For dit eget sindelags skyld håber jeg da, at du i så fald kæmper for at få os ud af dette magtsysteme.
Tja, jeg er hverken naiv eller engageret nok til at forsøge på at redde dette land (det skal der et langt større, meget mere kompleks mentalitetsskifte til). Denne selverkendelse ender forhåbentligt ikke i videre passivitet.
Man kan nu dårligt kalde kommunalpolitikere for levebrødspolitikere. Det er kun borgmesteren der er fuldtidsansat, resten bliver så lavt betalt, at de fleste har fuldtidsjob ved siden af. Det er i sig selv et problem, da det så kan betyde at politikerne ikke har tid til at sætte sig ind i sagerne, ligesom det måske kan afskrække andre for at gå ind i politik. Derfor overvejer man også at sætte vedlaget op. Det har ikke været reguleret siden midt i 90erne.
Men ja, vores såkaldte demokrati er pilråddent. Det er i virkeligheden dem der har pengene, der har magten. Politiske magt er meningsløs, hvis vi ikke også har den økonomisk magt. Det er jo derfor det langt hen af vejen er ligegyldigt hvilken blok der kommer til magten. Når de kommer ind, finder de hurtigt ud af at de er bundet på hænder og fødder. I Kommunalpolitik er de også underlagt en stram økonomisk ramme de skal overholde. Det handler derfor mest om at fordele elendigheden.
Jeg vil dog også sige, at hvis man utilfreds med det politiske system, så bør man jo prøve at lave det om. Hvis man ikke mener man kan opnå noget via det etablerede parlamentariske system, kan man arbejde for revolutionen.
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Når vi nu taler om politik, har jeg ikke tillid til, at vores nuværende politikere i folketinget arbejder i folkets interesser og det er af flere grunde.
Først og fremmest, mangler der i dén grad lidenskaben, som man kunne mærke på tidligere tiders politikere og man har yderst sjældent en holdning til noget, med mindre det har været på forsiden af Ekstra Bladet først.
Dertil kommer, at langt de fleste politikere er så langt fra deres medborgeres hverdag, at jeg faktisk mener, at de ikke er i stand til at tage gode beslutninger. Der sidder folk på borgen, der har været derinde ligeså længe, som jeg har levet, hvilket snart er 40 år - hvordan har de nogen som helst følelse med hvordan det fx. er at være på kontanthjælp, være enlig mor, der er afhængig af visse offentlige ydelser, hvordan børnene oplever folkeskolen osv. Der er sågar politikere, der aldrig har haft et arbejde ude på det private arbejdsmarked - de kender kun til enten sport eller politik (og ja, jeg tænker bl.a. på Joakim whats-his-face).
Så kan man sige, at jeg bare skal lette røven og starte et parti, redde verden og alt detdér, men... jeg er på ingen måde i tvivl om, at et oprør ikke starter med et halvgammelt røvhul som mig, det starter med ungdommen.
På nuværende tidspunkt er folk dog mere optaget af at se mennesker på tv, der drikker sig fulde og knalder med alt, der har en puls, være fordømmende overfor andre menneskers manglende evne til at håndtere penge eller hvilket reality-show, der er oppe i tiden.
Vi er forkælede, jeg selv inklusiv og selv de mindste problemer fylder helt vildt meget i vores hverdag, fordi vi i virkeligheden har det RET godt.
Jep, tingene trænger til at forandres, jeg har dog ikke den fjerneste idé om hvad præcis der kan gøres anderledes. Vi har teknologien til at lave et effektivt direkte demokrati, hvor vi kan undvære mennesker, der repræsenterer vores interesser - spørgsmålet er dog, om vi er klar over hvad vi virkelig vil have og hvilken vej vi vil gå.
Man kan nu dårligt kalde kommunalpolitikere for levebrødspolitikere.
Det har jeg heller ikke påstået. Jeg har sågar overvejet at stemme til kommunalvalget, men min indre logik og værdighed endte heldigvis med at få førsteprioritet. At der findes gode mennesker, som også er politikere (i folketinget såvel som i kommunerne), vil jeg aldrig anfægte. Desværre ændrer det ikke på, at deres magtbeføjelser er begrænset til den kræftsvulst af et system, du også refererer til.
Kisbye (45244) skrev:
Jeg vil dog også sige, at hvis man utilfreds med det politiske system, så bør man jo prøve at lave det om. Hvis man ikke mener man kan opnå noget via det etablerede parlamentariske system, kan man arbejde for revolutionen.
Enig. At en revolution er svaret, tvivler jeg dog på. Derfor holder jeg mig for nu i dvale (hvilket Skeloboy tilsyneladende mener er en intellektuelt afsondret tilstand?), indtil et mentalitetsskifte træder i kraft. Det sørgelige er selvfølgelig, at politikere i mellemtiden hastigt forværrer alle tilstandene i det danske samfund. Måske er vi først klar, når fattiggårdene og galeanstalterne genindføres og erstatter velfærdssystemet og universitet?
Jeg synes det er prisværdigt, at man kan brokke sig sådan over en nuværende tilstand - og så i samme åndedrag sige, at man sætter sig tilbage og venter på, at alle andre folk ændrer sig :D
That's the spirit...
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Ikke at jeg finder vi kan være videre stolte af mange af vores folkevalgte måske, men når du snakker om at redde landet (ved godt du IKKE gad forsøge), så lyder det i mine ører som du mener, at landet bliver efter DINE normer og de er jo ikke nødvendigvis mine....Ergo er vi tilbage ved alternativet og hvad er det?
