Gravatar

#1 Juledamen 14 år siden

Inception
Instruktøren bag bl.a. Memento, Batman Begins, The Prestige og The Dark Knight kommer nu med sit nyeste projekt – Inception! En eksistentiel og intellektuel heist film, der pikker til seernes intelligens, hvor vi ofte er vant til at blive behandlet som idioter.
Det siges, at Christopher Nolan brugte 10 år på at skrive screenplayet til Inception, som i første omgang skulle have været en gyser. Det må have krævet en enorm koncentration, og Nolan må have ændret, omskrevet og tilføjet næsten uendeligt mange ting, for at få labyrinten til at hænge sammen. Da Nolan startede med projekt-Inception, var Memento (2000) ikke udkommet, og netop Memento var ikke en genial film, hvis ikke det var for kronologien i filmen. Her har vi en film, hvor rækkefølgen ikke er det vigtige, men hvor det er fortællingen, der er det. Flere vil nok drage sammenligninger mellem Inception og Kubricks 2001, Rubens Dreamscape, Wachowskis Matrix, Scorseses Shutter Island og så Nolans Memento. Der er ligheder, men der skal ikke drages sammenligninger, for Inception er original på sin helt egen måde.

Filmens cast er spækket med stjerner, selv i de mindste roller
Leonardo DiCaprio
Joseph Gordon-Levitt
Ellen Page
Tom Hardy
Tom Berenger
Ken Watanabe
Cillian Murphy
Marion Cotillard
Michael Caine

Handling
Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) tester en ung arkitekt ved at udfordre hende til at skabe en labyrint, og Nolan tester seerne med sin egen skabte labyrint. I starten af filmen sidder man forvirret og disorienteret, og håber på at Nolan kan føre en sikkert igennem. Inception bringer os ud i virkelighedens- og drømmenes verdener. En række verdener, hvor tiden er forskellig, og hvor netop tiden er et helt centralt element. Tiden kan gå fra næsten akronisk eller i hvert fald scenisk til at være panoramisk igennem verdenerne. Men når du sætter dig til at se filmen, så husk på, at det er Nolan der er din tour guide i ”El laberinto del Nolan”!
I en verden hvor det er muligt at indtræde i folks sind, via deres underbevidsthed, under søvnens drømmestadie, er Cobb en af de absolut bedste, når det kommer til at stjæle værdifulde hemmeligheder og idéer. Cobbs evner har gjort ham til en eftertragtet herre i denne verden, men samtidig har han mistet alt hvad han før havde – sin kone (Marion Cotillard) og sine to børn. Saito (Ken Watanabe), en rigmand, giver nu Cobb muligheden for at få det han savner allermest tilbage. Et tilbud Cobb ikke kan sige nej til. Men dette job er ikke hvad Cobb normalt er vant til at udføre. Denne gang skal han plante en idé i Saitos konkurrents sind (Inception), hvilket viser sig at være en større opgave. Cobb og sit team, bestående af sin partner Arthur (Joseph Gordon Lewitt), Eames (Tom hardy) en mester i bedrageri, Ariadne (Ellen page) en arkitekt, en kemiker der står for overgangen mellem virkeligheden og drømmene, og den vise Miles (Michael Caine), som i disse dage kun behøver at vise sig på skærmen, og man tænker straks, at han er meget klogere end de andre karakterer! (Utroligt at så stor en skuespiller har så lille en rolle - næsten cameo)

Flot skuespil
Leonardo DiCaprio har allerede været med i en af årets helt store film – Shutter Island – og nu er han med i endnu en af de helt store film i 2010. Han gør det rigtigt godt, og er klart en kandidat til de helt store nomineringer!
Tom Hardy – lidt overraskende, måske den bedste performance blandt skuespillerne. Og det er ikke engang fordi de andre skuffer. Slet ikke!
Marion Cotillard og Joseph Gordon Levitt gør det også fremragende.

Fantastisk lyd
Hans Zimmer – Med endnu et fremragende score. Måske et af de bedste fra hans side? Og det siger ikke så lidt med 8 oscarnomineringer bag sig!

Imponerende kinematografi
Wally Pfister – Han stod i spidsen for kinematografien i både Batman Begins, The prestige og The Dark Knight, hvor han hver gang blev nomineret til en Oscar. Men denne gang er muligheden der, for at fjerde gang bliver lykkens gang. En velsignet mand!

Symbolikken
Folk med lidt viden udenfor fodbolden vil vide, at Ariadne er en del af den græske mytologi, og var hende, der hjalp Thesus gennem labyrinten.
Mal betyder, oversat fra bl.a. latin, ondskab. Et navn og en betydning, som jeg ikke vil komme ind på, men som man bør kunne forstå, når man har set filmen.
Disse to symboler giver virkelig god mening, og det viser, at Nolan har tænkt over alle detaljerne i filmen.

Sand filmkunst
At give indledningen og afslutningen ville ikke afsløre noget som helst, hvis ikke alt imellem blev fortalt. Og at fortælle om alt det imellem ville måske gøre modtageren endnu mere forvirret. Det er en film, hvor det bestemt ikke vil skade at se den flere gange. Samtidig er det en film, der næsten ikke bør skrives om.. Den bør ses! Det filmen primært har fået de negative kritikere op af stolene af, er filmens kompleksitet, dvs. at den kan være svær at forstå, og måske uden nogen rigtig rød tråd. Jeg er meget uenig. Man sidder forvirret i den første halve time, fordi det hele virker komplekst, man bliver hurtigt kastet for løverne, og man kan ikke se den røde tråd. Men den er der.. Vent og se!
Jeg vil nødig stikke til folks intelligens, men det virker som om de, der ikke synes godt om filmen ikke har forstået den. De kritikere, der giver filmen dårlige anmeldelser snakker om ikke at vide hvornår man befinder sig i virkeligheden eller i en drøm, og at der er for mange skiftende scener. Med hensyn til virkeligheden versus en drøm, så er det ikke svært, hvis man bare følger med igennem filmen. Med hensyn til de meget skiftende scener, så er det lige præcis uundværligt i forhold til de verdener vi befinder os i. Der er et par enkelte scener, hvor Nolan lader det være delvist åbent, hvorvidt handlingen foregår i en drøm eller ej, men kigger man ekstraordinært godt efter, så kan man rent faktisk - via små detaljer - også se hvor vi befinder os.
Personligt sad jeg med gåsehud ved flere lejligheder i filmen, og den indeholder - på trods af at dens egentlige genrer primært er action, science fiction, mysterie - tusind gange mere humor end de fleste komedier gør.

Filmen er optaget i ikke mindre end seks forskellige lande med et produktionsbudget på 120 mio. pund (Ca. 1 mia. Dkr.). Jeg er ikke i tvivl om, at det bliver sommerens helt store filmhit, for Inception er en symfoni af fantastisk kinematografi, special effects, skuespil, lyd og ideér! Det er ikke en film for dig, der ikke vil tænke, og snakke om film. Men det er en film for alle filmelskere! Nolans film er i sandhed kunst - den kunst vi alle drømmer om!

Kom gerne med konstruktiv kritik af anmeldelsen :)
Gravatar

#2 filmz-Bruce 14 år siden

Jeg vil nødig stikke til folks intelligens, men det virker som om de, der ikke synes godt om filmen ikke har forstået den.

Gimme a fucking break. Jeg har ikke engang set filmen endnu, men det virker nu som om, at Nolan fanboy etablissementet endnu engang er gået i selvmmasturbations mode med røven mod Mekka og dernæst skal eventuelle kritikere have skudt motiver i skoen, som kan underminere deres argumentation.

Der begynder at poppe hele artikler op omkring Nolan fans specifikke handlingsmønstre og det er efterhånden hysterisk morsomt og desværre også hovedrystende at se denne discipel disciplin blive udført på nærmest zombie agtig vis, rundt omkring på nettet. Det er som om manden er den første intelligente instruktør der kan lave et kompliceret script, som ikke behandler folk som idioter. Well, det mainstream publikum burde kigge sig mere rundt, for det er der masser af, men ofte ser man de samme fortalere gå i en lang bue udenom de intelligente film, fordi disse ikke inkorporerer en stor del mainstream underholdning til at akkompagnere og holde interessen fanget.

De kritikere, der giver filmen dårlige anmeldelser snakker om ikke at vide hvornår man befinder sig i virkeligheden eller i en drøm, og at der er for mange skiftende
scener.

Du skulle måske læse anmeldelserne igen, for der går nemlig én ting igen i de fleste og det er ikke det kritikpunkt du hentyder til og det har intet med plot devisen at gøre, men den narrative fortællemåde.

Findes det? Er det ikke blot mennesker, som ikke forstår filmen?
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#3 chronaden 14 år siden

Findes det? Er det ikke blot mennesker, som ikke forstår filmen?

:D
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#4 filmz-Claudius 14 år siden

Juledamen (1) skrev:
Jeg vil nødig stikke til folks intelligens, men det virker som om de, der ikke synes godt om filmen ikke har forstået den. De kritikere, der giver filmen dårlige anmeldelser snakker om ikke at vide hvornår man befinder sig i virkeligheden eller i en drøm, og at der er for mange skiftende scener.

Ah, du kan gøre det bedre end bare at sige, at folk der ikke kan lide filmen bare ikke forstår den. Det er lidt som "people who don't like icecream are stupid, and I can't help it, if you like icecream", hvilket er den klassiske definition på trolling på internettet. Du er godt klar over, at det er en rød klud i ansigtet på enhver, der af en eller anden grund ikke bryder sig om filmen, ikke? Det kan endda let tolkes som en bevidst provokation.

Bevares, jeg bliver så næppe sur, fordi jeg ikke er en af filmens hårde kritikere. Jeg syntes, det var en fremragende film. Men jeg synes, den kommentar grænser til bevidst at tirre skeptikerne. Det er altså lovligt ikke at kunne lide denne film. Folk har jo lov til at tage fejl ;)

Til gengæld vil jeg give dig ret i, at det er skidt at kritisere filmen for skiftene mellem drøm og virkelighed. Der har været talt om, hvorvidt Nolan forlangte for meget af publikum, men jeg syntes, den var mere end let af følge med i. I betragtning af filmens succes i USA, så lader den snak til også at være gjort helt til skamme nu. Filmen ligger p.t. endda nr. 3 på IMDb's Top 250, hvilket er et ganske godt mål for, at den bredt bliver opfattet som en rigtigt god film.
http://www.newsweek.com/2010/04/30/why-i-hate-3-d-and-you-should-too.html
Gravatar

#5 aero 14 år siden

#1 Altid rart at se nogle anmeldelser, men der er en tråd her inde, som hedder "what we saw", hvor folk skriver deres anmeldelser, hvis de altså ikke skriver dem i forumet for selve filmz-filmanmeldelse. Den kunne du jo overveje at bruge i fremtiden :) Og ellers så velkommen til.
Its structural perfection is matched only by its hostility
Gravatar

#6 Juledamen 14 år siden

@Bruce - Tak for indlægget. Jeg indrømmer gerne, at jeg er vild med Nolan. Den første del af dit indlæg og den sidste kommentar kan jeg ikke bruge til noget. Men at jeg mangler noget om den narrative fortællemåde har du ret i. Tak for det!

Jeg er glad for den negative kritik - bare ikke den måde det bliver fremlagt på.

@Claudius - Jeg kan godt se hvad du mener. Det tager jeg til mig. Tak for det :)

@Aero - Det beklager jeg. Det er mit første indlæg herinde, og jeg fik åbenbart ikke lige set mig godt nok om efter det rigtige forum :)
Gravatar

#7 JannikAnd 14 år siden

#6 - Du får en uheldig debut, ingen tvivl. Men der har længe hersket en debat på sitet om Nolan-fans vs. alle andre. Og "alle andre" er i stærkt undertal. Jeg var selv usvigeligt skuffet over "Inception", hvilket du kan læse i anden tråd. Jeg fik straks pøblen på nakken og blev stemplet som værende gammelklog og dum (noget modsigende).

"Inception" er mere intelligent end den gængse 180 mio. film, javist. Men den er ikke kringlet, og der er ingen diffuse plothuller grundet manglende indsigt. Lad os nu kalde en spade for en spade og ikke gøre "Inception" til noget, den aldrig har været eller bliver.
Gravatar

#8 filmz-Bruce 14 år siden

Juledamen (6) skrev:
@Bruce - Tak for indlægget. Jeg indrømmer gerne, at jeg er vild med Nolan. Den første del af dit indlæg og den sidste kommentar kan jeg ikke bruge til noget. Men at jeg mangler noget om den narrative fortællemåde har du ret i. Tak for det!

`
Jeg er selv glad for Nolans film og du skal så absolut have lov til at være vild. Jeg er blot ved at være træt af den kritk, som jeg vil kalde ukonstruktiv, som bliver skudt tilbage på kritikere af hans film. Pil gerne kritik ned, men prøv og gør det ligeså intelligent som var det Nolan der skrev manuskriptet :)

Jeg er glad for den negative kritik - bare ikke den måde det bliver fremlagt på.

Jeg er heller ikke så glad for den måde, der skal generaliseres over Nolan kritikernes intelligens.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#9 aero 14 år siden

#6 Der er skam intet at beklage, du må jo oprette alle de tråde du vel med alle de anmeldelser du skulle have lyst til - jeg ville blot lige gøre opmærksom på "what we saw" tråden, så du kender til den fremover.
Its structural perfection is matched only by its hostility
Gravatar

#10 Juledamen 14 år siden

JannikAnd skrev:

"Inception" er mere intelligent end den gængse 180 mio. film, javist. Men den er ikke kringlet, og der er ingen diffuse plothuller grundet manglende indsigt.

Hvilket jeg også skriver i anmeldelsen. Bare med en uheldig formulering.

JannikAnd skrev:

Lad os nu kalde en spade for en spade og ikke gøre "Inception" til noget, den aldrig har været eller bliver.

Her er vi så uenige, og det er din mening :)

Bruce skrev:

Jeg er blot ved at være træt af den kritk, som jeg vil kalde ukonstruktiv, som bliver skudt tilbage på kritikere af hans film.

Men hvis du kunne holde dine indlæg på et sobert og konstruktivt niveau, så ville det glæde rigtigt mange mennesker. Du er velkommen til at komme med kritik af min anmeldelse, men det første indlæg du kom med, er bare ikke brugbart for nogen.

Bruce skrev:

Jeg er heller ikke så glad for den måde, der skal generaliseres over Nolan kritikernes intelligens.

Som jeg også skriver, at jeg tager til mig. Der er ingen grund til at hidse sig op.

Skriv ny kommentar: