Hvem har så opsat det krav - det europæiske EBU, ATSC eller en helt tredje instans?
Som jeg har læst det, så har dem der fastsætter standarderne i EU, EBU, godkendt det som værende en HD-opløsning når man taler tv-produkter på lige fod med de andre jeg har nævnt i #19
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Lad os prøve at hjælpe Angel Eyes istedet for at komme ud i en teknisk diskussion.
Sagen er den, at for 10.000 bobs skulle du gerne kunne få et 1080p tv, spørgsmålet er bare hvad der er vigtigst for dig: Fremtidssikring i form af 1080p eller at tv'et passer mellem dvd reolerne?
Der er nemlig ingen grund til at købe et lille 1080p tv, du vil ikke kunne udnytte den høje opløsning medmindre du sidder med det helt op i fjæset.
Og som en yderligere kommentar, kan du sagtens få 720p tv, der kan afspille Blu-Ray og HD-DVD, så hvis du er ligeglad med størrelsen og relativt ligeglad med HD, er 720p vejen frem.
Der er som regel ret stor prisforskel på 720p kontra 1080p, derfor er det vigtigt at få udredt inden vi kan kigge nærmere på modellerne.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Tak for de mange indlæg - jeg kommer lige så stille nærmere... Mht. 1080p så har jeg ikke kunnet finde et plasma-tv med denne opløsning der er under 103 cm i bredden.
#14: Du siger at plasma ikke fungerer godt i lyse omgivelser? Jeg har vinduer lige bag sofaen, men overvejer kraftigt at investere i rullegardiner til dem...
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Plasma har "genskind"... Det er såvidt jeg ved ikke slemmere end almindelige CRT TV (såvidt jeg ved). LCD TV er ligeglade da de ikke har en glassskærm og højere lysstyrke.
I en af Panasonics plasma-skærme (tak for infoen og linket, Bruce!), Panasonic TH-37PV70E, står der, at det skalerer billedet om til 1080p - er der så tale om en rigtig HD-opløsning?
Nej, det kan aldrig blive en "rigtig" opløsning, når skærmens fysiske mål ikke lever op til native kravene. Det er en skalering, så godt som en skalering kan være. Det er information i 1920 punkter, som skal skaleres ind i 1024 punkter. Men i 37" tvivler jeg på, du overhovedet vil kunne se forskel mellem et full-hd og en skalering.
Fra Wiki om HD-ready: Most HD-ready sets do not have enough pixels to give true pixel-for-pixel representation without interpolation of the higher HD resolution (1920x1080) - or (in rare cases) even the lower HD resolution (1280x720) horizontally (CRT based sets, or the plasma-based sets with 1024x768 resolution). This limitation has been removed in the "HD Ready 1080p" logo
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Thanks! Btw. kan det passe at man ikke kan få plasmaskærme med DVB-C tuner (til digital kabeltv) - for i så fald peger meget pludselig mod LCD, da analog-tv skifter til digitalt d. 1. november 2009...
Der er ikke mange med DVB-C indbyggede endnu og jeg har læst om mange, som har haft problemer med dem. Bl.a:
En indbygget DVB-C tuner er ikke HD-kompatibel, de almindelige kanaler står klart bedre, men glemt alt om discovery HD, canal puls HD mv. Pt. er der kun meget få HD kanaler, men flere er vel på vej.
En indbygget DVB-C dekoder virker heller ikke ordentligt med den indbyggede EPG og desværre heller ikke med "pay per view".
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#21 filmz-vassago 17 år siden
Som jeg har læst det, så har dem der fastsætter standarderne i EU, EBU, godkendt det som værende en HD-opløsning når man taler tv-produkter på lige fod med de andre jeg har nævnt i #19
#22 El vez 17 år siden
Sagen er den, at for 10.000 bobs skulle du gerne kunne få et 1080p tv, spørgsmålet er bare hvad der er vigtigst for dig:
Fremtidssikring i form af 1080p eller at tv'et passer mellem dvd reolerne?
Der er nemlig ingen grund til at købe et lille 1080p tv, du vil ikke kunne udnytte den høje opløsning medmindre du sidder med det helt op i fjæset.
Og som en yderligere kommentar, kan du sagtens få 720p tv, der kan afspille Blu-Ray og HD-DVD, så hvis du er ligeglad med størrelsen og relativt ligeglad med HD, er 720p vejen frem.
Der er som regel ret stor prisforskel på 720p kontra 1080p, derfor er det vigtigt at få udredt inden vi kan kigge nærmere på modellerne.
#23 Patriarch 17 år siden
Ja - og ret lille forskel på det man ser på medmindre man er meget tæt på eller har et TV på minimum 42 tommer.
#24 Bony 17 år siden
#25 filmz-Angel Eyes 17 år siden
Mht. 1080p så har jeg ikke kunnet finde et plasma-tv med denne opløsning der er under 103 cm i bredden.
#14: Du siger at plasma ikke fungerer godt i lyse omgivelser? Jeg har vinduer lige bag sofaen, men overvejer kraftigt at investere i rullegardiner til dem...
#26 Patriarch 17 år siden
Ah yes. My bad.
#27 filmz-Angel Eyes 17 år siden
#28 filmz-Bruce 17 år siden
Nej, det kan aldrig blive en "rigtig" opløsning, når skærmens fysiske mål ikke lever op til native kravene. Det er en skalering, så godt som en skalering kan være. Det er information i 1920 punkter, som skal skaleres ind i 1024 punkter. Men i 37" tvivler jeg på, du overhovedet vil kunne se forskel mellem et full-hd og en skalering.
Fra Wiki om HD-ready:
Most HD-ready sets do not have enough pixels to give true pixel-for-pixel representation without interpolation of the higher HD resolution (1920x1080) - or (in rare cases) even the lower HD resolution (1280x720) horizontally (CRT based sets, or the plasma-based sets with 1024x768 resolution). This limitation has been removed in the "HD Ready 1080p" logo
#29 filmz-Angel Eyes 17 år siden
#30 filmz-Bruce 17 år siden
En indbygget DVB-C tuner er ikke HD-kompatibel, de almindelige kanaler står klart bedre, men glemt alt om discovery HD, canal puls HD mv. Pt. er der kun meget få HD kanaler, men flere er vel på vej.
En indbygget DVB-C dekoder virker heller ikke ordentligt med den indbyggede EPG og desværre heller ikke med "pay per view".