Dertil kommer, at langt de fleste politikere er så langt fra deres medborgeres hverdag, at jeg faktisk mener, at de ikke er i stand til at tage gode beslutninger. Der sidder folk på borgen, der har været derinde ligeså længe, som jeg har levet, hvilket snart er 40 år - hvordan har de nogen som helst følelse med hvordan det fx. er at være på kontanthjælp, være enlig mor, der er afhængig af visse offentlige ydelser, hvordan børnene oplever folkeskolen osv. Der er sågar politikere, der aldrig har haft et arbejde ude på det private arbejdsmarked - de kender kun til enten sport eller politik (og ja, jeg tænker bl.a. på Joakim whats-his-face).
Enig og desværre er det som altid i historien pengene der lyser vejen op og det er der vi ender igen og igen, i mørket grundet en kapitalistisk tankegang så vanvittig, at intet står over det. Vi måler alt i kroner og ører. Det koster så meget når en pædagog skider i arbejdstiden og det koster så meget, når en sosu skal nyse og min bare røv!
Pécuchet (45246) skrev:
Derfor holder jeg mig for nu i dvale, indtil et mentalitetsskifte træder i kraft.
Tror desværre du skal leve mere end normalt længe så.....
#45241 Kochie 12 år siden
#45242 Skeloboy 12 år siden
#45243 Pécuchet 12 år siden
Tja, jeg er hverken naiv eller engageret nok til at forsøge på at redde dette land (det skal der et langt større, meget mere kompleks mentalitetsskifte til). Denne selverkendelse ender forhåbentligt ikke i videre passivitet.
Tak for refleksionen.
#45244 Kisbye 12 år siden
Det er kun borgmesteren der er fuldtidsansat, resten bliver så lavt betalt, at de fleste har fuldtidsjob ved siden af.
Det er i sig selv et problem, da det så kan betyde at politikerne ikke har tid til at sætte sig ind i sagerne, ligesom det måske kan afskrække andre for at gå ind i politik.
Derfor overvejer man også at sætte vedlaget op. Det har ikke været reguleret siden midt i 90erne.
Men ja, vores såkaldte demokrati er pilråddent. Det er i virkeligheden dem der har pengene, der har magten. Politiske magt er meningsløs, hvis vi ikke også har den økonomisk magt.
Det er jo derfor det langt hen af vejen er ligegyldigt hvilken blok der kommer til magten. Når de kommer ind, finder de hurtigt ud af at de er bundet på hænder og fødder.
I Kommunalpolitik er de også underlagt en stram økonomisk ramme de skal overholde. Det handler derfor mest om at fordele elendigheden.
#45245 Slettet Bruger [4095312732] 12 år siden
Først og fremmest, mangler der i dén grad lidenskaben, som man kunne mærke på tidligere tiders politikere og man har yderst sjældent en holdning til noget, med mindre det har været på forsiden af Ekstra Bladet først.
Så kan man sige, at jeg bare skal lette røven og starte et parti, redde verden og alt detdér, men... jeg er på ingen måde i tvivl om, at et oprør ikke starter med et halvgammelt røvhul som mig, det starter med ungdommen.
På nuværende tidspunkt er folk dog mere optaget af at se mennesker på tv, der drikker sig fulde og knalder med alt, der har en puls, være fordømmende overfor andre menneskers manglende evne til at håndtere penge eller hvilket reality-show, der er oppe i tiden.
Vi er forkælede, jeg selv inklusiv og selv de mindste problemer fylder helt vildt meget i vores hverdag, fordi vi i virkeligheden har det RET godt.
Jep, tingene trænger til at forandres, jeg har dog ikke den fjerneste idé om hvad præcis der kan gøres anderledes. Vi har teknologien til at lave et effektivt direkte demokrati, hvor vi kan undvære mennesker, der repræsenterer vores interesser - spørgsmålet er dog, om vi er klar over hvad vi virkelig vil have og hvilken vej vi vil gå.
#45246 Pécuchet 12 år siden
Det har jeg heller ikke påstået. Jeg har sågar overvejet at stemme til kommunalvalget, men min indre logik og værdighed endte heldigvis med at få førsteprioritet. At der findes gode mennesker, som også er politikere (i folketinget såvel som i kommunerne), vil jeg aldrig anfægte. Desværre ændrer det ikke på, at deres magtbeføjelser er begrænset til den kræftsvulst af et system, du også refererer til.
Enig. At en revolution er svaret, tvivler jeg dog på. Derfor holder jeg mig for nu i dvale (hvilket Skeloboy tilsyneladende mener er en intellektuelt afsondret tilstand?), indtil et mentalitetsskifte træder i kraft. Det sørgelige er selvfølgelig, at politikere i mellemtiden hastigt forværrer alle tilstandene i det danske samfund. Måske er vi først klar, når fattiggårdene og galeanstalterne genindføres og erstatter velfærdssystemet og universitet?
#45247 HonoDelLoce 12 år siden
Jeg synes det er prisværdigt, at man kan brokke sig sådan over en nuværende tilstand - og så i samme åndedrag sige, at man sætter sig tilbage og venter på, at alle andre folk ændrer sig :D
That's the spirit...
#45248 Fredag 12 år siden
#45249 Fredag 12 år siden
#45250 Fredag 12 år siden
Tror desværre du skal leve mere end normalt længe så.....