Lad os tage noget statistik: 4 gange de sidste 10 år har vinderen af NYFCC også vundet Oscaren for bedste film. 4 gange de sidste 10 år har vinderen af NYFCC været nomineret til Oscaren for bedste film. 2 gange de sidste 10 år har vinderen af NYFCC ikke været nomineret til en Oscar for bedste film.
De to gange, hvor vinderen af NYFCC ikke blev nomineret til en Oscar for bedste film, var med United 93 og Far from Heaven. I disse to tilfælde fik filmene nogle andre store nomineringer. United 93 blev nomineret til bedste instruktør, og Far From Heaven blev bl.a. nomineret til bedste kvindelige hovedrolle.
Så at sige, at der sjældent er overensstemmelse, vil jeg ikke give dig ret. Jeg vil bestemt mene, at det er overvejende sandsynligt, at ZDT får en Oscar-nominering. Om den vinder er selvfølgelig alt, alt for tidligt at sige, men det er bestemt ikke en dårlig ting, at den vandt de to store priser hos NYFCC.
Jeg tror også at Zero Dark Thirty bliver nomineret. Det er endda sandsynligt at Bigelow får en nominering.
Sally Field og Daniel Day-Lewis får sikkert også nomineringer.
I forhold til Oscaruddelingen gør det dog ikke fra eller til.
Kritikerpriserne giver et fingerpeg om hvilke film som kritikerne kan lide og der har de enkelte organisationer så nogle forskellige favoritter. F.eks. mener jeg ikke at Spielberg nogensinde har vundet hos NYFCC, altså som instruktør.
Det kan nærmere sige noget om hvilke film, vi ikke skal regne med. Er der nogle film som helt bliver forbigået, så er sandsynligheden for at de bliver nomineret mindre. Så jeg ser mere kritikerpriserne som et udskilningsløb og så er det branchepriserne der afgør slaget.
Når alt kommer til alt betyder kritikernes mening ikke meget i forhold til Oscaren.
Jeg tror også at Zero Dark Thirty bliver nomineret. Det er endda sandsynligt at Bigelow får en nominering.
Sally Field og Daniel Day-Lewis får sikkert også nomineringer.
Enig - og mon ikke sidstnævnte også vinder. :)
Whispering Horse (38) skrev:
I forhold til Oscaruddelingen gør det dog ikke fra eller til.
Kritikerpriserne giver et fingerpeg om hvilke film som kritikerne kan lide og der har de enkelte organisationer så nogle forskellige favoritter. F.eks. mener jeg ikke at Spielberg nogensinde har vundet hos NYFCC, altså som instruktør.
Selvfølgelig viser kritikerpriserne et fingerpeg om, hvilke film kritikerne selv kan lide. Det giver lidt sig selv. :P Men min pointe er bare, at når statistikken viser, at der generelt er en sammenhæng, så er der også stor sandsynlighed for, at det samme er tilfældet i år. :)
Whispering Horse (38) skrev:
Det kan nærmere sige noget om hvilke film, vi ikke skal regne med. Er der nogle film som helt bliver forbigået, så er sandsynligheden for at de bliver nomineret mindre.
Det vil jeg give dig ret i, men samtidig synes jeg også, det modsatte kan være tilfældet. At fx Rachel Weisz vandt prisen for bedste skuespillerinde giver hende et boost, da hun nu via prisen får noget opmærksomhed, som hun måske ellers ikke ville have fået. Det tror jeg gør, at der måske vil være nogle flere, som har hende med i overvejelserne, selvom hun var med i en mindre kendt film. At Argo og Silver Linings ikke vandt noget i dag, tror jeg derimod ikke betyder noget som helst. Hvis det bliver en generel tendens, er det selvfølgelig en snak.
Whispering Horse (38) skrev:
Så jeg ser mere kritikerpriserne som et udskilningsløb og så er det branchepriserne der afgør slaget.
Når alt kommer til alt betyder kritikernes mening ikke meget i forhold til Oscaren.
