"Film Art: An Introduction" af David Bordwell og Kristin Thompson, er en en grundig gennemgang af alt indenfor filmteknikker og teori, som er ret fremragende.
De har også lavet en ligende bog om filmhistorien, som hedder "Film History: An Introduction".
Jeg har også Sidney Lumet's bog "Making Movies" liggende(som skulle være rigtigt god), men jeg har dog ikke fået taget hul på den endnu.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Bordwell og Thompsons bøger er noget nær standard på mange af verdens uddannelsesinstitutioner.
Mht. teorien er der også James Monacos gamle klassiker "How to Read a Film".
Og så er der Torben Grodals danske grundbog "Filmoplevelse", som jeg dog ikke vil anbefale andet end til brug i forbindelse med undervisning. Den indeholder mange guldkorn, men kræver næsten, at man har læst noget andet først, for Grodal er ikke nogen stor formidler.
Mht. filmhistorie er der også David Cooks "A History of Narritive Film", som jeg personligt bedre kan lide end Bordwell og Thompsons historiebog, fordi den i mine øjne er bedre skrevet. Den er dog, så vidt jeg ved, ikke opdateret i et stykke tid, så bestil den hjem på biblioteket i stedet.
Der er også Mark Cousins "Filmens historie" (The Story of Film), som jeg har hørt en del godt om. Jeg har ikke selv læst den, men jeg er ret glad for Cousins dokumentarserie af samme navn, og så har den jo den fordel, at den er på dansk.
Det er svært blot at skrive et par ord om hans "poetik", og jeg har desværre ikke tid til at uddybe den på nuværende tidspunkt, men læs eventuelt Michael Goddards artikel vedrørende den første bog:
Der er også Mark Cousins "Filmens historie" (The Story of Film), som jeg har hørt en del godt om. Jeg har ikke selv læst den, men jeg er ret glad for Cousins dokumentarserie af samme navn, og så har den jo den fordel, at den er på dansk.
Jeg er selv nået halvvejs hen serien og syntes også den er ret interessant. Den ligger forresten på alle Netflix regionerne.
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
#45001 Mikkel Abel 12 år siden
#45002 Kruse 12 år siden
De har også lavet en ligende bog om filmhistorien, som hedder "Film History: An Introduction".
Jeg har også Sidney Lumet's bog "Making Movies" liggende(som skulle være rigtigt god), men jeg har dog ikke fået taget hul på den endnu.
#45003 Thomsen 12 år siden
Mht. teorien er der også James Monacos gamle klassiker "How to Read a Film".
Og så er der Torben Grodals danske grundbog "Filmoplevelse", som jeg dog ikke vil anbefale andet end til brug i forbindelse med undervisning. Den indeholder mange guldkorn, men kræver næsten, at man har læst noget andet først, for Grodal er ikke nogen stor formidler.
Mht. filmhistorie er der også David Cooks "A History of Narritive Film", som jeg personligt bedre kan lide end Bordwell og Thompsons historiebog, fordi den i mine øjne er bedre skrevet. Den er dog, så vidt jeg ved, ikke opdateret i et stykke tid, så bestil den hjem på biblioteket i stedet.
#45004 Pécuchet 12 år siden
Poetics of Cinema 1 (Raúl Ruiz)
Poetics of Cinema 2 (Raúl Ruiz)
#45005 fubar 12 år siden
kan du sige et par ord om disse to bøger?
Jeg har iøvrigt endnu ikke stiftet bekendskab med Raul Ruiz, er der et sted der er godt at starte?
#45006 Skeloboy 12 år siden
#45007 Pécuchet 12 år siden
Det er svært blot at skrive et par ord om hans "poetik", og jeg har desværre ikke tid til at uddybe den på nuværende tidspunkt, men læs eventuelt Michael Goddards artikel vedrørende den første bog:
http://sensesofcinema.com/2004/30/raul_ruiz_poetic...
Goddard er i øvrigt aktuel med denne interessante (og vigtige) bog om Ruiz:
http://www.amazon.co.uk/dp/0231167318/
La Ville des pirates.
#45008 fubar 12 år siden
#45009 Kisbye 12 år siden
Jeg er selv nået halvvejs hen serien og syntes også den er ret interessant.
Den ligger forresten på alle Netflix regionerne.
#45010 Slettet Bruger [4095312732] 12 år siden