Gravatar

#661 dyg 14 år siden

Tanken om at løbe en halvmaraton var også skræmmende for mig i starten. Men nu føler jeg, at min grundform er så stabil, at jeg kunne klare en halvmaraton uden speciel forberedelse, og alligevel få en (for mig) fornuftig tid.

Tanken om en hel maraton er derimod stadigvæk fuldstændigt uvirkelig for mig, og det selvom der kun er et halvt år til, at jeg giver mig i kast med den.

De 22mins på 5km burde jeg kunne nå nu, men det er for sjældent, at jeg løber så "korte" ture med mig selv (når jeg endeligt løber en 5km tur, så har jeg en anden på slæb, der gør, at jeg ikke kan sætte farten i vejret).
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#662 Muldgraver 14 år siden

Det er fedt, tillykke med processen, og sandelig pøj pøj med forberedelsen til den maraton. Hvis du kan løbe en halvmaraton nu, skal du vel nok kunne nå at træne dig op til en hel på et halvt år.

Heh, nej det ville nok ikke være så flink pludselig at spurte fra din løbemakker.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#663 dyg 14 år siden

Ja, det burde jeg kunne træne mig op til, men det er fandme langt!

I går var jeg til Power Yoga for første gang. Jeg har altid haft halv-ringe balance og været stiv og ufleksibel, og kombineret med, at jeg har hørt rygter om, at det skulle mindske DOMS (Delayed onset muscle soreness), så valgte jeg at hoppe ud i det.

Vi var to mænd og omkring 30 tøser i lokalet til en times yoga, hvor der blev strukket, bøjet, slappet af og et par gange kom der også sved på panden ved de såkaldte solhilsener.

Onsdag skal der lægges et træningsprogram til styrketræning, hvor jeg vælger at insistere på, at (næsten) alt skal foregå med frivægte og/eller kropsvægt, da det motiverer mig mere end de røvkedelige maskiner.
Gravatar

#664 Muldgraver 14 år siden

Bag-horisonten-langt...

Er DOMS den ømhed som kommer dagen efter, eller? Og hvad er en solhilsen?
Gravatar

#665 wimmie 14 år siden

Åh, jeg ville gerne gå til yoga men holdene er altid om aftenen hvor jeg arbejder :/
Tror ellers det ville være godt til mine dumme hyperaktive led og ditto ryg.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#666 dyg 14 år siden

#664 - Jeps, lige præcis den. En solhilsen er bare en øvelse, hvor man indtager en række stillinger og holder nogle af dem i lidt tid.
Gravatar

#667 Spanner 14 år siden

Muldgraver (664) skrev:
Bag-horisonten-langt...

Er DOMS den ømhed som kommer dagen efter, eller? Og hvad er en solhilsen?

DOMS indtræder typisk 24-48 timer efter endt træning. Der er bred uenighed om hvordan det kan forebygges, om udstrækning efter træning har en effekt eller om det måske gør det værre.

Selv synes jeg, at det hjælper, hvis jeg, dagen efter en ekstra hård gang træning, laver lidt let motion og får varmet musklerne igennem uden at stresse dem.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#668 elwood 14 år siden

Jeg kan hilse og sige at, hvis man glemmer og strække ud efter f.eks. dans, så kan det også godt mærkes dagen efter 8-)

Det heller ikke hver gang jeg husker det, og så blir jeg da mindet om det af kroppen dagen efter som sagt.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#669 Muldgraver 14 år siden

Ok. Jo bedre form man kommer i, jo mindre bliver ømheden dog? Jeg synes i hvert fald ikke jeg er nær så øm som da jeg begyndte. Eller er det bare fordi jeg ikke presser mig så meget mere?

Kan godt forstå du fik sved på panden ved de øvelser. De kræver da vist en smule tilvænning at kunne udføre som på skyggerne der.

Tak for facts. Jeg plejer selv at strække ud efter træning og er ret sikker på jeg har det bedre end når jeg ikke får strukket ud, men det kan jo være det er noget placebo... Hvis jeg er særligt øm (for tiden er jeg faktisk ret øm i højre balle... måske det er en overanstrengelse, men jeg er ikke helt sikker) hjælper det også gevaldigt når kroppen kommer i gang og musklerne får mere varme (og ilt?) igen. Jeg skulle desuden mene at det er en god ide efter træning er at bevæge sig knapt så varm, ved at gå eller jogge lidt, så kroppen ikke standses pludseligt. Det skulle være noget med mælkesyre eller noget...
Gravatar

#670 tiany 14 år siden

Nå men nu skal jeg jo giftes og der er ikke nogen anledning som et bryllup til at tabe sig.

Derfor har vi været ude og invester i et ergometer, her kommer lige en forklaring på sådan en:
Ergometre justeres elektronisk i modsætning til motionscykler og udmærker sig med en præcis og nøjagtig regulering af belastningen. Ifølge nationale og europæiske normer efter skal ergometre angive træde-ydelsen i watt, hvorimod motionscykler kun må vise belastningstrin.

Altså er det ligesom de cykler man ofte ser i motionscenteret.
Målet er at når den står herhjemme i stuen så kan jeg bedre motivere mig til at bevæge mig hver dag og det er gået fint indtil nu.

Jeg er dog stadig i opstartsfasen, skal lige væne mig til det, så det er blevet 3 dage med små korte ture på 20-25-30 min, det vil sige omkring 10-12 km.
Derudover vil jeg stadig spille fodbold en gang i ugen her i vinterperioden.

Men nu er motion jo ikke nok, så i stedet for at give mig i kast med en eller anden improviseret kostomlægning har jeg valgt at tilmelde mig MADLOG - i første omgang i 10 uger. Ved at indtaste dagligt hvad jeg spiser kan jeg holde styr på kalorierne og dermed skulle jeg nemmere kunne tabe mig. Jeg kender en der har tabt 70kg ved at holde styr på sin mad via MADLOG, så nu har jeg også givet mig i kast med det.
Det bliver lidt spændende at se i løbet af den kommende uger hvor meget jeg skal lægge min kost om, når jeg nu er begyndt at dyrke dagligt motion.
Valar morghulis

Skriv ny kommentar: