#35 Jeg har stor respekt for din holdning. Og ærlig talt gør Patriarchs indlæg mig lettere vred indeni. Du kommer med den her udtalelse, og den bekymrer mig..
1) Jeg mener at alle burde være organdonorer indtil de aktivt siger nej (formodet samtygge hedder det tror jeg).
og lidt mere kontroversielt:
2) Folk der vælger ikke at være med, bør komme nederst i organkøen.
Det er dit eget valg om du af religiøse eller andre esoteriske grunde ønsker at melde dig ud, men dit valg har nogle naturlige konsekvenser.
Jeg forstår ikke din position. Organdonation er ikke en byttehandel! Jeg synes det er så klamt at tænke på mennesket som et omvandrende reservelager der bare har at give sine organer op fordi det er andres ret at tage dem. At donere et organ er ikke en ret, det er en gave!
Det er grotesk at en person, der ikke selv vil give organer, kan modtage mens en organdonor dør i køen.
Igen er jeg dybt uenig. Hvis jeg vælger at blive donor er det fordi jeg gerne vil donere en gave - dvs. uden at forvente noget igen, ikke for at blive medlem af 'bytteklubben'. Så kunne det ikke betyde mindre hvem den person der fik mine organer var, for det var ikke pointen.
Jeg sad til gravøl her den anden dag og snakkede med min mor om hvad der skulle ske med en efter døden. Hun er ret mobset på mig, fordi jeg ikke kommer på kirkegårde og besøger gravsteder, og vil derfor ikke begraves for "du kommer alligevel ikke.."
He, det lyder som noget fra en Woody Allen-film :)
Jeg er organdonor og har været det, siden de indførte det centrale register for mere end tyve år siden. Jeg ville også gerne være bloddonor. Det kan jeg til gengæld ikke blive, fordi jeg tager noget receptpligtigt medicin, der som bieffekt kan virke blodfortyndende. Så det kommer først, når jeg om et par år forhåbentligt kan smide pillerne fra mig igen.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Jeg er også både blod, organ og knoglemarvsdonor... og det har ikke været nogen svær beslutning. Jeg har ikke noget at bruge min krop til når jeg dør, og kan dele af den være andre til hjælp, så tag dog endelig hvad I skal bruge. Og indtil da, så tager jeg ikke skade af at få tappet en halv liters penge ud af årene hver 3. måned, eller hvor tit de nu ringer. Ja, det gør da en lille smule nas i et sekundt, men hey, jeg er en stor dreng, og kan klare det... ,o)
Ang. knoglemarv, så snakkede jeg med en bekendt, hvis barn var blevet reddet af en vildt fremmed, der havde været knoglemarv-donor, og sad tilbage med tårer i øjnene, mens den lille pige rendte rundt og legede i stuen... og det er sgu et svært billede at ignorere, så jeg meldte mig næste gang jeg kom forbi tapperiet. Hvad hvis der var et barn derude, som JEG kunne redde, men aldrig hørte om, fordi jeg ikke stod på listen?
Grundlæggende er jeg dog enig med Patriark. Jeg mener folk har enhver ret til ikke at deltage i indvolde-bytteriet, men ved at lade valget være aktivt, i stedet for passivt, går vi glip af en masse gode organer, udelukkende fordi folk ikke får snøvlet sig sammen til at tage stilling. Hvis valget var taget på forhånd, skulle modstanderne jo nok komme ud af busken. Til gengæld mener jeg ikke der skulle være konsekvenser for at have taget et aktivt fravalg. Det er fair nok, hvis man har tungtvejende grunde til at lade være, og det bliver man ikke et mindre værdifuldt menneske af, og skal derfor naturligvis reddes på lige fod med alle andre... mit mål med at indføre automatisk tilvalg er udelukkende at få smidt de slove padder med i puljen, ikke at tvinge nogen til noget de ikke vil...
Diplomacy is the art of saying "Nice doggie" until you can find a rock.
#47: Begge dele hr. Patriarch. Jeg havde egentlig ikke tænkt mig at blande mig i debatten, selv om dit lange indlæg faldt mig for brystet, men nu hvor AP så fint gav udtryk for holdninger, jeg deler med hende, måtte jeg lige erklære mig enig. :)
Jeg synes der er noget fundamentalt forkert i at man fødes ind i en verden hvor staten automatisk ejer ens organer indtil man selv aktivt melder sig fra. Det synes jeg faktisk er ret skræmmende.
#41 AP 14 år siden
Jeg forstår ikke din position. Organdonation er ikke en byttehandel! Jeg synes det er så klamt at tænke på mennesket som et omvandrende reservelager der bare har at give sine organer op fordi det er andres ret at tage dem. At donere et organ er ikke en ret, det er en gave!
Igen er jeg dybt uenig. Hvis jeg vælger at blive donor er det fordi jeg gerne vil donere en gave - dvs. uden at forvente noget igen, ikke for at blive medlem af 'bytteklubben'. Så kunne det ikke betyde mindre hvem den person der fik mine organer var, for det var ikke pointen.
#42 Michael Andersen 14 år siden
He, det lyder som noget fra en Woody Allen-film :)
#43 davenport 14 år siden
#44 Thomsen 14 år siden
#45 Fynboen 14 år siden
Ang. knoglemarv, så snakkede jeg med en bekendt, hvis barn var blevet reddet af en vildt fremmed, der havde været knoglemarv-donor, og sad tilbage med tårer i øjnene, mens den lille pige rendte rundt og legede i stuen... og det er sgu et svært billede at ignorere, så jeg meldte mig næste gang jeg kom forbi tapperiet. Hvad hvis der var et barn derude, som JEG kunne redde, men aldrig hørte om, fordi jeg ikke stod på listen?
Grundlæggende er jeg dog enig med Patriark. Jeg mener folk har enhver ret til ikke at deltage i indvolde-bytteriet, men ved at lade valget være aktivt, i stedet for passivt, går vi glip af en masse gode organer, udelukkende fordi folk ikke får snøvlet sig sammen til at tage stilling. Hvis valget var taget på forhånd, skulle modstanderne jo nok komme ud af busken. Til gengæld mener jeg ikke der skulle være konsekvenser for at have taget et aktivt fravalg. Det er fair nok, hvis man har tungtvejende grunde til at lade være, og det bliver man ikke et mindre værdifuldt menneske af, og skal derfor naturligvis reddes på lige fod med alle andre... mit mål med at indføre automatisk tilvalg er udelukkende at få smidt de slove padder med i puljen, ikke at tvinge nogen til noget de ikke vil...
#46 Highland Park 14 år siden
#47 Patriarch 14 år siden
Jeg skal nok give svar på tiltale når jeg får tid.
Men indtil da... #46 - er det punkt 1) eller 2) eller begge dele der gør dig vred?
#48 Highland Park 14 år siden
#49 Skeloboy 14 år siden
#50 AP 14 år siden