Jeg betragter hverken Daniel Planview eller Hitler som skurke i de to film. Altså, selvfølgelig spiller de begge nogle virkelige usympatiske og slemme mænd, men det er bare ikke min definition af en skurk i en film. Nærmere en antihelt. Dog havde jeg helt glemt Bardem i No Country for Old Men. Tak for det. :) Han var klart højdepunktet i den film.
En håndfuld bud i vilkårlig rækkefølge: Henry Fonda (Frank) i "Once Upon a Time in the West". Bernard-Pierre Donnadieu (Raymond Lemorne) i "Spoorloos". Jeg har desværre lige opdaget, at han døde af kræft d. 27. december 2010... :( Ronald Lacey (Major Arnold Toth) i "Raiders of the Lost Ark". Gary Oldman (Jean-Baptiste Emanuel Zorg) i "The Fifth Element". Ian McDiarmid (Emperor Palpatine) i "The Empire Strikes Back" & "Return of the Jedi". Anthony Perkins (Norman Bates) i "Psycho". Robert Blake (Mystery Man) i "Lost Highway". Peter Lorre (Hans Beckert) i "M".
:) Mann kan ihvertfald ikke beskyldes for at være firkantet.. De fleste film har vel bare en ensidig ond skurk, men Mann's portræt er lidt anderledes. Samme gælder Collateral. Selvom Tom Cruise er kynisk, så er der et eller andet ved denne ensomme mand, der finder et eller andet i Fox's karakter, følelsesladet. Sådan opfatter jeg det ihvertfald.
Heath Ledger = The Dark Knight Kevin Spacey = Seven Michael Pitt = Funny Games Christian Slater = Heathers Kevin Kostner = Mr. Brooks Michael Wincott = The Crow Hugo Weaving = Matrix Kathy Bates = Misery Gary Oldman = Leon + The Fifth Element Tobin Bell = Saw Alan Rickman = Die Hard Christopher Walken = True Romance John Malkovich = In The Line Of Fire Javier Bardem = No Country For Old Men Christoph Waltz = Inglourious Basterds Tom Cruise = Interview with the Vampire + Collateral Kevin Bacon = Sleepers Robert De Niro = Cape Fear Ian McKellen = X Men
...for bare lige at nævne et par stykker;-)
I never Apologize, i´m sorry but that´s just the way i am.
Han er da en gangster, der røver banker? Ja undskyld mig, men ligefrem sympatisk er han ikke? Mann forsøger bare at give ham en karakter og kant, men stadig en skurk, som helten forsøger at nedfælde.
Der findes andre film, hvor hovedpersonen er en røver og drabsmand, f.eks. 'Thief' (med James Caan), der også er en Michael Mann-film, 'The Wild Bunch', 'The Getaway', 'Inside Man' m.fl. I alle disse film er hovedpersonen skildret sympatisk og eren vi kan holde med. Og i 'Heat' har vi en person - altså Robert De Niros karakter - der er skildret på akkurat samme måde. Og vi følger ham også på samme måde som vi følger James Caan, William Holden, Steve McQueen og Clive Owen i de førnævnte film.
Hvis alene tilstedeværelsen af en anden hovedperson der er på den rigtige side af loven (altså Al Pacino), gør Robert De Niro til en skurk, så må det jo betyde, at William Holden er skurken i 'The Wild Bunch' (eftersom Robert Ryan i samme film er en politimand, som jagter ham), og at Clive Owen er skurken i 'Inside Man' (eftersom Denzel Washington er en politimand, som forsøger at fange ham).
For mig er det helt tydeligt, at alle de her nævnte film, inklusiv 'Heat', er film der gør op med den sædvanlige "helt og skurk"-opdeling. Det er højst nogle af bifigurerne der optræder skurkagtigt på den gammeldags måde, såsom Waingro i 'Heat' og de mexikanske banditter i 'The Wild Bunch', samt en vis herre
Huh, så skurkagtighed har nu noget med manglende sympati at gøre? Ikke så underligt dygtige, men destruktive, manipulatører kan have sådan en vind i sejlene til tider, til stor skade for både samfund og individerne deri. Uanset hvor stakkels og offerlig eller tilsyneladende heroiske man kan fremstille mennesker, må man være forblændet hvis man ikke har øje for deres destruktivitet.
Men spændende er det med grænsetilfældene, hvor en moral afsløres som for begrænset. En forfatter som Alan Moore er fortrinlig til at skabe disse både og-karakterer, som anvender deres dyssociale tendenser på en måde som umiddelbart synes til gavn for samfundet. V for Vendetta eller Watchmen indeholder nogle meget spændingsfyldte karakterer.
Af hidtil unavngivne skurke kunne nævnes Dr. Gonzo fra Fear and Loathing in Las Vegas, han er vitterligt ubehagelig, hvilket jeg også synes H. S. Thompson er. En anden ubehagelig herre er Captain Vidal fra Pans labyrint. Barry Lyndon er sandelig også en skidt karl. Systemet i Processen er heller ikke rart.
#21 MMB 14 år siden
Jeg betragter hverken Daniel Planview eller Hitler som skurke i de to film. Altså, selvfølgelig spiller de begge nogle virkelige usympatiske og slemme mænd, men det er bare ikke min definition af en skurk i en film. Nærmere en antihelt.
Dog havde jeg helt glemt Bardem i No Country for Old Men. Tak for det. :) Han var klart højdepunktet i den film.
#22 Highland Park 14 år siden
Henry Fonda (Frank) i "Once Upon a Time in the West".
Bernard-Pierre Donnadieu (Raymond Lemorne) i "Spoorloos". Jeg har desværre lige opdaget, at han døde af kræft d. 27. december 2010... :(
Ronald Lacey (Major Arnold Toth) i "Raiders of the Lost Ark".
Gary Oldman (Jean-Baptiste Emanuel Zorg) i "The Fifth Element".
Ian McDiarmid (Emperor Palpatine) i "The Empire Strikes Back" & "Return of the Jedi".
Anthony Perkins (Norman Bates) i "Psycho".
Robert Blake (Mystery Man) i "Lost Highway".
Peter Lorre (Hans Beckert) i "M".
#23 MOVIE1000 14 år siden
#24 Babo Rises 14 år siden
:) Mann kan ihvertfald ikke beskyldes for at være firkantet.. De fleste film har vel bare en ensidig ond skurk, men Mann's portræt er lidt anderledes. Samme gælder Collateral. Selvom Tom Cruise er kynisk, så er der et eller andet ved denne ensomme mand, der finder et eller andet i Fox's karakter, følelsesladet. Sådan opfatter jeg det ihvertfald.
#25 Djibyman 14 år siden
Kevin Spacey = Seven
Michael Pitt = Funny Games
Christian Slater = Heathers
Kevin Kostner = Mr. Brooks
Michael Wincott = The Crow
Hugo Weaving = Matrix
Kathy Bates = Misery
Gary Oldman = Leon + The Fifth Element
Tobin Bell = Saw
Alan Rickman = Die Hard
Christopher Walken = True Romance
John Malkovich = In The Line Of Fire
Javier Bardem = No Country For Old Men
Christoph Waltz = Inglourious Basterds
Tom Cruise = Interview with the Vampire + Collateral
Kevin Bacon = Sleepers
Robert De Niro = Cape Fear
Ian McKellen = X Men
...for bare lige at nævne et par stykker;-)
#26 Skeloboy 14 år siden
#27 Bruce 14 år siden
#28 TheEnd 14 år siden
Helt enig der!
Også vil jeg også tilføje Mr blonde (Michael Madsen) i Reservoir dogs.
#29 BN 14 år siden
Der findes andre film, hvor hovedpersonen er en røver og drabsmand, f.eks. 'Thief' (med James Caan), der også er en Michael Mann-film, 'The Wild Bunch', 'The Getaway', 'Inside Man' m.fl. I alle disse film er hovedpersonen skildret sympatisk og eren vi kan holde med. Og i 'Heat' har vi en person - altså Robert De Niros karakter - der er skildret på akkurat samme måde. Og vi følger ham også på samme måde som vi følger James Caan, William Holden, Steve McQueen og Clive Owen i de førnævnte film.
Hvis alene tilstedeværelsen af en anden hovedperson der er på den rigtige side af loven (altså Al Pacino), gør Robert De Niro til en skurk, så må det jo betyde, at William Holden er skurken i 'The Wild Bunch' (eftersom Robert Ryan i samme film er en politimand, som jagter ham), og at Clive Owen er skurken i 'Inside Man' (eftersom Denzel Washington er en politimand, som forsøger at fange ham).
For mig er det helt tydeligt, at alle de her nævnte film, inklusiv 'Heat', er film der gør op med den sædvanlige "helt og skurk"-opdeling. Det er højst nogle af bifigurerne der optræder skurkagtigt på den gammeldags måde, såsom Waingro i 'Heat' og de mexikanske banditter i 'The Wild Bunch', samt en vis herre
#30 Muldgraver 14 år siden
Men spændende er det med grænsetilfældene, hvor en moral afsløres som for begrænset. En forfatter som Alan Moore er fortrinlig til at skabe disse både og-karakterer, som anvender deres dyssociale tendenser på en måde som umiddelbart synes til gavn for samfundet. V for Vendetta eller Watchmen indeholder nogle meget spændingsfyldte karakterer.
Af hidtil unavngivne skurke kunne nævnes Dr. Gonzo fra Fear and Loathing in Las Vegas, han er vitterligt ubehagelig, hvilket jeg også synes H. S. Thompson er. En anden ubehagelig herre er Captain Vidal fra Pans labyrint. Barry Lyndon er sandelig også en skidt karl. Systemet i Processen er heller ikke rart.