Gravatar

#46231 HonoDelLoce 10 år siden

davenport (46230) skrev:
Skal lige ha noget hjælp:
Hvad hed "weekend" i Danmark, før vi overtog ordet fra engelsk??? Nu har det pint mig i over et døgn....

Kartoffelopgravningsdage!
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#46232 gi-jones 10 år siden

davenport (46230) skrev:
Hvad hed "weekend" i Danmark, før vi overtog ordet fra engelsk??? Nu har det pint mig i over et døgn....
Fridage
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#46233 dyg 10 år siden

davenport (46230) skrev:

Det lader ikke til, at der var noget begreb før "Weekend".

Jeg fandt følgende her:

Skrevet af Mie Larsen, 22. august 2009 kl. 13:14
Hej, vi sidder og undrer os over hvornår ordet Weekend kom til Danmark, og hvad Weekend hed før ordet Weekend kom til Danmark. Kan det have forbindelse til ovenstående artikel ??

Kære Mie,
Vi har fået lidt hjælp af Det Kongelige Bibliotek/Københavns Universitetsbibliotek til at finde svaret. Ordet 'weekend' kom til Danmark allerede i 1913 og ser pudsigt nok ud til altid at have været brugt om perioden fra lørdag/sent lørdag til og med søndag eller endda til forretningernes åbning mandag morgen.
Du kan finde mere i Ordbog over det danske sprog (ODS) her: http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=weekend
VH Thomas, videnskab.dk

Hej Mie

Som jeg husker det, så talte man blot om "søndag". Lørdag var indtil 1974 en normal arbejdsdag for langt de fleste - selv skoleelever gik i skole om lørdagen indtil omkring 1970.

Og jeg husker også svagt, at jeg (som dreng) så tv avisen hvor teamet var, at nu ville DR begynde at bruge ordet "weekend" - og når den ene landsdækkende kanal først begyndte at bruge et ord eller begreb kom det jo hurtigt ud i almindelig tale.

Det forsvæver mig endvidere, at argumentet var man havde brug for en simplere vending end at tale om lørdag-søndag nu man havde to samlede dage fri - og så var det engelske "ugeslut" nemt at bruge.

Mvh
Troels
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#46234 davenport 10 år siden

Mange tak :)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#46235 the_paki_don 10 år siden

Boyz and girlz!

Endnu en omgang spam, hvor jeg har brug for jeres hjælp med en film konkurrence.

Håber I lige vil bruge 5 minutter på at hjælpe mig!

Tjek tråden her:

http://filmz.dk/forum/tagwall/hjaelp-til-filmz-er-...
Gravatar

#46236 Giraffen 10 år siden

Jeg kom ikke ind på den ønskede uddannelse, men jeg er sjovt nok lidt ligeglad. Jeg har længe følt mig en smule skoletræt, og har egentlig kun lige gjort det jeg skulle for at bestå og jeg glæder mig til at være færdig med HF. Jeg tror jeg har brug for at tænke lidt over hvad jeg virkelig vil, men jeg er efterhånden blevet i tvivl om en videregående uddannelse er vejen frem for mig. Jeg har nogle drømmeprojekter, som vil være vildt svære og hårde at realisere, men det kan godt lade sig gøre med hårdt arbejde og jeg begynder så småt at tvivle på om jeg skal begynde at satse lidt på mine egne drømme og ideer, i stedet for at gå den "sikre", men kedelige vej.

I det mindste føler jeg mig ikke fortabt. Det er jo altså også bare et afslag på en ansøgning og ikke verdens undergang, så jeg skal sgu nok finde ud af noget.
Gravatar

#46237 gi-jones 10 år siden

Udannelse er ikke en sikker vej til noget som helst.
Gravatar

#46238 Giraffen 10 år siden

gi-jones (46237) skrev:
Udannelse er ikke en sikker vej til noget som helst.

Ja du har vel egentlig ret. Men det var også derfor jeg skrev den sikre vej i gåseøjne, det havde nok givet bedre mening, hvis jeg havde skrevet den typiske eller den forventede vej med en videregående uddannelse. Jeg tvivler bare på at en videregående uddannelse er den rette vej for mig lige nu. Jeg tror har brug for at forfølge nogle andre interesser og få noget erfaring som en videregående uddannelse ikke kan give mig.
Gravatar

#46239 gi-jones 10 år siden

Jeg troede også altid at jeg skulle den vej. Var altid stærk i skolen, og alle forventede at jeg skulle på universitetet, men endte med aldrig at gøre det. Jeg klarer mig fint. Ville gerne have været på Filmskolen, men de ville ikke have mig :)
Gravatar

#46240 T. Nielsen 10 år siden

Personligt er jeg glad for, at jeg fik taget bare lidt uddannelse. Jeg klarede mig dårligt i folkeskolen. Var urolig ballademager og rod, tydeligvis også stemplet af lærerne som trættende, provokerende og sikkert også lidt dum og troede nok også jeg var det. Det havde som så ofte noget med min baggrund og opvækst at gøre. Jeg klarede mig så overraskende godt til eksamerner uden indsats og da jeg i tyverne begyndte at læse en del HF fag, gik det også godt. Her også uden at overanstrenge mig. Men her gik det nok op for mig, at jeg kunne og glad for at jeg fik bevist overfor alle dem (og ikke mindst mig selv), der igennem tiderne sikkert har troet jeg endte som rocker, kriminel (som vel også er kriminel) at jeg var mere og andet end det.
Baby, it's cold outside

Skriv ny kommentar: