Gravatar

#11 McPeter 14 år siden

Miss Ratchet i Gøgereden har altid givet mig kuldegysninger. :-)
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#12 Babo Rises 14 år siden

Han er da en gangster, der røver banker? Ja undskyld mig, men ligefrem sympatisk er han ikke? Mann forsøger bare at give ham en karakter og kant, men stadig en skurk, som helten forsøger at nedfælde.

Derudover burde jeg nævne William Hurt eller Ed Harris (a history of violence). Har sjældent set en skurk så overbevisende på få minutters spilletid. Oldman i Leon er også fed.
Gravatar

#13 Babo Rises 14 år siden

IK (7) skrev:
Jeg forbinder skurke med ondskab, ødelæggelse og alle mulige negative ting. Derfor synes jeg heller ikke at Neil McCauley kan nævnes som en decideret skurk. Han er jo virkelig sympatisk.

Han røver banker, og vil ikke afvige fra hans erhverv, fordi det er dét han laver og lever af.. :) Man behøver jo ikke være "mere" stjernepsykopat for at kalde sig en skurk :)
Gravatar

#14 elwood 14 år siden

Henry Fonda bare for introen til Once upon a time in the west!
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#15 Kruse 14 år siden

Når jeg tænker på ordet "skurk" i en film, så tænker jeg som regelt at det er en bad guy som samtidigt også er hovedpersonens modstander.

Derfor forsøgte jeg at undgå at nævne de "skurke" som var hovedpersonerne i filmen og var dem man havde sympati med, men nu hvor flere andre også har nævnt sådan nogle tilfælde, vil jeg da lige tilføje den ultimative psykopat på film:

Malcolm McDowell (A Clockwork Orange)

Being the adventures of a young man whose principal interests are rape, ultra-violence and Beethoven.

Sådan lyder en tagline til filmen, og den beskriver meget godt hovedpersonen Alex, som vist godt kan beskrives som en psykopat. Han laver nærmest ikke andet end vold og voldtægt. Og Malcolm McDowell er yderst fantastisk i rollen som Alex. Bare hans blik skriger nærmest psykopat.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#16 Babo Rises 14 år siden

Uhh! Glemte næsten Dennis Hopper i Blue Velvet.
Gravatar

#17 elwood 14 år siden

Robin Willams Death to Smoochy!

Selvom der er et lille twist i historien.

John Malkovich In the Line of Fire
Prøv lige og blive fortalt af filmens skurk at han snart vil dræbe dig!

Han er så kold og modbydelig...fremragende spillet! 8-)

Og dialogen slår gnister mellem ham og Clint Eastwood, mesterlig god spændingsfilm.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#18 IK 14 år siden

BN (8) skrev:
Han gør selvfølgelig usympatiske ting, men det gør Al Pacino også - de er begge fejlbarlige og lever et problematisk liv, og som følge af denne lighed med virkelighedens mennesker kan jeg ikke dele dem op i helte og skurke, endsige gode og onde.

Enig. :)

Babo Rises (13) skrev:
Man behøver jo ikke være "mere" stjernepsykopat for at kalde sig en skurk :)

Rigtigt, men min forståelse af rigtige skurke generelt, er at de er usympatiske og afskyelige. Neil McCauley er på den forkerte side af loven, men alligevel har vi medfølelse med ham, og ønsker at han kan starte på en frisk sammen med Eady. Jov, han er en måske skurk, men ikke ligefrem en ond skurk. :)
Gravatar

#19 Babo Rises 14 år siden

Der kan jeg ikke støtte dig, mate :) Neil dræber jo folk og har sikkert gjort det før i forbindelse med jobbet. Grunden til at vi føler noget for karakteren er, at Mann forsøger at skildre tingene fra hans synspunkt. Selv en skidt fyr har et personligt liv, drømme osv. Niel bliver jo ikke just en anden fyr til sidst, selvom han egentlig kunne have trukket sig ud i tide. Han bliver forelsket, men det rækker ikke til at afholde ham fra det sidste kup.
Gravatar

#20 IK 14 år siden

Babo Rises (19) skrev:

Grunden til at vi føler noget for karakteren er, at Mann forsøger at skildre tingene fra hans synspunkt. Selv en skidt fyr har et personligt liv, drømme osv.

Det er måske Manns fantastiske skildring, der har fået mig til at overse nogle "dårlige" ting ved karakteren. Jeg havde fuldt medfølelse med karakteren, og
hans død rammer mig hver gang jeg ser den.

Skriv ny kommentar: