Gravatar

#1 HonoDelLoce 16 år siden

Jeg åbner her en tråd efter moden overvejelse i ca. 30 sekunder, da jeg i "hvad laver du nu"-tråden fandt ud af, at Nayze, ganske som jeg selv, er igang med "Projekt Body Remodelling". Det kan næsten ikke passe, vi er de eneste herinde, der døjer med, at vommen bliver lidt for stor af lidt for meget sofa-ridning med en god film kørende i kassen.. Måske lidt chips og en omgang sukkerholdig cola :)

Se denne tråd, som .. Ja, som en slags åben blog .. Et sted, hvor du kan fortælle om dine oplevelser med vægttab, måske det modsatte..?

Hvad du gør ..?

Hvordan du gør det .. ?

Hvorfor du gør det .. ?

Hvordan det virker .. ?

Måske du bare vil give lidt gode råd til os andre, der er gået eller overvejer at gå igang med at få vægten ned på en eller anden måde, hvad end grunden er.. Eller op, for den sags skyld.. :)

Game on..!
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#2 HonoDelLoce 16 år siden

Og så starter jeg da bare lige selv :) (undskyld for copy/paste fra "hvad laver du"-tråden, men det er da det nemmeste ;) )

"Operation: Vægttab"

Jeg begyndte sidste mandag (d. 5/1-09), med en imponerende kampvægt på 116kg..

Jeg startede stille ud med at rydde ud i alt det aaaalt for ulækre mad i køleskabet (ikke alt fedt-holdigt - jeg vil bare tabe mig, ikke være helsefreak :) skal jo heller ikke gå død i det :) ).. Så lavede jeg mig en god omgang salat, fik indkøbt nogle bananer, æbler og andre frugter, noget fersk kylling og kalkun, noget tun osv osv osv..

Så løb jeg en lille tur .. Ikke noget prangende, et sted mellem 2 og 3 km.. Knæene ku s'gu ikke rigtigt holde til mere (håber da det bliver bedre og bedre :) )

Så har jeg ellers holdt det ved lige, med en enkelt svipser ud i noget virkelig gammeldags landmandsmad her den anden aften :) Har løbet 4 gange, og i dag kom dagen så.. Dagen, hvor jeg fik motioncykel op på kontoret..

Fy for py for, en ond satan! Faktisk er det jo ikke cyklen der er ond, men mere min stålvilje (lyder selvforherligende, men.. Ja, sådan er det :D).. Den bildte mig ind, at jeg var NØDT til at cykle mellem 25 og 30km, og da jeg så, efter slid og mas i godt 55 minutter med forskellige stigninger osv sad der, med sved løbende i stride strømme ned over mit ansigt, fibersprængninger lurende rundt om hver en busk i det vilde miljø, der er mit endnu uudpakkede kontor, og så triptælleren roligt passere de 25.0, der kom den igen.. Den sparkede mig hårdt i sækkepiben og tvang mig videre .. Ud over stepperne, op på de 30.. Føj! You can do it..

Med godt en time og 7 minutter gået rundede jeg de 30km, just som terræn-simulatoren nåede den højeste tinde på mit private Alpe D'Huez.. Jeg satte tempoet ned, hjullede stille og rolig i ca 30 sekunder, mens jeg ventede på mit hjerte igen fandt en stabil rytme på omkring 900slag i sekundet.. Kiggede ned, flasken med vand var tom, og jeg kom i tanke om, at jeg ikke havde fået vejet mig..

Ud på vægten.. 109kg.. 109,2, for at være præcis.. Omkring 7 kg smidt på 10-11 dage.. Måske er målet om at komme under 100kg når turen går til Manchester den 25 februar alligevel var for svagt et mål.. :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#3 natterjack 16 år siden

Er jo meget normalt at tabe sig meget de første par uger, hvorefter det så stilner lidt af. :) Men imponerende projekt alligevel, held og lykke. :)
Gravatar

#4 filmz-Kadann 16 år siden

Jeg har været i gang siden juli måned og har efterhånden smidt et sted mellem 25 og 30 kilo, hvilket er et kvalificeret gæt, da jeg ikke kender mit udgangspunkt.

Jeg spiser mindre end jeg gjorde før, spiser minimalt af hvidt brød, sukker og fedt, basalt set. Jeg holder mig generelt set fra junkfood, drikker ikke cola og har vænnet mig til at holde mig primært til vand, samt 2-3 kopper kaffe om dagen.

Jeg har været lidt doven i december måned, da julefrokoster o.s.v. er lidt svære at undgå, men har kun taget et enkelt kilo på i julen og nu da min sygdom er overstået skal jeg tilbage til mit normale træningsniveau, hvilket er 4-5 dage om ugen, 30-40 min. på en cross trainer i vores motionsrum på arbejdet, før jeg møder på job.

Så jeg står op kl. 5.30 hver dag, tager ind og træner og derefter på job.

Målet er at være med i et af det større løb her til sommer, måske sensommeren, sandsynligvis DHL-stafetten, men da jeg kom til skade under en koncert for et par måneder siden, ved jeg ikke helt hvordan min fod har det med at løbe endnu.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#5 HonoDelLoce 16 år siden

Nice going, mate! Trist at en skade har sat det lidt tilbage..

Jeg hørte også om en dude i radioen, som havde for mål at være med i et løb, og derfor ville i gang.. Måske det faktisk er en super god motivation/målsætning..

Problemet for mig i det henseende er blot, at jeg ikke er så vild med at løbe.. Jeg har intet imod at løbe små, stille løb for motionens skyld her hjemme omkring.. Men ud over stepperne i et decideret løb, det er s'gu ikke mig - uanset længde :)

Regner i øvrigt stærkt med at begynde på et af de lokale fodboldhold her når sæsonen går i gang.. Skal blot have besluttet mig for hvor :D
Gravatar

#6 DarkLight 16 år siden

Det kommer skal an på hvordan man ser ud. Er ens BMI over 30, så kan man godt tabe over 1 kg i ugen. Men sundt er det ikke. Det normale er omkring 1/2 kg i ugen. Så kan kroppen følge med.

Motion
Jeg startede i sin tid(Sidste Marts) med starttorun.dk i byen. De har niveau'er der passer alle. På den måde kom jeg efterhånden op og løbe 5km i streg. Det kan man lærer på cirka 12 uger.

Efter at have løbet 5hm et stykke tid (godt forhindret af december og jul), er jeg begyndt på iform's fra 5km til 10km's løbeprogram. Dette er også over 12 uger. For at komme det dårlige vejr i forkøbet, så har jeg meldt mig ind i et lokalt fitness-center, og tager en tur på løbebåndet der.

Alt i alt har jeg nok smidt cirka 10kg fra jeg begyndte. Det er BESTEMT ikke meget på lige unde et år, men omvendt synes jeg heller ikke jeg er kommet hårdt til det. Igennem det meste af perioden har jeg ikke ændret spisevaner, og det vil sige rigelig med øl og fed mad. For at fremskynde processen, har jeg nu også taget kost med.

Kost
Jeg har et job med en god kantine. Der er rundstykker, ost, nutella, pålæg hver morgen og over middel kantinemad hver frokost. Så det var nemt at falde i.

Jeg er dog begyndt at spise hjemmefra. Her veksler jeg mellem gryn+fibersund uden sukker og Brank Flakes, når det andet bliver for tørt.

Til frokost i kantinen handler det hele om selv disciplin. Et godt trick er at dele ens tallerken op i 3 dele. Fyld halvdelen op med grønsager. 1/4 med kød. 1/4 med tilbehør(kartofler, ris osv)

Sørg for at spise cirka hver anden time hele dagen. Gulerødder, æbler og hvad du ellers kan få fat i. Det holder forbrændingen oppe og forhindre dig i at blive alt for sulten.

Tips & Tricks
Det handler i høj grad om at finde ud af "hvad der virker for dig". Hvordan mad og motion passer ind i din hverdag og dit liv. Jeg opdagede at jeg nemt kunne falde i usundt morgenmad på arbejde. Spis hjemmefra. Jeg opdagede at jeg tit kom sulten hjem, smed mig på sofaen og derefter ikke kunne overskue andet end justeat.dk. Så spist frugt lige inden man tager fra arbejde, og spise et lille mellemmåltid når man kommer hjem.

Overvej hvad du spiser. Jeg meldte mig ind i www.madlog.dk 1 måneds tid, og det kan virkelig sætte ting i perspektiv. Det er ikke sjovt at se den time i motionscenteret lige er blevet spist væk på 20 minutter. Det hjælper til at ændre ens syn på hvad man smider i munden.

Gør motion sjovt. Jeg er glad for teknik, og synes derimod ikke det er så fedt at løbe med andre end mig selv, så jeg anskaffede mig en Nike+ samt et GPS løbeur. Det er motiverende at se på grafer og forbedringer. På Garmin's ure kan man endda løbe mod sig selv.

Go fornøjelse. Og har flere Nike+ ure, skal vi da have lavet en gruppe :)
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#7 HonoDelLoce 16 år siden

Ja, jeg har godt hørt om det der imponerende vægttab i begyndelsen, og om, hvordan det stilner af :) Og det er jeg skam også forberedt på :) Men med en god vens vægttab in mende, så går jeg benhårdt efter at holde formen i hvert fald et par uger endnu :D

Super indlæg! :)

Rart at høre, at du er kommet igennem et vægttab (uanset størrelse :) ) uden at give afkald på det gode liv :)

Det er skam også min egen plan :) Jeg har da også allerede snydt to gange (hvilket man da godt kan kalde for en slags snyd - men heldigvis snyder jeg kun mig selv ;) ). Én gang med en ordentlig omgang knap så kost-pyramide-venligt mad i stor mængde hos forældrene her den anden dag, og en aften kvalte jeg da også nær ved en halv pose chips - skulle have stillet salt-balancen :)

I forbindelse med dit kost-råd, så fandt jeg også super-hurtigt ud af, at jeg var nødt til at tilpasse alle de gode huske-regler man får rundt omkring til min dag.. Jeg har et job, hvor jeg møder kl 7 og har fri kl 15:30 - hvis alt går som planlagt :) Jeg starter om morgenen ved 6-tiden med en gang fiberrig morgenmad med noget mini-mælk, usødet, selvfølgelig, og så spiser jeg ca. 2 frugter kl 9, og kl 12 prøver jeg at fange mig noget protein-rigt (noget kød, grøntsager osv) - hvis det er muligt.. ellers bliver det en omgang salat med lidt kylling i og lignende :) Så napper jeg en rugbrødsmad når jeg kommer hjem, uden smør :) Så igen noget protein-rigt til aftensmad engang mellem 6 og 7, inden jeg træner om aftenen på diverse måder (ved godt det er "bedst" at gøre det om morgenen, men det orker jeg simpelthen ikke :D) og så et stykke frugt eller to bagefter :)

Alt i alt spiser jeg nok ca kun den halve mængde mad af hvad jeg gjorde førhen - men fordeler det så til gengæld ud på ca 3 gange så mange måltider om dagen :)
Gravatar

#8 filmz-Kadann 16 år siden

#5 -

Jeg kan sagtens træne på cross traineren, fordi den ikke belaster kroppen, det er såmænd kun min springkraft og mit løb der giver lidt ballade, da det er achillessenen der brokker sig. Jeg skal dog til læge på mandag, så jeg kan finde ud af om det er noget alvorligt, fordi ligeså snart den er varm, er der intet problem.

Jeg har dog aldrig løbet før, udover i forbindelse med hockey, fodbold og andet sport jeg har dyrket, så jeg aner slet ikke om det er noget for mig, men jeg har noget fancy løbetøj fra arbejdet til formålet, selvom jeg ALDRIG viser mig i tights, uanset hvor meget jeg taber mig.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#9 wimmie 16 år siden

Jeg gik igang den 2. januar og har nu smidt ca. 1,2 kg - på den sunde måde med sund mad og motion - yay!

Vejede engang (i mine "unge" dage) 94 kg - believe it or not ;p
Så smed jeg (i 2000/2001) en hulens masse kg og så gik jeg i stå.
Nu er vægten 65,3 og målet er 62 så jeg er der næsten...det er dog altid de sidste der er de sværeste.
Og ja, jeg ved godt det ikke lyder af meget i forhold til jer andre, men husk lige på at jeg
1. er en tøs
2. er 167 høj

Træner i motionscenter og har meldt mig ind på www.madlog.dk - ret smart. Det er ikke sådan noget med at man skal veje maden og samle point...man taster bare ind hvad man har spist og så regner den kalorier ud. Man kan også bare bruge den ligesom en varedeklaration og se hvor mange kcal. , kulhydrater, protein eller fedt noget indeholder.

"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#10 lagoni 16 år siden

Jeg har vist ikke vejet mig i 4-5 år, har et par bukser der er rettesnor for om jeg skal tabe mig :) Her efter jul er jeg kommet ind i en god rytme med mad, hvor jeg får spist rimelig sundt og har ikke direkte tabt mig endnu, men kan mærke jeg er lidt mere frisk og veloplagt end den stressede eksamensperiode før jul, hvor jeg kværnede flødeboller og junkfood konstant. Træning er jeg ikke kommet i gang med, men det er ren dovenskab. Jeg håber jeg kan tage mig sammen til pilates senere i dag, det tabte jeg mig en del af tidligere og fik ligefrem markerede mavemuskler, jeg var ret stolt :) Jeg startede til det pga min dårlige ryg, men det er åbenbart også god allround-træning.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.

Skriv ny kommentar: