Gravatar

#411 NightHawk 13 år siden

# 410 -

Jeg er til dels enig med dig ang. slutningen, hvis man kun ser det i forhold til George og ser bort fra det bagvedliggende tema i filmen, nemlig det at han giver en, kunne man kalde det, homoseksuel arv/erfaring videre til næste generation. Men at George så samtidig behøver at dø i den process, ja det må jeg indrømme, at jeg heller ikke helt kan se pointen i fra Tom Fords side. Efter min mening havde det vel blot gjort filmens budskaber stærkere, hvis George havde levet videre. Jeg vælger nu alligevel at se slutningen fra en positiv synsvinkel, fordi George trods alt får noget meget betydningsfuldt ud af sin sidste dag på jorden, med tanke på Kenny Potter og hans generations fremtid, så dødsfaldet generer mig egentlig ikke så meget, når alt kommer til alt.

Jeg skal i øvrigt se "Room In Rome" i aften, så vil lige skrive et par ting om den i morgen i "What We Saw" tråden. Håber jeg får samme positive oplevelse ud af det som du havde. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#412 Bruce 13 år siden

#411 Ellers er du dybt mærkelig :D
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#413 NightHawk 13 år siden

# 412 -

Hehe, I know what you mean. :)

Men nu håber jeg da, at der også samtidig er noget kød på selve historien. ;)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#414 Bruce 13 år siden

#413 Det er der :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#415 NightHawk 13 år siden

(38) : Serenity, 2005

http://www.axelmusic.com/productDetails/0251950557...

http://www.axelmusic.com/productDetails/0245435336...

Fra en rejse gennem en fremmed verden indhyllet i fortidens hykleriske tågeslør, er det nu blevet tid til at sadle godt og grundigt om og i stedet sætte kursen mod stjernehimlens post-apokalyptiske penselstrøg, med mesterforfatteren Joss Whedons svært underholdende og poetiske pletskud af en sci-fi western, der for utallige taknemmelige fans vedkommende både blev en længe ventet revival og afslutning på den højt elskede tv-serie “Firefly”, som tidligere måtte lide en hård og ubarmhjertig skæbne på den lille skærm.

”People don't like to be meddled with. We tell them what to do, what to think, don't run, don't walk. We're in their homes and in their heads and we haven't the right. We're meddlesome.”

Året er 2518 og efter længere tids borgerkrig mod de rebelske Browncoats, som med få undtagelser er ryddet af vejen i en sand massakre, sidder det emperialistiske styre også bedre kendt under det tvivlsomme navn Alliancen nu endegyldigt på magten i det intergalaktiske hierarki. Deres forsøg på at bevare den totale kontrol og dominans i universet hænger dog pludselig i en tynd tråd, da det lykkedes for Alliancens projektbarn, den synske River Tam, (Summer Glau), med solid assistance fra sin broder Simon, (Sean Maher), at undslippe sine fangevogteres diabolske eksperimenter, og så er fanden for alvor løs i laksegade. Med fare for at nogen vil drage fordel af Rivers multilagrede informationer sendes en iskold lejemorder kaldet The Operative, (Chiwetel Ejiofor), derfor af sted på jagt efter hende med forventning om en hurtig og nem tilbageerobring. Helt så nemt kommer det dog på ingen måde til at gå, for siden den store flugt er de to søskende blevet en fast del af et broget men fasttømret team på fartøjet Serenity, anført af den charmerende stratenrøver og tidligere oprørsleder Kaptajn Malcom Reynolds, (Nathan Fillon), der over en længere periode har gjort det til en fast vane at udmanøvrere den forhadte Alliance. Alt hersker dog ikke altid fryd og gammen på det vakkelvorne skib, da Simon tit og ofte ryger ud i heftigt skænderi med Mal, som ikke er bleg for at udnytte lillesøsterens overnaturlige evner til hans og bandens egne lukrative røverier. Da et yderst indbringende kup venter forude på deres næste destination, må Simon derfor nok engang se sig overtrumfet og i stedet bede til de højere magter om at alt forhåbentlig går efter planen, og ænser derfor ikke mekanikeren Kaylees, (Jewell Staite), kærlighedshungrende blikke efter sig.

I en af de nærliggende planetens små byer finder River og Mal, samt hans to makkere Jayne, (Adam Baldwin), og Zoe, (Gina Torres), hurtigt frem til en af Alliancens skjulte pengetanke under jorden. Men just som de skal til at tømme boksene for indhold, opfanger River at byen er i færd med at blive angrebet af alles værste mareridt i blodig skikkelse af den nomadefarende kannibalstamme Reavers. Mal beordrer derfor straks til en livsvigtig retræte, inden de selv ender som dagens menu. En vild og drabeligt jagt senere kan de alle dog, til piloten og Zoes husbond Wash, (Alan Tudyk), store lettelse atter ånde lettet op tilbage i Serenitys sikre favn, selv om det nu ikke har været helt uden omkostninger, da Mal undervejs har måtte træffe en kynisk og traumatisk beslutning for at redde teamets liv, som kun bliver værre af Zoes påmindelse om hende og kaptajnens fortid sammen hos oprørsstyrkerne. Da byttet skal sælges videre på en af de nærliggende planeter, bliver River og Simon bedt om at forlade skuden efter endnu et skænderi med Mal, hvilket ikke alle synes er en super fed ide. Tingene ændrer sig dog modsat drastisk under forhandlingerne med et par gangstere, da River pludselig via en hemmelig kode snedigt integreret i en animeret bannerreklame forvandles til en hårdtslående kampmaskine, der nær er ved at rydde dem alle af vejen, indtil Simon kommer på tværs. Pga. episoden tidligere ved bankrøveriet vælger Mal at bringe de to søskende med ombord igen og erfarer dernæst, efter at have konfereret med teamets gamle ven hackeren Mr. Universe, at Alliancen vil gøre hvad som helst for at bringe River frem i rampelyset igen. Som om tingene ikke var slemme nok i forvejen, forværres situationen efterfølgende yderligere for Mal og Co., som nu presses til det yderste, da to af deres tidligere partners i crimes heriblandt præsten Shepherd, (Ron Glass), og Mal store kærlighed Inara, (Morena Baccarin), trues på livet af den udsendte håndlanger og Alliancens specialtropper.

”Y'all got on this boat for different reasons, but y'all come to the same place. So now I'm asking more of you than I have before. Maybe all. Sure as I know anything, I know this - they will try again. Maybe on another world, maybe on this very ground swept clean. A year from now, ten? They'll swing back to the belief that they can make people... better. And I do not hold to that. So no more runnin'. I aim to misbehave.”

Når man lader tankerne svæve og minderne genkalde hvor meget i modvind Joss Whedons nu berømte og berygtede kult sci-fi serie “Firefly” i sin tid befandt sig i hos den onde alliance, også bedre kendt som Fox og dets uddelegerede bemanding af kyniske og fantasiforladte jakkesæt, er der med “Serenity” filmens succes i mere end én forstand tale om en herlig comeback historie og imitation af virkeligheden, hvor én mand nægtede at bøje nakken for overmagten og i stedet lod sig opildne af den inspiration og tro han over årene havde givet videre hos sine loyale fans af rebeller til at give svar på tiltale i bedste upolitisk korrekte ånd, som man kender og elsker Joss Whedon for. Hvad end det har været den vampyrpulveriserende slayer Buffy Summers, den melankolske detektiv Angel, eller den identitetsskiftende lejemorder Echo, (hvis personligheder alle er gennemsyret af deres skabers ideologiske overbevisning), har Joss Whedon, med et kærligt glimt i øjet og et djævelsk smil på læben, altid dyrket og hyldet den brogede autoritets-bekæmpende antihelt og dennes alternative ledelsesstil uden nogensinde at ville gå på kompromis med sin udtryksform eller persontegning. Dette er Captain Malcom Reynolds om nogen et pragteksemplar på, og med solid hjælp fra Nathan Fillions fandenivoldske attitude sørges der overbevisende for, (specielt fremhævet i en af de mest mindeværdige scener hvor Mal står ansigt til ansigt med The Operative), at sende et rungende suckerpunch af sted mod George Lucas skælvende glaskæbe og via en syrlig Han Solo reference smadre den politiske korrekthed direkte i gulvet. Det er bl.a. handlinger som disse der gør, at man elsker denne grovkornede gavflab højt, men samtidig også handlinger, hvor det med modsat fortegn illustreres under røveriet, der sætter ganske interessante og introvente spørgsmålstegn ved spektret af følelser bag Malcoms hårde facade, og som bliver omdrejningspunktet for filmens altoverskyggende temaer om religiøs overbevisning og fanatisme kontra individets selvstændighed og frie vilje.

Det er i dette gråzonefelt mellem frontlinjerne hos den sterile og magtliderlige Alliances ønske om en totalitær samfundsorden, hvis fremgangsmetode i at kontrollere galaksens befolkning Joss Whedon i øvrigt gør ekstra creepy grundet den underspillede agenda, kontra kaptajn Malcom og hans spraglede rebelske hold af system-kritikere og på deres helt egen måde frihedskæmpere for individets selvstændighed, at filmens store religiøse slag skal udkæmpes. Med Alliancens kliniske dominans og de kannibalistiske og anarkistiske Reavers som to direkte modpoler, der er lige skræmmende for en sund samfundsudvikling, vælger Whedon intelligent primært at bruge dem, indtil selve finalen, som en ydre trussel der har til formål at få fanatikeren The Operative og ateisten Malcolms livsanskuelser til at kollidere med River Tam i midten som en substituerende Jesus figur, der alt efter hvem der trykker på knapperne kan betyde universets undergang eller begyndelsen på en bedre og mere håbefuld fremtid for den menneskelige race. Selv om det måske nok er banalt og ganske åbenlyst, signaleres den mulige løsning på heltenes og den hårdhudede Malcoms i særdeleshed store udfordring via noget så simpelt, men dog så ufattelig smukt, som at finde ind til den mere frit flydende og fleksible tro, der ligger i kærligheden til hans team og vice versa, og dermed det billede han her igennem får skabt af sig selv, som samtidig redefinerer hans måde at tænke og handle på i lige nøjagtig så tilstrækkelig grad, uden at karakterens vanlige harske humor og fandenivoldske slagside ignoreres, at Malcom kan få kanaliseret sin overbevisning videre og transformere Rivers latente weapon of destruction om til et mere kærkomment og mindst ligeså hårdtslående weapon of love, som måske på sigt vil redde menneskeheden.

”Love. You can learn all the math in the 'verse… but you take a boat in the air that you don't love... she'll shake you off just as sure as the turn of the worlds. Love keeps her in the air when she ought to fall down… tells you she's hurting before she keels. Makes her a home.”

Med en herlig oldschool tilgang til sit stærkt western inspirerede sci-fi materiale, et nøje doseret forbrug af CGI effekter, herligt hårdtslående kampscener og storslåede jagter tværs over mælkevejen guidet af en fantastisk instruktør og et cast der både turde drømme om magien mellem stjernerne uden at miste jordforbindelsen, lykkedes det endnu engang for Joss Whedon at vise verden hvilke helt vidunderlige, underholdende, medrivende og livsbekræftende karakterer, historier og universer han kan kreere. Da Shepherd f.eks. fortæller Malcom "I don't care what you believe... Just believe!", føler man det som om, at der bliver talt direkte til tilskueren, og til det kan jeg kun svare følgende "I do believe in something...I believe in Joss Whedon!".

Derfor vil jeg meget passende runde denne omgang af med en tak fra de mange fans og en herlig tribute til en team af ukuelige browncoats, der for tid og evighed vil brænde i vore hjerter.

Gravatar

#416 evermind 13 år siden

NightHawk (415) skrev:

de mange fans og en herlig tribute til en team af ukuelige browncoats, der for tid og evighed vil brænde i vore hjerter.

o.O
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#417 evermind 13 år siden

Hehe, men ud over dét, er jeg enig i, at det er en fantastisk film! :D
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#418 NightHawk 13 år siden

# 416 -

Hmm, jeg er ikke lige med på hvad du mener her ?
Gravatar

#419 NightHawk 13 år siden

# 417 -

Evermind, har du evt. læst nogle af de tegneserier der hører til "Firefly/Serenity" ? Går nemlig og overvejer om jeg skal ha' bestilt dem hjem. :)
Gravatar

#420 evermind 13 år siden

Det' bare gas - fik nogle billeder af brændende fans og browncoats på mit indre biflærred. ;)

Men nej, har ikke læst nogle af de tegneserier - men hvis du gør det, skal du være meget velkommen til lige at smide et par ord om dem her på forummet. :)

Skriv ny kommentar: