Ole, kaldte jeg pænt på ham og spurgte om han lige havde tid. Han sagde så (uden at jeg kunne se ham) at han lige var ved at pudse næse (som jeg godt kunne høre) og at han ville komme bagefter. Det gjorde han ikke, så jeg sagde at jeg altså stadig stod og ventede.
Så råbte han "DET SKAL DU SKU IKKE BLANDE DIG I DIN IDIOT. SKRUB AF DIN LEDE HEKS!" Da jeg blev ved med at kalde, kom han tilsidst hen og lukkede døren uden at sige noget. Jeg sagde bare tak.
Nu må vi se hvad de næste timer bringer. Jeg vil kæmpe kampen, da jeg altså betaler for at bo her, og ikke finder mig i ret meget mere!