Danny (Jet Li) bor i Glasgow og arbejder i inkasso branchen. Arbejder er måske så meget sagt, når man i 32 år har været slave for en inkasso haj ved navn Bart (Bob Hoskins). Igennem den tid er Danny bogstaveligt talt blevet behandlet som en hund, levet i et bur og bærende sin ejers halsbånd. Og når Bart tager halsbåndet af, passer Danny på sin ejer.
Har haft svært ved at forestille mig denne film lige siden jeg hørte om den. Men en film med Morgan Freeman og Bob Hoskins og Jet Li, som et mere end et kuriøst indslag, fortjener opmærksomhed og lidt overraskende må jeg indrømme det er berettiget.
Først må jeg sige det er vidunderligt at se Bob Hoskins igen med sin umiskendelig cockney accent og i en rolle som er skræddersyet til ham, som brutal og kompromisløs gangster. Morgan Freeman overrasker ingen ved ikke at overraske i sin rolle som...surprise, Morgan Freeman. Eller rettere omskrevet. Det er måske rutineprægede og stereotype roller han får, men ingen spiller dem så godt som Freeman. Og så er der Jet Li. Og hvad er nu det. Manden kan andet end kampsport. Han formår at vise følelser og spille skuespil. Ja ja da, der er rigelig mulighed for at se ham slås også!
Der skal ikke spoleres noget af handlingen her. Der serveres en overraskende god kombination af drama og action, ikke i kvalm amerikansk indpakning, men af den rå europæiske slags. Jeg takker de øvre magter for at blive skånet for en flyvende Jet Li i balletsko. Man har helt klart luret på stilen fra Ong Bak, selvom Li trods alt ikke er på niveau med Tony Jaa.
Filmens svaghed er, at der mangler lidt fyld mellem de respektive scener. Man tager lidt for meget for givet og vi forventes ikke at stille for mange spørgsmål, når der opstår et plothul hist og her.
Men pyt. Der er meget andet som lykkes og det hele er stiligt og forfriskende gennemført. Kampscenerne er IKKE filmet af en fodmaler med speciale i MTV videoer, så denne gang kan man nyde bataljerne på det hvide lærred og specielt een forrygende duel. Læg der oveni en Bob Hoskins i topform og Freeman på frihjul og vi har en "værd at eje" DVD.
Film: 7.8/10
Video: 2.35:1 Anamorphic Widescreen og denne R3 version står knivskarpt. Der er ikke det mindste spor af edge enhancement eller snavs. Farver vises upåklageligt og realistisk. Ja film som LOTR ser måske endnu bedre ud, men det er måske pga. digital animation. Meget flot billede.
9/10
Audio DTS-ES 6.1 and boy does it show. Dette er et sjovt lydspor. Der er virkelig gang i surround og bagkanalerne, men aldrig så tale i fronthøjtalerne overdøves. Regn føles omsluttende. Top!
10/10
Overall En meget imponerende 2 disc SE version fra region 3 med engelske undertekster. Ekstramaterialet har jeg ikke fået set, men modsat rene asiatiske film, er der her engelsk tale på ekstramaterialet. Skal klart i din DVD samling!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#81 - God anmeldelse, men, ikke for at komme ind på en "hvem er bedst diskussion", Jet Li's stil er betydeligt anderledes end Tony Jaa, da det er to helt forskellige former for kampsport de dyrker. (Jet Li = wushu, Tony Jaa = Muay Thai). Måske ser Tony Jaa bedre ud i Ong-Bak, men den film koncentrerer sig så heller ikke om andet end at vise hans evner indenfor kampsporten, i Unleashed findes der trods alt en historie og skuespil til at bakke op om de scener med slag i.
Jeg var også meget imponeret af Jet Li i Unleashed, en af første film hvor han får lov til at vise, at han rent faktisk også kan spille overbevisende skuespil (udenfor hjemlandets grænser vel at mærke, med Hero i bagtankerne) og samtidig folde sine talenter ud i lange klip, hvor man kan nyde dem uden konstant at blive afbrudt af smarte klip og andre forstyrrende elementer. Forhåbentlig åbner det op for lidt større udfordringer for Jet Li, så han ikke føler sig nødsaget til at danne Gøg og Gokke duo med diverse halvhjernede rappere. (Jeg tænker naturligvis på den helt igennem forfærdelige Cradle 2 The Grave her)
Skal lige siges, at jeg ikke var så imponeret af Tony Jaa igen, dertil var Ong-Bak simpelthen for ringe en film.
Pee-Wee Herman var én af mange karakterer opfundet af Paul Reubens i hans unge dage som stand-up´er (før tiden, hvor han blev snuppet for at beføle sig selv i en ”voksen-biograf”). Han kan beskrives som en 4-årig dreng fanget i en 40-årig mands krop. Paul Reubens var blevet vraget til Saturday Night Live, hvilket var et hård slag for ham. Han sparede op med SNL-medlem Phil Hartman og sammen udarbejde manuskriptet til ”Big Adventure”. En ung og up-comming instruktør. Tim Burton kom lige fra Frankenweenie og sagde ja til at virkeliggøre Pee-Wees univers på det store lærred.
Pee-Wee´s Big Adventure er historien vores barnlige helt, der får stjålet sin elskede cykel. I jagten på at få den igen, må Pee-Wee rejse fra Commonville, Anywhere til Alamo i Mexico. Der er absolut intet sindsoprivende over handlingen, der er standard-”feel-good”-rejse fra punkt A til punkt B med stop undervejs. Det fascinerende er Pee-Wees naivistiske univers, der ikke er ulig senere Burton-film som Beetlejuice, Edward Scissorhand og Big Fish.
Filmen 7/10 for en sød film uden dybere mening.
Ekstra 7/10 Kommentarspor med Paul Reubens og Tim Burton, nogle slettede scener og fra ”storybord til film”
"Ud fra størrelsen på halen har vi beregnet, at dyret har været kæmpemæssigt" Prof. Martens - Reptilicus
Så fik jeg endelig set Sin City - bedre sent end aldrig. Det er godt nok lang tid siden jeg har grinet så meget over en voldelig film (hvis nogensinde). Jeg kan vel næppe komme med flere superlativer om denne film, der ikke allerede er sagt. Jeg er ovenud begejstret - den kommer omgående på min favorit-film-liste.
Just think of your mind as a movie, you can pause, rewind or slow down any details you want.
Efter at have set Per Fly's Drabet sidste onsdag, så syntes jeg det var på tide at fuldende bekendtskabet med Per Fly og få set "Arven", og hvilken oplevelse! Hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg sq det er den bedste danske film jeg nogensinde har set, så fuld af liv og beskrivende, og alligevel umådelig trist og deprimerende.
Jeg var meget betaget af Drabet, og der var da også nogle ting som jeg syntes var bedre i Drabet end i Arven. Fx lykkedes det bedre for skuespillerne at komme under huden på mig i Drabet, hvorimod Arven var mere afhængig af atmosfære og musik for at krybe under huden (bortset fra slutscenen, der var så fandens fascinerende). Men alt i alt tror jeg Arven er den bedste, og mest inspirerende oplevelse jeg har fået ud af en dansk film. Den er ikke perfekt, men utrolig betagende og meget tankefuld. Eller, den satte i hvert fald gang i mine tanker med de meget tydelige eksistentielle frustrationer gennem filmen. Jeg er meget overrasket over hvor god den egentlig var, og det er altid lidt svært at beskrive sin begejstring med tydelige og klare ord :)
Men hvis man ikke har set Arven, så det kan fandme ikke gå hurtigt nok med at komme ned i den nærmeste forretning og bruge en flad 50'er på at give sig selv en fascinerende oplevelse med Danmarks pt. bedste instruktør (Det er min mening!).
#81 filmz-Bruce 19 år siden
Danny (Jet Li) bor i Glasgow og arbejder i inkasso branchen. Arbejder er måske så meget sagt, når man i 32 år har været slave for en inkasso haj ved navn Bart (Bob Hoskins). Igennem den tid er Danny bogstaveligt talt blevet behandlet som en hund, levet i et bur og bærende sin ejers halsbånd. Og når Bart tager halsbåndet af, passer Danny på sin ejer.
Har haft svært ved at forestille mig denne film lige siden jeg hørte om den. Men en film med Morgan Freeman og Bob Hoskins og Jet Li, som et mere end et kuriøst indslag, fortjener opmærksomhed og lidt overraskende må jeg indrømme det er berettiget.
Først må jeg sige det er vidunderligt at se Bob Hoskins igen med sin umiskendelig cockney accent og i en rolle som er skræddersyet til ham, som brutal og kompromisløs gangster. Morgan Freeman overrasker ingen ved ikke at overraske i sin rolle som...surprise, Morgan Freeman. Eller rettere omskrevet. Det er måske rutineprægede og stereotype roller han får, men ingen spiller dem så godt som Freeman. Og så er der Jet Li. Og hvad er nu det. Manden kan andet end kampsport. Han formår at vise følelser og spille skuespil. Ja ja da, der er rigelig mulighed for at se ham slås også!
Der skal ikke spoleres noget af handlingen her. Der serveres en overraskende god kombination af drama og action, ikke i kvalm amerikansk indpakning, men af den rå europæiske slags. Jeg takker de øvre magter for at blive skånet for en flyvende Jet Li i balletsko. Man har helt klart luret på stilen fra Ong Bak, selvom Li trods alt ikke er på niveau med Tony Jaa.
Filmens svaghed er, at der mangler lidt fyld mellem de respektive scener. Man tager lidt for meget for givet og vi forventes ikke at stille for mange spørgsmål, når der opstår et plothul hist og her.
Men pyt. Der er meget andet som lykkes og det hele er stiligt og forfriskende gennemført. Kampscenerne er IKKE filmet af en fodmaler med speciale i MTV videoer, så denne gang kan man nyde bataljerne på det hvide lærred og specielt een forrygende duel. Læg der oveni en Bob Hoskins i topform og Freeman på frihjul og vi har en "værd at eje" DVD.
Film: 7.8/10
Video:
2.35:1 Anamorphic Widescreen og denne R3 version står knivskarpt. Der er ikke det mindste spor af edge enhancement eller snavs. Farver vises upåklageligt og realistisk. Ja film som LOTR ser måske endnu bedre ud, men det er måske pga. digital animation. Meget flot billede.
9/10
Audio
DTS-ES 6.1 and boy does it show. Dette er et sjovt lydspor. Der er virkelig gang i surround og bagkanalerne, men aldrig så tale i fronthøjtalerne overdøves. Regn føles omsluttende. Top!
10/10
Overall
En meget imponerende 2 disc SE version fra region 3 med engelske undertekster. Ekstramaterialet har jeg ikke fået set, men modsat rene asiatiske film, er der her engelsk tale på ekstramaterialet. Skal klart i din DVD samling!
#82 filmz-Kadann 19 år siden
Det lyder da som en film man lige bør kigge lidt nærmere på.:)
#83 filmz-Bruce 19 år siden
#84 ks 19 år siden
#85 filmz-Bruce 19 år siden
#86 ks 19 år siden
Skal lige siges, at jeg ikke var så imponeret af Tony Jaa igen, dertil var Ong-Bak simpelthen for ringe en film.
#87 lyspunkt 19 år siden
Pee-Wee Herman var én af mange karakterer opfundet af Paul Reubens i hans unge dage som stand-up´er (før tiden, hvor han blev snuppet for at beføle sig selv i en ”voksen-biograf”). Han kan beskrives som en 4-årig dreng fanget i en 40-årig mands krop.
Paul Reubens var blevet vraget til Saturday Night Live, hvilket var et hård slag for ham. Han sparede op med SNL-medlem Phil Hartman og sammen udarbejde manuskriptet til ”Big Adventure”. En ung og up-comming instruktør. Tim Burton kom lige fra Frankenweenie og sagde ja til at virkeliggøre Pee-Wees univers på det store lærred.
Pee-Wee´s Big Adventure er historien vores barnlige helt, der får stjålet sin elskede cykel. I jagten på at få den igen, må Pee-Wee rejse fra Commonville, Anywhere til Alamo i Mexico. Der er absolut intet sindsoprivende over handlingen, der er standard-”feel-good”-rejse fra punkt A til punkt B med stop undervejs. Det fascinerende er Pee-Wees naivistiske univers, der ikke er ulig senere Burton-film som Beetlejuice, Edward Scissorhand og Big Fish.
Filmen
7/10 for en sød film uden dybere mening.
Ekstra
7/10 Kommentarspor med Paul Reubens og Tim Burton, nogle slettede scener og fra ”storybord til film”
#88 tiny 19 år siden
#89 ks 19 år siden
Jeg var meget betaget af Drabet, og der var da også nogle ting som jeg syntes var bedre i Drabet end i Arven. Fx lykkedes det bedre for skuespillerne at komme under huden på mig i Drabet, hvorimod Arven var mere afhængig af atmosfære og musik for at krybe under huden (bortset fra slutscenen, der var så fandens fascinerende). Men alt i alt tror jeg Arven er den bedste, og mest inspirerende oplevelse jeg har fået ud af en dansk film. Den er ikke perfekt, men utrolig betagende og meget tankefuld. Eller, den satte i hvert fald gang i mine tanker med de meget tydelige eksistentielle frustrationer gennem filmen. Jeg er meget overrasket over hvor god den egentlig var, og det er altid lidt svært at beskrive sin begejstring med tydelige og klare ord :)
Men hvis man ikke har set Arven, så det kan fandme ikke gå hurtigt nok med at komme ned i den nærmeste forretning og bruge en flad 50'er på at give sig selv en fascinerende oplevelse med Danmarks pt. bedste instruktør (Det er min mening!).
#90 JannikAnd 19 år siden
Jep, "Arven" er fantastisk - langt bedre end den metervare, der er "Drabet" :)