Er på udkig efter nogle bøger og tænker, at jeg gerne vil læse noget Stephen King, men jeg kender ikke meget til ham og hans bøger (kender praktisk talt kun filmatiseringerne).
Hvor bør man, sådan helt overordnet starte? Og hvor bør man starte, hvis man gerne vil gå lidt udenom de historier der er blevet filmatiseret?
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
De fleste af Kings bøger er jo filmatiseret. Men start med nogle af hans klassikere the Shining, Carrie, Dyre kirkegården, It osv
Ellers er nogle af novelle samlingerne gode bud feks natholdet eller allerhelst Different seasons som indeholder Liget i skoven(Stand by me), Åndedrætsmetoden, Rita Hayworth i Shawshank Fængslet (En verden udenfor)og Mønstereleven(Apt pupil).
Flere af Bachmann bøgerne er ikke filmatiseret og er vanvittigt gode Amok og Den lange vandring, men de er ikke typiske King historier.
Jeg kan varmt anbefale Desperation (som er rigtig dårligt filmatiseret, men bogen er god), Cujo og Geralds farlige leg, og så også de andre forslag som er nævnt ovenover.
King er meget omkring i genrene. Hvis du er til Sci/fi (og hvem er ikke det?) er Tommyknockers en pageturner ad rang, og en af de mere tidlige fra 80erne. Det jeg synes er vigtigt, er at læse mange af de tidlige bøger, da der danner sig et mønster med steder og personer, der uden at være i direkte forbindelse, dog skaber en grobund for hele hans univers. Der er altid små bitte hentydninger, der giver det hele et liv.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Jeg har læst The Shining (Ondskabens Hotel), It (Det One), Cell (Puls) og On Writing. Sidstnævnte er en bog om at være forfatter.
The Shining syntes jeg bar præg af at være en af hans første bøger. Man kan se det på hans skrivestil, at det er lidt mere klodset, og karaktererne måske lidt mindre helstøbte.
Jeg kunne så rigtig godt lide It. Det er en stor fortælling med psykologisk dybde og for det meste vellykket uhygge (modsat mini-serien, som virker lidt fjollet). Jeg er dog ret imponeret over, at jeg kom helt igennem den, for den er pænt lang. ;) Men den er lang, fordi det er en lang historie, ikke fordi den er langsom fortalt.
Cell er til gengæld læst på en dag og var da meget underholdende, og på nogle områder er det King, når han er bedst, men det er slet ikke en roman som It. Den er lidt for litteratur, hvad BigMac er for mad, hvis du forstår hvad jeg mener. Ren zombieunderholdning.
The only way to beat a troll is to not play their game.
#1 dyg 11 år siden
Hvor bør man, sådan helt overordnet starte? Og hvor bør man starte, hvis man gerne vil gå lidt udenom de historier der er blevet filmatiseret?
#2 zombieman 11 år siden
Men start med nogle af hans klassikere the Shining, Carrie, Dyre kirkegården, It osv
Ellers er nogle af novelle samlingerne gode bud feks natholdet eller allerhelst Different seasons som indeholder Liget i skoven(Stand by me), Åndedrætsmetoden, Rita Hayworth i Shawshank Fængslet (En verden udenfor)og Mønstereleven(Apt pupil).
Flere af Bachmann bøgerne er ikke filmatiseret og er vanvittigt gode Amok og Den lange vandring, men de er ikke typiske King historier.
#3 HonoDelLoce 11 år siden
Den er også filmatiseret i en mini-serie med Pierce Brosnan for et år eller to siden, som dog er absolut intet værd.
#4 Herrguth 11 år siden
#5 Pécuchet 11 år siden
#6 dyg 11 år siden
#7 davenport 11 år siden
Det jeg synes er vigtigt, er at læse mange af de tidlige bøger, da der danner sig et mønster med steder og personer, der uden at være i direkte forbindelse, dog skaber en grobund for hele hans univers. Der er altid små bitte hentydninger, der giver det hele et liv.
#8 dyg 11 år siden
Desuden er jeg også til det supernatural, så hvis der er noget, der kan anbefales i det område, er jeg også meget åben for bud!
#9 gi-jones 11 år siden
#10 Riqon 11 år siden
The Shining syntes jeg bar præg af at være en af hans første bøger. Man kan se det på hans skrivestil, at det er lidt mere klodset, og karaktererne måske lidt mindre helstøbte.
Jeg kunne så rigtig godt lide It. Det er en stor fortælling med psykologisk dybde og for det meste vellykket uhygge (modsat mini-serien, som virker lidt fjollet). Jeg er dog ret imponeret over, at jeg kom helt igennem den, for den er pænt lang. ;) Men den er lang, fordi det er en lang historie, ikke fordi den er langsom fortalt.
Cell er til gengæld læst på en dag og var da meget underholdende, og på nogle områder er det King, når han er bedst, men det er slet ikke en roman som It. Den er lidt for litteratur, hvad BigMac er for mad, hvis du forstår hvad jeg mener. Ren zombieunderholdning.