Personligt hører jeg ikke andet end navne som The Beatles, Billy Joel, Eric Clapton osv. Men folk i min klasse kalder mig en nørd fordi jeg hører "bedstefar-musik". Jeg hader moderne musik som hiphop/rap og techno. Det lyder så ensformigt og teksterne giver ingen mening. Også da jeg fornylig blev kæmpestor Quentin Tarantino-fan, fandt jeg ud af at han også brugte fede numre som "Stuck In The Middle With You" og "Little Green Bag". Det er virkelig fedt! Gangsterfilm kombineret med 70'er rock - perfekt! :D
Hvad synes I om 60'er/70'er-musik?
Oasis' nye album "Dig Out Your Soul" ude i oktober 2008
America, Jefferson Starship, Eagles, Stones, CCR, EMP, Moody Blues, Barclay James Harvest osv. lavede jo musik man stadig kan lytte til om og om igen, ikke som de mange one hit wonders som der desværre været alt for mange af de seneste år, som ridder med på en bestem bølge.
Beatles er naturligvis superbe, ingen tvivl om det. Derudover er nogle af de bands fra 60erne og 70erne, som jeg har lyttet mest til, følgende:
The Who The Doors Queen David Bowie Moody Blues Iggy Pop / The Stooges
Derimod har Stones aldrig sagt mig en pind, eneste gode der er kommet ud af dem, er deres Rock And Roll Circus, hvor man ser bl.a. en genial John Lennon blive ødelagt af en skingrende sindsyg Yoko Ono.
Men jeg kan kun igen pointere. Hvis man er til musik som fra The Doors, så bør man tage en lytter på Brian Jonestown Massacre.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Jeg har også en forkærlighed for det lidt ældre rock/blues osv. Jeg synes de moderne bands har en trist tendens til at lyde som industri produkter. De har en super velpoleret studielyd, men det er al for meget overflade og ingen sjæl.
De musikere jeg bliver betaget af er som regel dem hvor musikken strømmer fra noget personlig engagement. Så som Tom Waits, Nick Cave, Leonard Cohen, David Bowie, Doors og Iggy Pop.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
#4 - Har du set Nick Cave live? Hans personlighed er enorm. Han indtager scenen som kun ganske få andre kan (en af de andre er David Bowie, aldrig har en lille man fyldt så meget på en scene). Kan klart anbefales.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Fedt at man ikke er alene. Hvem har I egentlig set live?
Jeg så Billy Joel i Hamburg sommeren i år. Han var forrygende! :D Og så sang han "Uptown Girl" som jo gik i mod alle odds!!! :D
Senere sommeren i år så jeg, at man kunne se Eric Clapton i Arena Di Verona i Italien for sølle 250,-!!! Han var også sindsyg fantastisk med sine fabelagtige guitarriffs og guitarsoloer! Manglede bare "Tears In Heaven" men det bærer jeg over med. :)
Oasis' nye album "Dig Out Your Soul" ude i oktober 2008
60'erne og 70'erne var en tid, hvor rockmusik blev drevet af budskaber og en lyst og ikke mindst vilje til at få denne udbasuneret. Garagetræning, førte til småjobs, som måske endte med pladekontrakter. Det var tiden før marketing, PR og penge bestemte morgendagens lyd og ikke mindst kunstige behov.
Der er stadig få, som har evnen til at bryde igennem på fortidens præmisser og disse viser sig som regel at være dem med længste "sidste udløbsdato" og hvor musikken holder til at blive hørt på, et årti eller mere efter den blev introduceret.
Jeg hader ikke techno, rap eller pop. Der er altid eksempler på genialitet indenfor alle genrer. Men det er mere undtagelsen end reglen og derfor er 95% de såkaldte one hit wonders, som er glemt ligeså hurtigt som deres chorus er husket.
Elvis, Chuck Berry, Little Richard, Bob Dylan, Stones, CCR, The Who, Beatles, Bowie, The Doors, Roy Orbison, Grateful Dead, Eagles, Springsteen og U2 er eksponenter for den klassiske, melodiøse og budskabsrige rock, en periode, hvis musik måske og forhåbentlig, er ligeså spillet i det 22. århundrede som Mozart, Bach og Verdi er spillet idag.
Til det endnu mere subjektive, så er der noget af Beatles repertoire, der er genialt, bl.a Here Comes The Sun, Hey Jude, While My Guitar Gently Weeps, It's only love, men personligt er jeg klart mere til Stones 60'er og 70'er repertoire, som var langt mindre poleret og tekstmæssigt i en anden liga. Stones af idag, er en kæmpe forretning og deres stadionkoncerter en afhøvling af greatest hit materiale, som vil opfylde mainstream kravene hos de fleste. Sjovt at opleve, fordi de trods alt giver sig 100% og sjældent skuffer. Men der er milevidt til Stones karrieremæssige klimaks, som kunstnerisk var slut 60'erne og start 70'erne.
Det siger måske noget om konkurrencen anno 2006, når man kan køre på frigear op ad bakke på rullator, med pacemaker og hjerneoperation og stadig give konkurrenterne baghjul.
Har set Stones 6 gange, Springsteen 12, 10CC to gange, Clarence Clemons and the Red Bank Rockers, Gary US Bonds, Southside Johnny and the Asbury Jukes, Jimmy Barnes. Alle folk, som leverer varen live.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Min musiksamling indeholder en stor andel musik fra 70'erne, og det på trods af, at jeg selv er fra 76. Blandt favoritterne hører:
Deep Purple Led Zeppelin Cream Black Sabbath Captain Beyond Mountain Jimi Hendrix Pink Floyd Great Funk (Railroad) Blackfoot Ten Years After Gasolin Bad Company Free Rainbow Janis Joplin Gerry Rafferty (City to City) Robin Trower Rory Gallagher Pat Travers
Og sikkert også en hulens masse andre. Blues, rock, soul, funk ... musik havde bare en anden "flavour" dengang. Der var noget mere sjæl, glød og pionerånd i rockmusikken, som ofte synes fuldstændig fraværende i moderne musik.
Jeg er heller ikke den store fan af hiphop, rap, r&b og hvad det ellers hedder nu om dage, men jeg hører masser af moderne rock, metal, doom, death, progressiv, power m.m., så det er ikke det hele, der er den rene elendighed.
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
#1 filmz-Scarface 19 år siden
Hvad synes I om 60'er/70'er-musik?
#2 filmz-Crystalstar1200 19 år siden
America, Jefferson Starship, Eagles, Stones, CCR, EMP, Moody Blues, Barclay James Harvest osv. lavede jo musik man stadig kan lytte til om og om igen, ikke som de mange one hit wonders som der desværre været alt for mange af de seneste år, som ridder med på en bestem bølge.
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#3 dyg 19 år siden
The Who
The Doors
Queen
David Bowie
Moody Blues
Iggy Pop / The Stooges
Derimod har Stones aldrig sagt mig en pind, eneste gode der er kommet ud af dem, er deres Rock And Roll Circus, hvor man ser bl.a. en genial John Lennon blive ødelagt af en skingrende sindsyg Yoko Ono.
Men jeg kan kun igen pointere. Hvis man er til musik som fra The Doors, så bør man tage en lytter på Brian Jonestown Massacre.
#4 Benway 19 år siden
De musikere jeg bliver betaget af er som regel dem hvor musikken strømmer fra noget personlig engagement. Så som Tom Waits, Nick Cave, Leonard Cohen, David Bowie, Doors og Iggy Pop.
#5 lasse78 19 år siden
#6 dyg 19 år siden
#7 filmz-Scarface 19 år siden
Jeg så Billy Joel i Hamburg sommeren i år. Han var forrygende! :D
Og så sang han "Uptown Girl" som jo gik i mod alle odds!!! :D
Senere sommeren i år så jeg, at man kunne se Eric Clapton i Arena Di Verona i Italien for sølle 250,-!!! Han var også sindsyg fantastisk med sine fabelagtige guitarriffs og guitarsoloer! Manglede bare "Tears In Heaven" men det bærer jeg over med. :)
#8 Benway 19 år siden
#9 filmz-Bruce 19 år siden
Der er stadig få, som har evnen til at bryde igennem på fortidens præmisser og disse viser sig som regel at være dem med længste "sidste udløbsdato" og hvor musikken holder til at blive hørt på, et årti eller mere efter den blev introduceret.
Jeg hader ikke techno, rap eller pop. Der er altid eksempler på genialitet indenfor alle genrer. Men det er mere undtagelsen end reglen og derfor er 95% de såkaldte one hit wonders, som er glemt ligeså hurtigt som deres chorus er husket.
Elvis, Chuck Berry, Little Richard, Bob Dylan, Stones, CCR, The Who, Beatles, Bowie, The Doors, Roy Orbison, Grateful Dead, Eagles, Springsteen og U2 er eksponenter for den klassiske, melodiøse og budskabsrige rock, en periode, hvis musik måske og forhåbentlig, er ligeså spillet i det 22. århundrede som Mozart, Bach og Verdi er spillet idag.
Til det endnu mere subjektive, så er der noget af Beatles repertoire, der er genialt, bl.a Here Comes The Sun, Hey Jude, While My Guitar Gently Weeps, It's only love, men personligt er jeg klart mere til Stones 60'er og 70'er repertoire, som var langt mindre poleret og tekstmæssigt i en anden liga. Stones af idag, er en kæmpe forretning og deres stadionkoncerter en afhøvling af greatest hit materiale, som vil opfylde mainstream kravene hos de fleste. Sjovt at opleve, fordi de trods alt giver sig 100% og sjældent skuffer. Men der er milevidt til Stones karrieremæssige klimaks, som kunstnerisk var slut 60'erne og start 70'erne.
Det siger måske noget om konkurrencen anno 2006, når man kan køre på frigear op ad bakke på rullator, med pacemaker og hjerneoperation og stadig give konkurrenterne baghjul.
Har set Stones 6 gange, Springsteen 12, 10CC to gange, Clarence Clemons and the Red Bank Rockers, Gary US Bonds, Southside Johnny and the Asbury Jukes, Jimmy Barnes. Alle folk, som leverer varen live.
#10 filmz-yoshimura 19 år siden
Deep Purple
Led Zeppelin
Cream
Black Sabbath
Captain Beyond
Mountain
Jimi Hendrix
Pink Floyd
Great Funk (Railroad)
Blackfoot
Ten Years After
Gasolin
Bad Company
Free
Rainbow
Janis Joplin
Gerry Rafferty (City to City)
Robin Trower
Rory Gallagher
Pat Travers
Og sikkert også en hulens masse andre. Blues, rock, soul, funk ... musik havde bare en anden "flavour" dengang. Der var noget mere sjæl, glød og pionerånd i rockmusikken, som ofte synes fuldstændig fraværende i moderne musik.
Jeg er heller ikke den store fan af hiphop, rap, r&b og hvad det ellers hedder nu om dage, men jeg hører masser af moderne rock, metal, doom, death, progressiv, power m.m., så det er ikke det hele, der er den rene elendighed.