Det er jo klart. :) Men derfor er kritikernes mening alligevel interessant, da statistikken trods alt viser, at der er en sammenhæng.
Selvfølgelig er der en sammenhæng og betydning mht. kritisk modtagelse og oscar'en. Der er vel altid tale om en yderst velmodtaget kritisk film, som også enten snupper oscar'en eller blot de nominerede. Mere eller mindre ihvertfald. Jeg har ikke set en dårligt modtaget film vinde oscaren. Ihvertfald ikke mens jeg har fulgt med.
#31 MMB 11 år siden
#32 frahm-2 11 år siden
#33 MMB 11 år siden
#34 frahm-2 11 år siden
#35 Ispep 11 år siden
#36 Slettet Bruger [3945385605] 11 år siden
Ellers er det forholdvis sjældent at der er overensstemmelse mellem NYFC og Oscar.
Den er dog interessant i og med at det er den første og giver et lille fingerpeg.
#37 MMB 11 år siden
4 gange de sidste 10 år har vinderen af NYFCC også vundet Oscaren for bedste film.
4 gange de sidste 10 år har vinderen af NYFCC været nomineret til Oscaren for bedste film.
2 gange de sidste 10 år har vinderen af NYFCC ikke været nomineret til en Oscar for bedste film.
De to gange, hvor vinderen af NYFCC ikke blev nomineret til en Oscar for bedste film, var med United 93 og Far from Heaven. I disse to tilfælde fik filmene nogle andre store nomineringer. United 93 blev nomineret til bedste instruktør, og Far From Heaven blev bl.a. nomineret til bedste kvindelige hovedrolle.
Så at sige, at der sjældent er overensstemmelse, vil jeg ikke give dig ret. Jeg vil bestemt mene, at det er overvejende sandsynligt, at ZDT får en Oscar-nominering. Om den vinder er selvfølgelig alt, alt for tidligt at sige, men det er bestemt ikke en dårlig ting, at den vandt de to store priser hos NYFCC.
#38 Slettet Bruger [3945385605] 11 år siden
Sally Field og Daniel Day-Lewis får sikkert også nomineringer.
I forhold til Oscaruddelingen gør det dog ikke fra eller til.
Kritikerpriserne giver et fingerpeg om hvilke film som kritikerne kan lide og der har de enkelte organisationer så nogle forskellige favoritter. F.eks. mener jeg ikke at Spielberg nogensinde har vundet hos NYFCC, altså som instruktør.
Det kan nærmere sige noget om hvilke film, vi ikke skal regne med. Er der nogle film som helt bliver forbigået, så er sandsynligheden for at de bliver nomineret mindre. Så jeg ser mere kritikerpriserne som et udskilningsløb og så er det branchepriserne der afgør slaget.
Når alt kommer til alt betyder kritikernes mening ikke meget i forhold til Oscaren.
#39 MMB 11 år siden
Enig - og mon ikke sidstnævnte også vinder. :)
Selvfølgelig viser kritikerpriserne et fingerpeg om, hvilke film kritikerne selv kan lide. Det giver lidt sig selv. :P Men min pointe er bare, at når statistikken viser, at der generelt er en sammenhæng, så er der også stor sandsynlighed for, at det samme er tilfældet i år. :)
Det vil jeg give dig ret i, men samtidig synes jeg også, det modsatte kan være tilfældet. At fx Rachel Weisz vandt prisen for bedste skuespillerinde giver hende et boost, da hun nu via prisen får noget opmærksomhed, som hun måske ellers ikke ville have fået. Det tror jeg gør, at der måske vil være nogle flere, som har hende med i overvejelserne, selvom hun var med i en mindre kendt film. At Argo og Silver Linings ikke vandt noget i dag, tror jeg derimod ikke betyder noget som helst. Hvis det bliver en generel tendens, er det selvfølgelig en snak.
Det er jo klart. :) Men derfor er kritikernes mening alligevel interessant, da statistikken trods alt viser, at der er en sammenhæng.
#40 Ispep 11 år siden