Jeg sad lige og kiggede på min Vote History på IMDB (jeg prøver at give karakter derinde hver gang jeg har set en ny film...), og synes egentlig det var sjovt at se hvad jeg havde givet 10 og hvad jeg havde givet 1. Og så tænkte jeg, at det også kunne være sjovt at se hvad I synes har fortjent 10 og 1 i jeres Vote History på IMDB...
Jeg er ret sparsommelig med mine top og bundkarakterer, men her er de:
10'ere: Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb Heavenly Creatures One Flew Over the Cuckoo's Nest Barry Lyndon Brazil The Night of the Hunter
1'ere: Slim Slam Slum Stjerner Uden Hjerner
Selv film jeg hader indædt som "xXx" og "De Faste og Furiøse" har jeg ikke kunne give 1 stjerne.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Fra en liste på 690 har jeg 20 tiere. Jeg vil ikke belemre folk med mine 1'ere, da det er den karakter, jeg giver til film, der mangler selv camp value, og derfor burde glemmes for altid.
10'ere À bout de souffle (1960) 2001: A Space Odyssey (1968) 2046 (2004) All or Nothing (2002/I) Chung hing sam lam (1994) Gaichu (2001) Gattopardo, Il (1963) Getsuyôbi no Yuka (1964) Grizzly Man (2005) Joze to tora to sakana tachi (2003) Mulholland Dr. (2001) Ningen no joken III (1961) Quatre cents coups, Les (1959) Seishun zankoku monogatari (1960) Seppuku (1962) Shichinin no samurai (1954) Suna no onna (1964) Ukigusa (1959) Yoidore tenshi (1948)
Sidste år fik jeg kun set en 15-20 film fra før krigen, så jeg har noget at råde bod på i den afdeling. Renoir står højt på listen sammen med det tidlige Ozu, Dreyer, og noget mere af det gamle tyske.
10: American Beauty Bowling for Columbine In The Bedroom Jurassic Park Life of Brian Monty Python and the Holy Grail Moulin Rouge The Pianist Planet of the Apes De syv Samuraier Silence of the Hams The Sixth Sence Spaceballs Spellbound There's Something About Mary Thirteen Days Top Secret Torn Curtain
10'ere Band of Brothers 21 Grams American Beauty Fight Club The Godfather Heat A Tale of Two Sisters LOTR 2 Memento Mulholland Drive Ray Requiem for a Dream 6th Sense Se7en
Jeg er også meget sparsom. En 10'er skal være næsten umulig at få (mere umulig end en 6'er her på sitet pga. de større interval-muligheder), og jeg giver det kun til film der holder efter utallige gensyn og virkelig gør sig fortjent til mesterværk-status.
Ud af 427 film har jeg kun givet 10 til 4 (0,93%) af filmene:
"Das Boot" "Goodfellas" "Jaws" "The Silence of the Lambs"
I den anden ende er 1-taller endnu mere sjældne. Uanset hvor ringe en film er forsøger jeg at betragte den ud fra devicen at en eller anden har haft noget på hjerte med dette projekt - og fokuserer på det bedste i pågældende film, uanset hvor svært det er at finde. Hvis en film skal helt ned på 1 (man kan jo ikke give 0) skal en film efter min vurdering være direkte umoralsk eller på anden måde anstødelig med det eneste formål at støde.
Heldigvis er kun en enkelt (0,23%) film faldet ind under denne kategori:
"Cannibal Holocaust"
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Heh, ved mig ligger Cannibal Holocaust oppe omkring de 7. Fabelagtig ubehagelig film, der virkeligt viser, at det "civiliserede menneske" ikke nødvendigvis er mere civiliseret/humant end folk fra primitive stammer.
Granted, enkelte scener er unødvendige, men generelt synes jeg nu, at Deodato har noget andet på sinde end blot at være stødende.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
#1 Herrguth 19 år siden
Og så tænkte jeg, at det også kunne være sjovt at se hvad I synes har fortjent 10 og 1 i jeres Vote History på IMDB...
Min liste ser sådan ud:
10'ere:
Big Fish
Charlie & the Chocolate Factory
Chicago
Chronicles of Narnia - The Lion, the witch and the wardrobe
City Of Angels
Closer
The Color Purple
E.T.
Finding Neverland
For The Birds
Gone With The Wind
Labyrinth
Lion King
LOTR - Return Of The King
The Many Adventures of Winnie The Pooh
Memoirs Of A Geisha
Moulin Rouge!
Pulp Fiction
Pulse: A Stomp Odyssey
Sin City
Star Wars V - The Empire Strikes Back
Ugly Duckling
1'ere:
Baby
Le Divorce
Ghoulies
Ghoulies II
Glitter
Highlander II
How To Make A Monster
Keys To Tulsa
De Zaak Alzheimer
#2 filt 19 år siden
The Godfather: Part II
The Matrix Trilogy (hvis man kunne stemme på den)
The Godfather
Schindler's List
Ran
#3 dyg 19 år siden
10'ere:
Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
Heavenly Creatures
One Flew Over the Cuckoo's Nest
Barry Lyndon
Brazil
The Night of the Hunter
1'ere:
Slim Slam Slum
Stjerner Uden Hjerner
Selv film jeg hader indædt som "xXx" og "De Faste og Furiøse" har jeg ikke kunne give 1 stjerne.
#4 mr gaijin 19 år siden
10'ere
À bout de souffle (1960)
2001: A Space Odyssey (1968)
2046 (2004)
All or Nothing (2002/I)
Chung hing sam lam (1994)
Gaichu (2001)
Gattopardo, Il (1963)
Getsuyôbi no Yuka (1964)
Grizzly Man (2005)
Joze to tora to sakana tachi (2003)
Mulholland Dr. (2001)
Ningen no joken III (1961)
Quatre cents coups, Les (1959)
Seishun zankoku monogatari (1960)
Seppuku (1962)
Shichinin no samurai (1954)
Suna no onna (1964)
Ukigusa (1959)
Yoidore tenshi (1948)
Sidste år fik jeg kun set en 15-20 film fra før krigen, så jeg har noget at råde bod på i den afdeling. Renoir står højt på listen sammen med det tidlige Ozu, Dreyer, og noget mere af det gamle tyske.
#5 filt 19 år siden
#6 mr gaijin 19 år siden
#7 frahm-2 19 år siden
American Beauty
Bowling for Columbine
In The Bedroom
Jurassic Park
Life of Brian
Monty Python and the Holy Grail
Moulin Rouge
The Pianist
Planet of the Apes
De syv Samuraier
Silence of the Hams
The Sixth Sence
Spaceballs
Spellbound
There's Something About Mary
Thirteen Days
Top Secret
Torn Curtain
1:
Armageddon
Dude, Where's My Car?
Extreme Ops
Godzilla (Amr. version)
Kopisten
Lara Croft: tomb Raider
Russian Ark
Stjerner uden Hjerner
#8 ks 19 år siden
Gosford park
A Day Without a Mexican
10'ere
Band of Brothers
21 Grams
American Beauty
Fight Club
The Godfather
Heat
A Tale of Two Sisters
LOTR 2
Memento
Mulholland Drive
Ray
Requiem for a Dream
6th Sense
Se7en
#9 chandler75 19 år siden
Ud af 427 film har jeg kun givet 10 til 4 (0,93%) af filmene:
"Das Boot"
"Goodfellas"
"Jaws"
"The Silence of the Lambs"
I den anden ende er 1-taller endnu mere sjældne. Uanset hvor ringe en film er forsøger jeg at betragte den ud fra devicen at en eller anden har haft noget på hjerte med dette projekt - og fokuserer på det bedste i pågældende film, uanset hvor svært det er at finde. Hvis en film skal helt ned på 1 (man kan jo ikke give 0) skal en film efter min vurdering være direkte umoralsk eller på anden måde anstødelig med det eneste formål at støde.
Heldigvis er kun en enkelt (0,23%) film faldet ind under denne kategori:
"Cannibal Holocaust"
#10 dyg 19 år siden
Granted, enkelte scener er unødvendige, men generelt synes jeg nu, at Deodato har noget andet på sinde end blot at være stødende.