Batman Begins Saa kom dagen jeg har ventet paa i lang tid: Muligheden for at opleve et nyt kapitel, det foerste kapitel, i historien om The Dark Knight. Efter at have set samtlige trailers, en del interviews og featurettes, og endda et 10 minutters preview, var det med taarnhoeje forventninger jeg gik ind til denne premiere. Jeg blev ikke skuffet.
Batman, nu som menneske Vi bliver meget hurtigt kastet ind i Bruce Waynes univers og filmen er ikke mange minutter gammel foer Waynes motiver for at klaede sig i sort pansret gummidragt melder sig. Noget der ikke blev gjort saerlig meget ud af i de oevrige film, er hvordan Bruce Wayne bliver til Batman, og det er, heldigvis, primaert det Batman Begins beskaeftiger sig med. Andre virkemidler saasom en anderledes visuel stil og et mere jordnaert univers, goer at man meget hurtigt laegger de gamle film bag sig og accepterer at vi er startet helt fra scratch med en ny verden, en ny (super)helt. Super i parentes, for Batman bliver her portraetteret som et menneske der opnaar sine superkraefter via maalrettethed bygget paa tragiske omstaendigheder, hvilket i mine oejne er praecis det der goer Batman meget dybere og meget mere interessant end nogen anden tegneseriehelt.
Halal & Farvel, Prince! (Advarsel: kraftige sammenligninger forude) Burtons univers havde en eventyrlighed, der ikke er at finde i denne film. Eventyrligheden er skiftet ud med en raa dysterhed. Farverne er skiftet ud med graatoner. De velkendte skurke er skiftet ud med nye og spaendende (i film sammenhaeng) og den forfaerdelige 80'er popmusik og Elfmans fantastiske score er skiftet ud med et knap saa oerehaengende men yderst stemningsfyldt af slagsen fra Hans Z og James N H i glimrende sammensmeltning.
John Preston + Patrick Bateman = Batman Er en af de ting jeg har set mest frem til op til filmen, er Christian Bale som Batman. Ingen er i tvivl om at han kan spille en smart fyr i et dyrt jakkesaet meget overbevisende, men at fylde skoene, utilitybaeltet og den nipple-loese dragt, er ikke nogen let opgave efter Keaton og Conroy. Bale er ikke overraskende gaaet meget serioest til opgaven og goer det ganske glimrende. Ligesom Conroy lykkes det ham at adskille Wayne og Batman og spille dem som to forskellige karakterer. Han formaar ogsaa, med hjaelp fra manuskriptet, at vise at hans sande jeg er Batman - det er som Bruce Wayne han i virkeligheden baerer en maske. Gus Lewis som den unge Wayne kan man heller ikke saette en finger paa. Virkelig god praestation og mange af de foelelsesladede scener mellem ham og Alfred/Gordon er meget roerende.
Kane, Miller og Collora viste vejen Kritikpunkter kan man ikke komme udenom. Dialogen er til tider stiv, og et par ting, baade mht. dialog og handling, bliver virkelig skaaret ud i pap. Actionscenerne kan virke meget konfuse, og det er ikke her filmen har sine stoerste oejeblikke. Indimellem virker det ogsaa som om at der bliver sprunget lige lovlig hurtigt fra een scene til den naeste, det er nu en gang meget historie der skal fortaelles paa de godt to timer. Men det er altsammen i smaatingsafdelingen, det vigtigste er at filmen fungerer og at vi har med den mest modne, mest skraemmende og ikke at forglemme, mest DYSTRE Batman film til dato.
Next stop: The Joker Batman Begins film har paa mange maader alt det som de gamle film mangler. Hvis man er paa udkig efter en film der laegger taet op af den tidligere franchise, vil man blive skuffet. Alligevel mener jeg at Batman Begins er den bedste og mest komplette Batman film til dato.
9/10
Paa soendag er planlagt endnu en tur, og jeg glaeder mig!
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
#61 mr gaijin 19 år siden
#62 filmz-Bruce 19 år siden
Jeg beklager overfor din pengepung :)
#63 filmz-kaotmus 19 år siden
http://www.dvdsoon.com/show-title-details.xml?uid=...
(men er den god?)
Samme sted kan "You can count on me" fås til 33,50 kr: http://www.dvdsoon.com/show-title-details.xml?uid=...
#64 JannikAnd 19 år siden
#65 filmz-Bruce 19 år siden
#66 filmz-Crystalstar1200 19 år siden
Tak for linket :)
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#67 filmz-Bruce 19 år siden
#68 El vez 19 år siden
Saa kom dagen jeg har ventet paa i lang tid: Muligheden for at opleve et nyt kapitel, det foerste kapitel, i historien om The Dark Knight. Efter at have set samtlige trailers, en del interviews og featurettes, og endda et 10 minutters preview, var det med taarnhoeje forventninger jeg gik ind til denne premiere. Jeg blev ikke skuffet.
Batman, nu som menneske
Vi bliver meget hurtigt kastet ind i Bruce Waynes univers og filmen er ikke mange minutter gammel foer Waynes motiver for at klaede sig i sort pansret gummidragt melder sig. Noget der ikke blev gjort saerlig meget ud af i de oevrige film, er hvordan Bruce Wayne bliver til Batman, og det er, heldigvis, primaert det Batman Begins beskaeftiger sig med. Andre virkemidler saasom en anderledes visuel stil og et mere jordnaert univers, goer at man meget hurtigt laegger de gamle film bag sig og accepterer at vi er startet helt fra scratch med en ny verden, en ny (super)helt. Super i parentes, for Batman bliver her portraetteret som et menneske der opnaar sine superkraefter via maalrettethed bygget paa tragiske omstaendigheder, hvilket i mine oejne er praecis det der goer Batman meget dybere og meget mere interessant end nogen anden tegneseriehelt.
Halal & Farvel, Prince! (Advarsel: kraftige sammenligninger forude)
Burtons univers havde en eventyrlighed, der ikke er at finde i denne film. Eventyrligheden er skiftet ud med en raa dysterhed. Farverne er skiftet ud med graatoner. De velkendte skurke er skiftet ud med nye og spaendende (i film sammenhaeng) og den forfaerdelige 80'er popmusik og Elfmans fantastiske score er skiftet ud med et knap saa oerehaengende men yderst stemningsfyldt af slagsen fra Hans Z og James N H i glimrende sammensmeltning.
John Preston + Patrick Bateman = Batman
Er en af de ting jeg har set mest frem til op til filmen, er Christian Bale som Batman. Ingen er i tvivl om at han kan spille en smart fyr i et dyrt jakkesaet meget overbevisende, men at fylde skoene, utilitybaeltet og den nipple-loese dragt, er ikke nogen let opgave efter Keaton og Conroy. Bale er ikke overraskende gaaet meget serioest til opgaven og goer det ganske glimrende. Ligesom Conroy lykkes det ham at adskille Wayne og Batman og spille dem som to forskellige karakterer. Han formaar ogsaa, med hjaelp fra manuskriptet, at vise at hans sande jeg er Batman - det er som Bruce Wayne han i virkeligheden baerer en maske. Gus Lewis som den unge Wayne kan man heller ikke saette en finger paa. Virkelig god praestation og mange af de foelelsesladede scener mellem ham og Alfred/Gordon er meget roerende.
Kane, Miller og Collora viste vejen
Kritikpunkter kan man ikke komme udenom. Dialogen er til tider stiv, og et par ting, baade mht. dialog og handling, bliver virkelig skaaret ud i pap. Actionscenerne kan virke meget konfuse, og det er ikke her filmen har sine stoerste oejeblikke. Indimellem virker det ogsaa som om at der bliver sprunget lige lovlig hurtigt fra een scene til den naeste, det er nu en gang meget historie der skal fortaelles paa de godt to timer. Men det er altsammen i smaatingsafdelingen, det vigtigste er at filmen fungerer og at vi har med den mest modne, mest skraemmende og ikke at forglemme, mest DYSTRE Batman film til dato.
Next stop: The Joker
Batman Begins film har paa mange maader alt det som de gamle film mangler. Hvis man er paa udkig efter en film der laegger taet op af den tidligere franchise, vil man blive skuffet. Alligevel mener jeg at Batman Begins er den bedste og mest komplette Batman film til dato.
9/10
Paa soendag er planlagt endnu en tur, og jeg glaeder mig!
#69 Captain Vallo 19 år siden
Aaah, ja...
Det var rart at høre disse ord fra en pålidelig kilde. Hav os herinde i tankerne (igen?) på søndag.
then why is my arse
the perfect height for kicking?
#70 wiseguy 19 år siden
http://www.aint-it-cool-news.com/display.cgi?id=20...
De fleste husker vel hans anmeldelse af "Batman & Robin" :O)