Gravatar

#71 filmz-Bruce 19 år siden

Garden State
Hvorfor er det, at der lige er en "film i kataloget", man bevidst lige bliver ved med at skubbe over og se og når man så endelig en dag tager sig sammen til at se den, ja så viser det sig det er een af årets allerbedste og man fik det bare kanon af at se den?

Sådan var denne film ihvertfald for mig. En lille perle af en film Zach Braff her har fået skruet sammen og en rigtig feel good film, uden fyld af typiske amerikanske ingredienser.

Ja der er ikke så forfærdelig meget at tilføje. Den bedste nyere film jeg har set længe.

Film: 8.2/10 (IMDB got that right!)
DVD: 8/10

PS: Fuck hvor er Natalie Portman lækker!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#72 ks 19 år siden

#71 - Ikke bare lækker, men også så fantastisk charmerende, at man bare ikke kan undgå at elske hende for den rolle! :)

"Wanna see me tapdance?"
Gravatar

#73 filmz-Bruce 19 år siden

Flight of the Phoenix
Film fra 1965, med James Stewart, Hardy Krüger og Richard Attenborough i hovedrollerne og for nylig genindspillet med Dennis Quaid. Filmen er i widescreen og lyden iorden.

Kort fortalt er det historien om en flyvemaskine fra Arabco Oil, som under en tur styrter ned i Sahara med ansatte og pårørende i Arabco Oil og er over 100 miles fra det nærmeste vandhul.

De overlevende har vand til 11-12 dage, hvis de rationerer det. Spørgsmålet er, skal man vente på hjælp eller selv søge den? Efter 5-6 dage afsløres det, at een i besætningen er flydesigner med idé om at ombygge vraget til et nyt fly. Deres sidste chance for redning

En ok film, med et par gode twists og nok suspense til at holde den gående. James Stewart er god som den aldrende pilot, men der er et par præstationer som er under middel, bl.a. en birolle med Ernest Borgnine. [/spoiler]
Filmens styrke er helt klart portrætteringen af opgøret mellem erfaring og kundskab portrætteret ved James Stewart aldrende pilot og Hardy Krügers tyske flydesigner. Langsomt ser man mændene slides ned psykisk og der er et suverænt showdown sidst i filmen,

hvor flyet skal startes og man kun har 7 "cartridges", som skal bruges til at kickstarte motoren.

Film: 7/10
DVD: 7/10

Gravatar

#74 inflector 19 år siden

#71 ja det er klart en af de bedre film fra 2004.
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#75 filmz-Bruce 19 år siden

The Notebook
Legendariske John Cassavetes søn, Nick, har instrueret denne romantiske film med Ryan Gosling, James Garner, Gena Rowlands (mor til Nick) og Rachel McAdams.

Vi befinder os på et hospice i formodentlig 90'erne et sted i USA. To sideløbende historier vises. Nutiden, hvor aldrende James Garner læser en kærlighedshistorie foregående i 40'erne i South Carolina for ligeledes aldrende Gena Rowlands. I flashbacks bliver historien langsomt rullet op for os.

Det er traditionelt, det er corny, det er boy meet girl etc., det er sukkersødt og det er helt igennem en historie man skal være hårdkogt revisor for IKKE at blive rørt på følelserne af. For præstationerne på det store lærred er over middel over hele linien og historien har et twist, som forvandler filmen fra romantisk pladder til en mindeværdig oplevelse.

Ja, gu' blev jeg rørt, af begge historier, men mest af alt af James Garners overbevisende skuespil.

Se den med kæresten og der er ikke et øje tørt!

Film: 8/10
Gravatar

#76 filmz-Bruce 19 år siden

Miracle
Hvis man er tilnærmelsesvis til sportsdramaer som Rocky, Hoosiers, baseball, basketball, boksning etc. ja, så kommer man IKKE udenom Miracle fra 2004. Filmen omhandler det legendariske øjeblik under OL i Lake Placid 1980, da det amerikanske ishockey amatørlandshold med en gennemsnitsalder på 21 år gjorde det umulige og slog Sovjetunionens legendariske hold. Et hold som ikke havde tabt 42 kampe i træk og vundet samtlige OL's i 64, 68, 72 og 76.

Jeg har set mange sportsdramaer på film, jeg elsker sportsdramaer, men det mest legendariske af slagsen vil jeg påstå er netop denne film. Hvorfor? Fordi det er sandt, det skete, filmen er ligeså pertentlig overfor detaljer som Ringenes Herre og nå ja. Jeg så samtlig kampe i TV fra Lake Placid og det der skete, kunne ikke ske.

Derfor må jeg sige, jeg sad med åben mund og polypper og så Kurt Russel spille eminent som træneren Herb Brooks, som har 7 måneder til at gøre 20 amatørcollege spillere klar til at gøre en god figur ved OL. Alle ved de ikke har en chance. USA's NHL hold, de professionelle, har lige fået tæsk af USSR, så hvad skal et 21 årigt collegehold gøre?

Well, truth is stranger than fiction og hverken Rocky eller Hoosiers leverer et manuskript som overgår dette. I en tid, hvor USA på den tid gik det ene nederlag efter det andet i møde på den politiske scene, leverede de et lille sportsligt mirakel, som kun en ung Steven Spielberg ville ha' fantasi til at tro på.

Havde jeg ikke selv set det med egne øjne, havde jeg nok siddet med en finger i halsen og sagt amerikaniseret bullshit. Men tværtimod er det en nydelse at se på. Alt, fra frisure, til træningsdragter, tøj, biler, ishockeyhal, navne, højre- og venstrehåndede spillere er korrekt. DVD kvaliteten er iorden. Godt billede, fed lyd og så kan de køre på skøjter modsat Patrick Swayse og Rob Lowe.

Fuck, hvor var det en stor kamp!

Film: 8/10
Gravatar

#77 El vez 19 år siden

Tror lige jeg kom til at bestille Garden State.. kan ikke helt få nok af Natalie Portman efter jeg har set Closer.

AGGEMAM!?
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#78 DarkLight 19 år siden

#77, det er også en fremragende film.
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#79 filmz-Bruce 19 år siden

#77 Can't blame you :)
Gravatar

#80 Scherlund 19 år siden

Meningen var egentligt at jeg ville lave min anmelder debut her med en anmeldelse af ”Gunslinger Girl”. Men efter et par hårde druk ture og alt for mange tømmermænd, er jeg desværre ikke i stand til at kune skrive mere end en linie eller to med fornuftigt indhold. Da serien klart fortjener bedre gik jeg på jagt efter en anmeldelse som jeg er nogle lunde enig med. Efter lidt tid fandt jeg dette review på anidb. Det er det første review jeg endnu har læst hvor jeg er 100% enig med anmelderen i alle punkter, som han/hun kommer frem med. Derfor har jeg valgt at kopier det i dets fulde længde. Det eneste jeg har ændret er stavefejl samt at bruge spoiler funktionen.

The basic premise: dehabilitated, parentless girls are healed, brainwashed and then forced to work as cyborg assassins for a government institution.

In my mind, there would have been a far easier way to make this anime. With almost no mental effort whatsoever, one could very easily use its pretext as a jumping board for a light-hearted, mindless action anime. The plot could have been the kind of meaningless, unimaginative action fluff found in animes like Naruto, Noir or Scryed. If one made the girls older and the men younger, one could effortlessly throw in a few love triangles as well. All in all, the series would most likely be outrageously successful, and there would be sequels upon sequels to harvest money from.

Or, even better, they could have transformed Gunslinger Girls into a manipulative, super-obvious morality fest. The message of the anime could oh-so-easily be the no-shit statement, "It’s wrong to brainwash young girls!" After a few painfully preachy expository episodes, the anime could punctuate its "point" by finding an excuse to murder a million or so people, Saikano-style. This would ensure a hardcore following by anyone "with a heart," and would soon spawn hundreds of reviews on animenfo praising the anime’s “symbolism" and "realism" (have you ever noticed that people who say a work has symbolism without mentioning what’s being symbolized are full of shit?).

Let’s thank God the creators didn’t do either of these two options. Instead, the anime opts for a much more intelligent approach. Rather than dwelling in the blatantly obvious (what this organization is doing to these girls is obviously wrong), it asks a much harder question: "Are these girls still human?"

Over the course of the anime, the creators carefully weigh both sides. On one side, the girls at first glance certainly SEEM normal. In many ways, they ARE normal. They carry the same naivete characteristic of an adolescent girl and also share the overwhelming desire to please their (surrogate) fathers. The fact that their love has been artificially misplaced by the government doesn’t make the love feel any less real.

On the other hand, these girls have absolutely lost their morality. They no longer feel any guilt whatsoever for murdering hundreds of men, so long as they feel their "brother" (a euphemistic term the agency uses in place of "master") wishes them to. The total absence of hesitation with which these girls slaughter people is a remarkably chilling experience.

(semi-spoilers coming up in this paragraph)
One of the animes best and most moving scenes is one that effectively combines both arguments. When one of the girls feels that she may be temporarily removed from her "work," she panics; to stop killing, even for a little bit, would prove that she was unsatisfactory to her master. In desperation, she pleads, "Though I’ve only killed four people this month, last month I killed ten!" Do we love her for her earnest desire to be loved, or do we hate her for her amorality?

Oddly enough, this "action" anime is not really about action at all. Though the action scenes are certainly remarkably well done, they are not nearly as frequent as one would expect. Instead, the anime focuses on its seemingly unanswerable question, and carefully ponders the girls` humanity. At the end, rather than have a traditionally violent climax, the anime answers its own conundrum. I won’t reveal the direction the anime goes in, but allow me to say that in the final episode it is very clear what the anime thinks these girls are.

To accomplish this study, Gunslinger Girl is very heavy on character development and somewhat light on actual storyline. Reading reviews at animenfo, many people have been put off by this somewhat unconventional method of storytelling. I, however, enjoyed this approach immensely. Contemporary entertainment nowadays seems to be focusing far too much on the What, When, Where and How. In my opinion, the Who and Why are much more important. Gunslinger Girl agrees with me.

As for animation and sound, these are obviously less important for this kind of character study. However, both elements are actually rather impressive. As mentioned before, when action scenes occur, they are nothing short of exceptional (unlike Noir and Witch Hunter Robin, they don’t skimp out on blood either). The rest of the time, the animation is still pretty good. All of the girl’s character designs are deceptively pleasant to look at, with pretty, guileless faces that belie their true nature, while the "brother’s" character designs realistically show the lines of guilt creasing their faces. As for sound, I enjoyed the OP immensely. The rest of the OST is very introspective and classical, and while it isn’t very good to listen to by itself, it works very well when combined with the anime itself. Voice acting is done in a very low-key, charming sort of way.

All in all, I really enjoyed this series. Gunslinger Girls could have easily devolved into one of the aforementioned anime archetypes, but instead it manages to maintain a good deal of its integrity and originality. Others may be put off by its generally philosophical nature, but those with an open mind will most likely be pleasantly surprised.

Avg. Rating: 7.66
Animation: 7
Sound: 8
Story: 7
Character: 10
Value: 7
Enjoyment: 7

Al kredit går til brugeren ”vivafruit” fra anidb.

Jeg vil snart se om jeg kan vende tilbage med et review af "Beyond the Clouds". Dette er en fuld-feature film fra Shinkai Makoto, den samme mand som lavede "Voices of a Distant Star" alene.

Skriv ny kommentar: