Gravatar

#1 frahm-2 11 år siden

Set i lyset af at Oscar kapløbet er godt i gang, synes jeg at det måtte være på tide med en Oscar-tråd, hvor vi kan kloge os lidt inden kritikerpriserne bliver uddelt og rissikerer at gøre vores forudsigelser til grin.

Så, jeg er gerne den første til at kaste mig ud i det. Som jeg ser det, ser det således ud på nuværende tidspunkt:

BEDSTE FILM
Argo har længe været den helt store favorit, men Les Miserables truer den meget efter at de første anmeldelser er kommet ud og der er rygter om at den blev yderst positivt modtaget til en akademiscreening.
Derudover ser det ud til at de nominerede kunne bestå af Beasts of the Southern Wild, Life of Pi, Lincoln, The Master og Silver Linings Playbook.
Film der også kunne være i spil: Amour, Zero Dark Thirty og Moonrise Kingdom

BEDSTE INSTRUKTØR
Ligner meget kapløbet ovenfor. Som jeg ser det er der dog seks der kæmper om det lige nu:
Ben Affleck (Argo)
Tom Hooper (Les Miserables)
Ang Lee (Life of Pi)
David O. Russell (Silver Linings Playbook)
Spielberg (Lincoln)
Paul Thomas Anderson (The Master)

Fra hvad jeg hører skulle The Master være virkelig god og det kan betyde at PT Anderson kan forbedre sin position når flere mennesker får den set, men lige nu vil jeg skyde ham til at være den der ryger ud.

BEDSTE SKUESPILLER (mandling)
Igen er der seks i spil:
Daniel Day-Lewis (Lincoln)
John Hawkes (The Sessions)
Hugh Jackman (Les Miserables)
Juaquin Phoenix (The Master)
Dnzel Washington (Flight)
Bradley Cooper (Silver Linings Playbook)

Lige nu har jeg ikke et rigtig godt bud på hvem der er den svageste af de seks....og så er der jo lige Anthony Hopkins som jokeren.

BEDSTE SKUESPILLERINDE
Lige nu ligner det følgende fem:
Jennifer Lawrence (Silver Linings Playbook)
Emanuelle Riva (Amour)
Quvenzhane Wallis (Beasts of the Southern Wild)
Keira Knightly (Anna Karenina)
Jessica Chastain (Zero Dark Thirty)

Riva er i mine øjne den mest usikre af de fem, og så er der lige Marion Cotillard, Helen Mirren og Naomi Watts, som også godt kunne klemme sig ind.

BEDSTE BIROLLE (mandlig)
Igen synes jeg at det ligner følgende fem lige nu:
Leo Di Caprio (Django Unchained)
Philip Seymour Hoffman (The Master)
Tommy Lee Jones (Lincoln)
Rovert De Niro (Silver Linings Playbook)
Alan Arkin (Argo)

Men Dwight Henry og Russel Crowe er også i spil og så ligger der en lang række jokere stadigvæk.

BEDSTE BIROLLE (kvindelige)
Her synes jeg også umidelbart at der er fem der er løbet fra:
Amy Adams (The Master)
Anne Hathaway (Les Miserables)
Helen Hunt (The Sessions)
Maggie Smith (The Best Exotic Marigold Hotel)
Sally Field (Lincoln)

Andre mulige kunne være Samantha Banks eller Kelly Reilly

UDENLANDSKE FILM
Tør ikke gætte på fem lige nu, men det ser ud som om at The Intouchables, Amour og En Kongelig Affære er relativt sikre på en nominering, men der er jo før kommet overraskelser i denne kategori.

Det er alt jeg lige tør gætte på lige nu. Men der er en interessant måned forude. Især i skuespilkategorierne plejer der jo at komme en dark horse i løbet af december, så det bliver rigtig spændende.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Gravatar

#2 Spanner 11 år siden

Jeg tror på Matthew McConnaughey kan få en nominering. Enten som birolle for Magic Mike eller hovedrollen i Killer Joe.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#3 McPeter 11 år siden

Mener det er d.13 eller 15. dec. de offentliggør Golden Globe nomineringer og d.10. januar de offentliggør Oscar nomineringerne.

Ville gerne vise 1-2 af filmene inden Oscar-showet, så håber jeg kan finde nogen som er udgivet på BD inden. :-) Ligner dog ikke umiddelbart ud fra ovenstående gæt at jeg er så heldig. Nogle gode ideer?
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#4 frahm-2 11 år siden

De fleste af filmene når at få dansk præmiere inden showet. Men hvad mener du med "vise"?

Det er rigtig nok 13. december Golden Globe nomineringerne kommer og 10. januar for Oscar
Gravatar

#5 tiany 11 år siden

Bedste film
Argo
Lincoln
Les Miserables
Life of Pi
Zero Dark Thirty
Silver Linings Playbook
The Impossible
Beasts of the Southern Wild
Flight
The Master

Må blive en kamp imellem de 3 første

På skuespils fronten vil jeg ikke gætte, men der er en masse buzz omkring flere af skuespillerne i Lincoln (udover DDL som næsten er selvskrevet til endnu en statuette)

Valar morghulis
Gravatar

#6 frahm-2 11 år siden

tiany (5) skrev:
udover DDL som næsten er selvskrevet til endnu en statuette

Han er i hvert fald storfavorit, men han har næsten lige fået en og hvis han vinder igen i år vil han være oppe på tre, hvilket der kun er meget få, der har klaret før, så jeg tror ikke helt på ham lige nu, men der kan jo ske meget de næste par måneder.
Gravatar

#7 Slettet Bruger [3945385605] 11 år siden

#6 DDL vil faktisk bliver den første mandlige skuespiller der vinder 3 statuetter for bedste mandlige skuespiller.
Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth.
Gravatar

#8 frahm-2 11 år siden

netop, men selvom akademiet godt kan lide at skrive historie, så tror jeg alligevel at mange tænker at han har så mange gode præstationer tilbage, at de giver ham den senere. Men det kræver selvfølgelig at en af de andre samler noget buzz sammen.
Gravatar

#9 McPeter 11 år siden

frahm-2 (4) skrev:
Men hvad mener du med "vise"?

Regner med at se Oscar-showet sammen med nogle venner og ville derfor gerne "vise" dem 1-2 af de nominerede film som optakt til showet. :-) Helst gerne indenfor 'bedste film' nomineringerne.
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#10 Slettet Bruger [3945385605] 11 år siden

#8 Umiddelbart vil jeg tro at hans største konkurrent er Jackman. Det rygtes jo at han skulle gøre det rigtig godt i den rolle, selv om der ikke er kommet officielle anmeldelser endnu (mener først at de må publicere dem engang i december). Derudover gør Denzel Washington det også ret godt i Flight, i hvert fald baseret på anmeldelserne.

Jeg vil dog godt give dig ret i det andet, at der til tider kan gå politik i den. Til gengæld kan en præstation også være så fantastisk at de ikke kan undgå at honorere det. Hvad jeg kan forstå på diverse anmeldelser, skulle DDL forsvinde fuldstændig ind i rollen som Lincoln.

En ting er dog kritikerne end anden ting er hvorledes branchen ser på det. The Social Network viste i hvert fald, at kritikerne ofte ikke har det sidste ord at skulle have sagt.

Lige i år skal man dog huske på, at de har rykket datoerne, således at mange af branchepriserne ikke får indflydelse nomineringerne til Oscar. Så for en gangs skyld kan Golden Globe give et fingerpeg om retningen.

Hvad angår bedste film, er det blevet meget sværere at spå om siden de lavede reglerne om. Alt mellem 5 og 10 film kan blive nomineret. Jeg vil lige gå i tænkeboks og komme med mine bud senere på dagen.
Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth.

Skriv ny kommentar: