Gravatar

#7401 evermind 16 år siden

Det er en spændingsbog for unge - i noir stil, blev jeg gjort opmærksom på, selv om jeg egentlig ikke har tænkt synderligt over genrekonventionerne, da jeg skrev den. Men jo, den indledes med en jeg-fortæller, der ligger blødende i sneen og tænker tilbage på, hvordan de sidste par døgn er gået skævt efter en ufrivillig blind date, selvfølgelig med fortællingens femme fatale ... :)

Mht. ændringerne kan jeg for så vidt godt følge redaktørens bevæggrunde, selv om jeg på sin vis ikke finder dem nødvendige. Han vil godt have nogle ting frem i historien, som jeg har ladet stå mere "ukendte", hvilket har været bevidst fra min side. Dels er disse oplysninger egentlig irrelevante for historiens sammenhæng/udvikling og forståelsen af denne, og dels er det i situationen plausibelt, at hovedpersonen forbliver uvidende/uindviet. For mig at se risikerer det at blive forceret, hvis jeg gennem jeg-fortælleren partout skal afsløre visse ting. Det kan bl.a. komme til at kræve noget bad guy-monolog, hvilket jeg helst vil undgå mere af, da historien allerede indeholder en snert af noget sådant (selv om jeg nu synes, jeg vinklede denne okay).

Det skal endvidere tages i betragtning, at forlaget, der gav mig tilbuddet, alligevel kun påtænker et halvt oplag som udgangspunkt og til en pris på 8-12.000 (og måske endda mere, det nøjagtige tilbud mener han først, han kan give mig, når jeg HAR lavet ændringerne) er det selvfølgelig klart, at jeg ikke ligefrem bliver mere samarbejdsvillig. Adspurgt om annoncering pegede redaktøren i øvrigt på, at han havde gode erfaringer med word of mouth - her forventer jeg mig nok noget mere, hvis jeg selv skal skyde så meget i det.

Jeg har i forvejen et print on demand-forlag i kikkerten og både en velvillig illustrator og grafiker i ryggen og kan formentlig gøre det selv for et par tusind kroner (dette inklusive omslagsillustration og grafisk layout). Hagen ved print-on-demand-konceptet er selvfølgelig, at jeg selv har maset med at tilrettelægge skidtet, selv skal reklamere (og her er Internettet jo en herlig ting!), at det kan være sværere at få anmeldere til at tage selvudgivelser samt at der ikke eksisterer noget reelt oplag, da de enkelte eksemplarer først bliver trykt ved bestilling i boghandlen. Dette sikrer dog også, at jeg aldrig sætter en masse penge til, hvis skidtet ikke sælger, hvorimod dealen ovenfor er noget mere risikabel økonomisk set. Jeg har også kreativ frihed og kan selv prissætte min udgivelse.

Men altså ... Der er selvfølgelig nogle fordele ved at komme under vingen på et forlag. Selv om jeg for ikke længe siden læste en ganske glimrende selvpublicering, er jeg da opmærksom på, at folk sikkert ofte er mere forbeholdne over for dén slags, sådan lidt "det er ikke rigtig udgivelser" eller "hvis den var så god, havde han ikke selv behøvet at udgive den".
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#7402 Bony 16 år siden

#7401 - Det lyder da meget spændende! Den ville jeg gerne læse engang. Hvad angår forlaget, så ville jeg nok selv synes det var meget rart, med et forlag i ryggen. Men så igen, hvis redaktøren gerne vil have nogle områder fremhævet, du selv synes er bedst "mellem linjerne", så ville jeg nok gå efter en selvpublicering, for at undgå at der blev skåret for meget i den.

Men hvordan foregår sådan noget egentligt? Er det bare alle og enhver der kan selvpublicere sine værker, direkte fra gaden af? Eller skal den igennem en eller anden form for screening (mangel af bedre ord :) først?
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#7403 Kiksmann 16 år siden

Det med selpublicering er så vidt jeg husker en mindre dyr fornøjelse, var det 3000 kroner jeg mener at jeg så det kostede for 150 eksemplarer til at starte med. Har selv solgt nogen gennem en Kvickly som jeg var i, men anden runde var billigere, kan jeg desværre ikke huske.
Er dog ikke i tvivl om at man kan forhandle nogle gode priser med de lokale trykkerier i dag.
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/kiksmann
Gravatar

#7404 Highland Park 16 år siden

Det lyder meget spændende evermind. Hvis du selv udgiver den, er det nok en god idé at give folk en gratis smagsprøve i form af nogle af de første sider. Den slags kan næsten kun øge nysgerrigheden og kendskabet til udgivelsen.
Jeg forstår godt, at det kræver nøje overvejelser at finde ud af, hvordan udgivelsen skal gribes an, men jeg kunne forestille mig, at der i dette tilfælde vil være størst tilfredsstillelse ved selv at udgive den - også selv om det kan betyde, at bogen ikke kommer til at stå på hylden hos boghandlerne. Men det kommer selvfølgelig også an på, hvad det forlag, der gerne vil udgive den, har at byde på bl.a. mht. markedsføring. Hvis de er seriøst indstillede på at gøre et stort stykke arbejde, kan det naturligvis være at foretrække. Hvem vil ikke gerne se sit værk stå på hylden hos Gad, Arnold Busck etc.? :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#7405 Bony 16 år siden

Det kunne faktisk være meget sjovt, hvis man samlede penge ind til en publicering af Bigemaster666's fantastiske historier, udgivet som bog. Hvilket brag af en spændingsroman, kunne man ikke lige få lavet der. Vi snakker en garanteret bestseller; en usleben diamant!
Gravatar

#7406 Highland Park 16 år siden

#7405: Ja, ligesom bruce finder jeg det også trist, at bigemaster666 ikke har indsendt nogen historier her på det seneste.

Hvorfor har du valgt at ignorere den stakkels dreng?
Gravatar

#7407 tiany 16 år siden

Sidder og stener internet, mens VH1 kører i baggrunden. Der har lige været Paul Simon's "You Can Call me Al" video med Chevy Chase. Finder altså den video underlig facinerende/underholdende.
Valar morghulis
Gravatar

#7408 filmz-Bruce 16 år siden

Har ikke set serier længe, så nu er der spenderet lidt SP penge på True Blood og Generation Kill på blu-ray. Håber HBO viser tænder igen :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#7409 Bony 16 år siden

Highland Park (7406) skrev:
#7405: Ja, ligesom bruce finder jeg det også trist, at bigemaster666 ikke har indsendt nogen historier her på det seneste.

Hvorfor har du valgt at ignorere den stakkels dreng?

Han er da aldrig online/aktiv mere, er han?
Gravatar

#7410 Highland Park 16 år siden

Jeg mener at have set ham for nylig. Men han er hvert fald ikke så aktiv som tidligere.

Skriv ny kommentar: