Kunne du egentligt prøve at linke til den "nøgle" som du fandt til Mulhulland Drive? Jeg var heller ikke vild med Mulholland Drive da jeg så den, men vil gerne give den en chance til under de rigtige omstændigheder :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
#29 Jeg bryder mig heller ikke om, at "filmen er, hvad du vil have den til at være". Filmen er, hvad filmen er. En film udstikker nogle rammer, hvori man kan finde (måske en ny) mening og relevans i forhold til ens egen forståelse af verden. Hvis en film blot er, hvad man ønsker, at den skal være, så vil en film aldrig kunne flytte en eller åbne nye døre for en.
Jeg tror heller ikke på, at der er nogen film, der er "hvad man vil have den til at være". Det er umuligt i min verden. Jeg synes blot, at det er trist, hvis en film partout skal give mening på en måde, hvorpå det nemt og bekvemt kan omsættes til ord i form af en "facitliste", eller "nøgle" om man vil. Abstrakt logik og den stærkt subjektive oplevelse bør ikke undervurderes eller tilsidesættes til fordel for en logisk sammenhængende handlingstråd, der bevæger sig fra A til B. Film, og kunst i det hele taget, skal ikke altid give mening. Og jeg kan ikke forstå, hvorfor en nøgle skulle være nødvendig for at kunne sætte pris på værket. Men ja, som det tidligere er blevet beskrevet i tråden, kan analyser og fortolkninger åbne op for nye perspektiver i værket.
#34 Enig. En film kan ikke have en facitliste eller een bestemt mening. En film kan have flere betydninger og flere meninger. Men enhver film sætter nogle rammer, der kan bære disse meninger. Nogle gange er rammerne meget bredde. For nogle mennesker har visse film rammer, der er for bredde, så de overhovedet ikke kan få øje på en mening, endsige flere meninger. For andre har film rammer, der er for smalle, så de slet ikke rummer noget af vægt eller interesse. Jeg foretrækker de bredde film, der åbner op flere flere betydninger. Men nogle film kan også blive for bredde for min smag.
#12 Rart at man ikke er den eneste der synes Scarface er noget forfærdeligt bras. Totalt overspillende Al Pacino med fæl accent, med en masse over the top og utroværdig action. Lorte film...
Sådan husker JEG også 'Scarface'. Sorry, Åkepool ... :-D
#31 Kruse 15 år siden
Kunne du egentligt prøve at linke til den "nøgle" som du fandt til Mulhulland Drive? Jeg var heller ikke vild med Mulholland Drive da jeg så den, men vil gerne give den en chance til under de rigtige omstændigheder :)
#32 filmz-Bruce 15 år siden
#33 mr gaijin 15 år siden
#34 Highland Park 15 år siden
Jeg synes blot, at det er trist, hvis en film partout skal give mening på en måde, hvorpå det nemt og bekvemt kan omsættes til ord i form af en "facitliste", eller "nøgle" om man vil. Abstrakt logik og den stærkt subjektive oplevelse bør ikke undervurderes eller tilsidesættes til fordel for en logisk sammenhængende handlingstråd, der bevæger sig fra A til B. Film, og kunst i det hele taget, skal ikke altid give mening. Og jeg kan ikke forstå, hvorfor en nøgle skulle være nødvendig for at kunne sætte pris på værket.
Men ja, som det tidligere er blevet beskrevet i tråden, kan analyser og fortolkninger åbne op for nye perspektiver i værket.
#35 mr gaijin 15 år siden
#36 Åkepool 15 år siden
Er der lynhurtigt en admin der kan fjerne inflectors profil fra Filmz? Den var over stregen den der ;)
#37 filmz-Narniabæver 15 år siden
#38 BN 15 år siden
Sådan husker JEG også 'Scarface'. Sorry, Åkepool ... :-D
#39 filmz-Narniabæver 15 år siden
#40 Åkepool 15 år siden