Gravatar

#46221 Batsy 10 år siden

Allan Jacobsen (46220) skrev:
Og, Gladiator er en god film til emnet, men den er godt nok ringe ;)

http://img.pandawhale.com/76748-Gladiator-thumbs-d...
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#46222 dyg 10 år siden

#46220 - Vildt ringe, helt enig!
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#46223 fubar 10 år siden

Kan I uddybe?
Altså det med at Gladiator er ringe?
Gravatar

#46224 Pécuchet 10 år siden

Allan Jacobsen (46220) skrev:
Gladiator er en god film til emnet

Huh? I så fald er Pearl Harbor også en god film til emnet, når I kommer til WWII.
Der burde have været Roser.
Gravatar

#46225 Allan Jacobsen 10 år siden

#46224 - det er den også
The nerd formerly known as Skeloboy
Gravatar

#46226 Pécuchet 10 år siden

#46224:

Underviser du i pseudohistorie da? :) Tora! Tora! Tora! er måske det eneste oplagte valg, hvis man endelig skal en vise en dramatisering af angrebet på Pearl Harbor.
Der burde have været Roser.
Gravatar

#46227 Allan Jacobsen 10 år siden

#46226 - nej, det gør jeg ikke :) - men det er heller ikke pointen med at bruge historiske film. Alle historiske film, dokumentar og docu-dramaer kan bruges, men det vigtige er jo, hvordan man bruger dem.

Ingen film kan bruges til at vise en dramatisering, hvis man blot skal vise, hvordan fortiden var - selv de mest præcise dokumentarfilm har taget nogle valg, der vil fordreje.

Men hvis man bruger en film til at tale om, hvorfor filmskaberne har taget deres valg/fravalg og ændret hist og pist, kan man både få en snak om repræsentationer af fortiden, om "hvordan det virkelig var" og ikke mindst om, hvordan man kan se samtidige problemstillinger i de historiske film.

Man kan også tale om erindringsfællesskaber, historiebevidsthed og selvfølgelig den allestedsnærværende kildekritik.

Jeg vil så bruge Gladiator som afsæt til at tale om det at se en historisk film, så kunne have valgt hvilken som helst film.

fubar (46223) skrev:
Kan I uddybe?
Altså det med at Gladiator er ringe?

Jeg synes den er overdrevet sentimental og overdramatisk.
The nerd formerly known as Skeloboy
Gravatar

#46228 davenport 10 år siden

Har lige lært min datter, at "smerte er svaghed der forlader kroppen", fordi hun synes at jeg aldrig brokker mig over at noget gør ondt ;)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#46229 Batsy 10 år siden

Lytter lidt til Hans Zimmers Spiderman score, og må sige det lyder dejligt friskt og mindre bombastisk end hans andre superhelte scores.
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#46230 davenport 10 år siden

Skal lige ha noget hjælp:
Hvad hed "weekend" i Danmark, før vi overtog ordet fra engelsk??? Nu har det pint mig i over et døgn....
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!

Skriv ny kommentar: