First of all kan jeg sagtens se, der er masser af de film der ligger lavt på listen, der objektivt er bedre end dem der ligger højt, men dette er en dybt subjektiv liste. Jeg elsker alle disse film af hele mit hjerte og mange af vidt forskellige grunde, men det er film jeg har set mange gange, og kommer til at se mange flere gange i fremtiden. Jeg starter lige med de første 7, og smider derefter 10 op af gangen, da der lige skal kommentarer på, og det ville tage alt for lang tid, at smide dem alle op på en gang. Hep.
56. Labyrinth Jim Henson og hans dejligt uskyldige univers har altid været en af mine favoritter. Labyrinth har kongen af musik med i den centrale skurkerolle, og appelerer bredt med sin dejligt naive tilgang til det gode og onde.
55. Taxi Driver Vel nok den slutning der er blevet længest tid hos mig, og for mig Robert De Niros bedste præstation til dato. En ganske grum film med en ganske stærk pointe, der på mange måder vil være evig relevant.
54. Se7en Den dystre stemning råder mere end bod for det simple plot. Men hvad skal man også bruge det til med en så intens stemning?
53. Love Exposure En 4 timers lang japansk film der føles som blot halvanden time (I kid you not). Sikkert den mest vanvittige fortælling jeg nogensinde har oplevet, og ganske enkelt en af de mest underholdende film i nyere tid.
52. Lost Highway Jeg har stadig ikke fattet hele denne film, men uhyggen og atmosfæren er ulig nogen anden film. For mig er det Lynch' mest gennemførte film i nyere tid, og jeg elsker sgu dem alle.
51. National Lampoon's European Vacation Jeg elsker Chevy Chase, og jeg havde lidt svært ved at vælge en favorit. Dog er der så mange højdepunkter i denne film, at den lige med nød og næppe overgår Fletch.
50. Being John Malkovich Jeg elsker Charlie Kaufman, og jeg havde lidt svært ved at vælge en favorit. Dog er der så mange højdepunkter i denne film, at den lige med nød og næppe overgår Adaptation.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Er på Labyrinth, Taxi Driver, Se7en og Being John Malkovick-vognen ;)
European vacation er efter min mening den svageste af dem (ok, har ikke set den der foregår i Las Vegas), men filmene om familien Griswold har aldrig rigtig vundet ind hos mig, selvom de da er ganske fornøjelige.
Lost Highway så jeg noget af engang og blev aldrig rigtig fanget...vil dog gerne se den igen (sammen med Mulholland Dr.)
Love Exposure har jeg ikke set :)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
#2 De fleste synes også European Vacation er den svageste af dem (Las Vegas siger du? Shhhh,, det er en trilogi, Las Vegas gælder ikke). På en eller anden måde synes jeg bare den indkapsler alt hvad der var fantastisk ved humoren i 70'erne og 80'erne... vi har et par Monty Python gags, en masse Chevy Chase humor og en dejlig typisk 80'er feeling, hvor moralen overhovedet ikke er vigtig. Jeg elsker 80'ernes mainstream for deres befriende anarkistiske tilgang til filmmediet.
Jeg tror ikke mange har set Love Exposure, men i har sateme bare at komme i gang!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Er klart med på Taxi Driver, Se7en, Lost Highway NLEV & Being John Malkovich. Jeg griner stadig når jeg tænker på hvad der sker med deres hjemmevideo i NLEV, tror dog jeg havde byttet den ud med juleferien. Las Vegas jeg mente den hed Bras Vegas, ikke måtte forbindes sammen med de andre film!!
Jeg elsker også 80'er film generelt; hvor kunne man dog slippe afsted med meget dengang; i dag skal man hele tiden diskutere politisk korrekthed og fordærvelse af børns svage sind... :/
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
#5 Præcis! Jeg behøver ikke politisk korrekthed i mine film, og jeg ville da endda gå så langt som at sige, at det ødelægger en hel del film. Jeg var kæmpe fan af gyserfilm da jeg var 8 år gammel, og det har sgu ikke korrupteret mig.
#6 Jeps... har dog kun set den og Suicide Club af hans film. Suicide Club er rigtig god, Love Exposure er GENIAL! Men ja, der må meget gerne dukke en billigere udgave op, Tartan bør tage den under vingen.
#8 Goodfellas er med. Raging Bull er en rigtig fed film og filmteknisk sikkert det bedste Scorsese har præsteret, men den rammer mig ikke helt så godt som Taxi Driver og Goodfellas.
#1 Lord Beef Jerky 15 år siden
56. Labyrinth
Jim Henson og hans dejligt uskyldige univers har altid været en af mine favoritter. Labyrinth har kongen af musik med i den centrale skurkerolle, og appelerer bredt med sin dejligt naive tilgang til det gode og onde.
55. Taxi Driver
Vel nok den slutning der er blevet længest tid hos mig, og for mig Robert De Niros bedste præstation til dato. En ganske grum film med en ganske stærk pointe, der på mange måder vil være evig relevant.
54. Se7en
Den dystre stemning råder mere end bod for det simple plot. Men hvad skal man også bruge det til med en så intens stemning?
53. Love Exposure
En 4 timers lang japansk film der føles som blot halvanden time (I kid you not). Sikkert den mest vanvittige fortælling jeg nogensinde har oplevet, og ganske enkelt en af de mest underholdende film i nyere tid.
52. Lost Highway
Jeg har stadig ikke fattet hele denne film, men uhyggen og atmosfæren er ulig nogen anden film. For mig er det Lynch' mest gennemførte film i nyere tid, og jeg elsker sgu dem alle.
51. National Lampoon's European Vacation
Jeg elsker Chevy Chase, og jeg havde lidt svært ved at vælge en favorit. Dog er der så mange højdepunkter i denne film, at den lige med nød og næppe overgår Fletch.
50. Being John Malkovich
Jeg elsker Charlie Kaufman, og jeg havde lidt svært ved at vælge en favorit. Dog er der så mange højdepunkter i denne film, at den lige med nød og næppe overgår Adaptation.
#2 wimmie 15 år siden
European vacation er efter min mening den svageste af dem (ok, har ikke set den der foregår i Las Vegas), men filmene om familien Griswold har aldrig rigtig vundet ind hos mig, selvom de da er ganske fornøjelige.
Lost Highway så jeg noget af engang og blev aldrig rigtig fanget...vil dog gerne se den igen (sammen med Mulholland Dr.)
Love Exposure har jeg ikke set :)
#3 Lord Beef Jerky 15 år siden
Jeg tror ikke mange har set Love Exposure, men i har sateme bare at komme i gang!
#4 Kiksmann 15 år siden
Jeg griner stadig når jeg tænker på hvad der sker med deres hjemmevideo i NLEV, tror dog jeg havde byttet den ud med juleferien. Las Vegas jeg mente den hed Bras Vegas, ikke måtte forbindes sammen med de andre film!!
#5 wimmie 15 år siden
Jeg elsker også 80'er film generelt; hvor kunne man dog slippe afsted med meget dengang; i dag skal man hele tiden diskutere politisk korrekthed og fordærvelse af børns svage sind... :/
#6 Highland Park 15 år siden
Ah det er jo Shion Sono, der har lavet den. Det undrer mig, at jeg slet ikke har hørt om den.
Men den koster jo en bondegård!:
http://www.yesasia.com/global/love-exposure-dvd-ja...
Jeg krydser fingre for, at der snart dukker en billigere udgivelse op.
"Lost Highway" og "Labyrinth" har begge en særlig plads i mit hjerte - førstnævnte måske mest i min hjerne eftersom filmen er lidt af et mindfuck. :D
#7 Lord Beef Jerky 15 år siden
#6 Jeps... har dog kun set den og Suicide Club af hans film. Suicide Club er rigtig god, Love Exposure er GENIAL! Men ja, der må meget gerne dukke en billigere udgave op, Tartan bør tage den under vingen.
#8 MMB 15 år siden
De andre film er tydeligvis også kvalitetsfilm, og jeg kommer helt sikkert til at følge mere med her.
Må man spørge om du har mere Scorsese på listen, nu hvor du allerede har valgt Taxi Driver? Goodfellas eller Raging Bull måske?
#9 filmz-Narniabæver 15 år siden
#10 Lord Beef Jerky 15 år siden
#9 Hahaha, best ever! Jeg elsker også den film.