Gravatar

#31 filmz-Claudius 15 år siden

Corgan (28) skrev:
Der er et par spørgsmål i et par af mine tidligere posts, som du har valgt at ignorere men som jeg stadig er interesseret i at høre din forklaring på.

Jeg kunne så sige det samme. F.eks. afviste du umiddelbart min tolkning på baggrund af folks tilsyneladende alder, men da jeg svarede, at det var underordnet, fordi alder kan skifte i en drøm, som det jo gør for Dom og Mal (de er på et tidspunkt gamle i deres verden, men er unge igen, da de vælger at "dø"), så valgte du bare ikke at svare.

Men du er så ikke forpligtet til at svare, og det er jeg faktisk heller ikke. Jeg ser ingen grund til at svare samtlige dine pointer, hvis jeg synes, de er irrelevante eller gentagelser.

Du har så valgt at forfølge den idé, at jeg bevidst undviger, for mig at dømme fordi det er lettere, end det er at bringe noget nyt på banen, som kan "bevise", at jeg tager fejl. Okay. Whatever...
http://www.newsweek.com/2010/04/30/why-i-hate-3-d-and-you-should-too.html
Gravatar

#32 Corgan 15 år siden

#31:

Den må jeg have overset. Så du får her forklaringen:
Alder kan ikke skifte i en drøm. Første gang vi ser Cobb og Mal begå selvmord er hvor Cobb beskriver drømmen overfor Adriadne... vi ser dem i den alder Adriadne kender (hvis det giver mening). Senere ser man ham uddybe drømmen ved at forklare Mal (i Limbo) at de ret faktisk var blevet gamle sammen i Limbo.

Du er ikke forpligtet til at svarer på noget som helst, men der må være en grund til du lufter din holdning her. Hvis du ikke er interesseret i at uddybe det, hvorfor så overhovedet skrive den i en tråd der hedder "Incpetion diskution"? Tråd er netop oprettet for at vi her kan diskutere filmen.

Hvad mener du med at bring noget nyt på banen? Hvis jeg spørger ind til en ting, vælger du at ignorere den. Spørger jeg ind til den igen, vælger du at sige at jeg skal bringe noget nyt på banen som kan "bevis" at du tager fejl. Det giver jo ikke mening.
Gravatar

#33 filmz-Claudius 15 år siden

a@babo (29) skrev:
Det er ikke uden grund at Nolans favorit Bond film er On Her Majesty's Secret Service.

Det ser man så også ret tydeligt undervejs, når Eames leder soldaterne på afveje i den "tredje" drøm.
http://www.newsweek.com/2010/04/30/why-i-hate-3-d-and-you-should-too.html
Gravatar

#34 chronaden 15 år siden

Slet ingen der køber det med ringen? :P
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#35 natterjack 15 år siden

#34 Jo, det virker ret sigende.

Jeg blev dog ret irriteret over noget i filmen. På 3. niveau dør Fischer, og da han er bedøvet i virkeligheden ryger han i limbo. Ariadne og Cobb følger efter (næste niveau er tilfældigvis limbo, fair nok), men da Ariadne så dræber Fischer i limbo, oplives han tilbage på 3. niveau? Med den logik burde han vel have vågnet på 2. niveau, da han blev skudt på 3. niveau.
Gravatar

#36 Lord Beef Jerky 15 år siden

Mht. snurretoppen er der en meget vigtig detalje, der understøtter pointen om, at det hele skulle være en drøm. Når Cobb viser den frem til Ariadne, siger han, at det var Mals engang. Lige før har Arthur sagt, at man ikke skal lade nogen andre røre den, for så kan de kontrollere deres drømme. Dette understøtter jo fint, at hele filmen var en drøm, som Mal kontrollerede fra starten af. Dog har Nolan uden tvivl ladet det hele stå åbent med vilje, præcis ligesom med The Prestige, og jeg tror det er unødvendigt at diskutere det, for der er med vilje udeladt en egentlig løsning. Det der gør, at den kan ses på flere forskellige måder, gør dog at den er mindst en gensyn værd... så kan man jo vælge at se den på en helt anden måde, og få en helt anden oplevelse ud af det.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#37 dolphinfriendly 15 år siden

Nu har jeg kun skimmet de mange indlæg, så ved ikke om jeg blot vil gentage en tidligere pointe.

Jeg læser en "livet er blot en drøm" ind i filmens kontekst som værende lidt for letkøbt i Nolan regi, og tror ikke at det er så enkelt. Som jeg ser det, skal der i stedet tænkes "Memento", blot i flere lag, a la "hvert menneske skaber sin egen virkelighed", præcis som filmens form.

Rent beset finder man ikke ud af hvad der er sandt eller falsk, da "sandheden" er 100% subjektiv og flydende, endda i flere virkelighed/drømmelag. Umiddelbart ser jeg slutningen, og pointen med snurretoppen, at Cobb underlægges en inception fra sin egen projektion af Mal (hun er jo nærmest et symbol på hans skyldfølelse), og bilder sig selv ind at det er hans skyld, at hun har begået selvmord, ved at plante en inception i Mals sind. Pointen er at skyldfølelsen forstærkes lag efter lag - det er først på 5. drømmeniveau (hvor det er Cobbs sind, der skaber rammerne), at han konfrontere Mal. Dvs. han selv planter en idé der vokser og skaber hans egen virkelighed, en udvikling som der er meget lig Fischer Jrs - blot i en anden retning, naturligvis.

Det fantastiske er jo imidlertid at der er så mange muligheder udi fortolkning, hvilket særligt gik op for mig her da jeg så den for 2. gang. :)

Gravatar

#38 chronaden 15 år siden

Kunne alligevel ikke lade være med at grine lidt af den her: :D

[b]I've said this before, but it bears repeating. The best evidence that they never returned to reality and are still in limbo is what takes place immediately following them, "Waking up," on the plane. Saito looks over at Cobb, and immediately picks up the plane phone attached to the back of the seat in front of him and makes the call to clear up his (Cobb's) legal woes. And there it is. That's how you know it isn't real. I have NEVER seen a person actually use one of those phones. What do they cost, like 12 dollars a minute?
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#39 natterjack 15 år siden

Lord Beef Jerky (36) skrev:
Dog har Nolan uden tvivl ladet det hele stå åbent med vilje, præcis ligesom med The Prestige
Hvad er det, der står åbent i slutningen på The Prestige?
Gravatar

#40 Lord Beef Jerky 15 år siden

Om maskinen virker eller ej.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"

Skriv ny kommentar: