Ahhh. Endnu engang en rigtig god opfriskning :) Tak for det! Og denne gang af et album, jeg længe har haft lyst til et genhør med.Jeg tror din summering stemmer ganske godt med min opfattelse, da albummet udkom i 82.
Tak for feedback. :) Glæder mig at høre, at du synes om det jeg har skrevet trods det, at vi ikke er helt enige denne gang. :)
Ingeniosus (100) skrev:
Overraskelsen var stor og Springsteens "ryk" var ligeså markant, som det havde været mellem River og Darkness. Når man "kom" fra tre, i mine øjne, mesterværker, Born To Run, Darkness og The River, med den tunge E Street sound og pludselig stod med et demobånd optaget på en TDK 4 spors kassette båndoptager i et soveværelse, så var der en smule skuffelse prentet i sindet.
Det stemmer meget overens med de tanker jeg havde undervejs, mens jeg lyttede til og skrev om "Nebraska".
Ingeniosus (100) skrev:
Men skuffelsen fordampede, som man gav albummet ørenlyd og lod tekster og det musikalske setup fortælle historierne. Jeg vurderer i dag Nebraska, som jeg vurderer hans senere Ghost of Tom Joad og Devils and Dust, som værker, der er meget mere i den tidlige Dylan tradition og med en mere pessimistisk socialrealistisk dimension. Det bliver aldrig favoritalbummet på repeat, når man vil i godt humør, men det er ikke desto mindre Bruce materiale, som jeg rangerer meget højt og i dag minimum 5/6.
Tekstmæssigt er "Nebraska" et fremragende album, uden tvivl, mens jeg havde det helt anderledes med flere af sangenes melodier, som jeg synes kører i samme rille. Jeg kunne godt have ønsket mig, at han havde haft langt mere variation på det område, og det mener jeg nu også sagtens at han kunne have gjort uden, at Springsteen havde behøvet at gå på kompromis med sin overordnede lyd og stemningen på albummet. Jeg kan nu rigtig godt lide "Nebraska", men det er også lidt tungt at danse med, så tror ikke, at det nogensinde vil gå hen og blive et af mine yndlings albums med Springsteen, som det er tilfældet med "The Wild, The Innocent, & The E Street Shuffle", "Born To Run" og "Darkness On The Edge of Town".
Ingeniosus (100) skrev:
Patrolman er i øvrigt inspiration til Sean Penns film Indian Runner fra 1991, med David Morse, Viggo Mortensen, Dennis Hopper og Charles Bronson
Synes også jeg kunne huske en forbindelse til Sean Penns fremragende film. Det er godt nok meget længe siden, at jeg sidst så "The Indian Runner", (har den stående på hylden), så det kunne faktisk være interessant med et gensyn nu, hvor jeg har sangen frisk i hukommelsen.
Ingeniosus (100) skrev:
og nummeret genindspillet af Johnny Cash på albummet Johnny 99
Bruce leverer en herlig Pete Seeger inspireret version i Dublin [url=
Jeg kan generelt rigtig godt lide Johnny Cash, men lige i tilfældet med "Highway Patrolman", så synes jeg ikke at hans version rammer mig i hjertet som Springsteens gør. Sangen får noget mere nerve og et stærkere følelsesmæsigt udtryk over sig, når Springsteen synger den både i album og her i live versionen.
Ingeniosus (100) skrev:
Jeg så en fantastisk version af Reason To Believe i Forum i 2007. Den er heldigvis her fra Milan også. Fuldkommen brutal og rå bluesversion.
Wow! Utrolig fed stemning Springsteen og bandet får skabt her. Det sgu må have været super cool at stå blandt publikum og rocke med. Herligt at høre "Reason To Believe" på den måde, hvilket giver det samlede indtryk en ekstra dimension, som er mindst lige så godt som i den originale udgave.
Ingeniosus (100) skrev:
The Band indspillede Atlantic City i 1995, i en fed version
Jeg elsker virkelig det nummer både for sin melodi, men især grundet teksten, som er intet mindre end genial. The Bands version kan jeg kun lette på hatten over i respekt! Fed udgave! Har læst at Max Weinberg var ret skuffet over, at Springsteen ikke ville udgive "Nebraska" i de indspilninger som er lavet med hele E-Street bandet, så derfor er det ret interessant, synes jeg, at høre "Atlantic City", og de andre sange du har linket til, med en komplet band lyd.
Ingeniosus (100) skrev:
Open All Night fik denne behandling på Live at Dublin touren
men foretrækker hans akustiske version af nummeret, her fra en skole i Freehold New Jersey
Hehe, ah den første udgave er sgu herlig, med big band swing og Springsteen der giver den fuld skrue. :D Men jeg er nu helt enig med dig i, at den akustiske version er den klart bedste af de to. Elsker at høre når publikum klapper med i takt her.
Ingeniosus (100) skrev:
Johnny 99 fullblown live i Paris 2012
Det er et fantastisk rocknummer og jeg var vild med det første gang jeg hørte det på "Nebraska". I min anmeldelse har jeg skrevet lidt om kontrasten imellem det musikalske udtryk og teksten . Er du enig i, at man kan tolke sangen på den måde ?
Ingeniosus (100) skrev:
Og til sidst et par outtakes fra Nebraska, blandt andet et nummer som hedder Born in the USA
og Pink Cadillac (som blev et hit for Pointer Sisters)
Hehe, det er godt nok spøjst at høre "Born In USA" i den udgave, men det lyder sgu da super fedt i den her mere tilbagelænede form.
Det samme kan jeg så også sige om "Pink Cadillac", som jeg tidligere kun har hørt med Pointer Sisters. Springsteens version er klart at foretrække hvis su spørger mig.
Ingeniosus (100) skrev:
Ser frem til kommende album "syn" :)
Det næste i rækken der kommer under kærlig behandling er "Born In The USA". :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Tak for feedback. :) Glæder mig at høre, at du synes om det jeg har skrevet trods det, at vi ikke er helt enige denne gang. :)
Jeg tror nok, jeg har lidt samme følelse som dig, nu vi lige har tidsperspektivet in mente. Albummet voksede på mig gradvist :)
Tekstmæssigt er "Nebraska" et fremragende album, uden tvivl, mens jeg havde det helt anderledes med flere af sangenes melodier, som jeg synes kører i samme rille. Jeg kunne godt have ønsket mig, at han havde haft langt mere variation på det område, og det mener jeg nu også sagtens at han kunne have gjort uden, at Springsteen havde behøvet at gå på kompromis med sin overordnede lyd og stemningen på albummet. Jeg kan nu rigtig godt lide "Nebraska", men det er også lidt tungt at danse med, så tror ikke, at det nogensinde vil gå hen og blive et af mine yndlings albums med Springsteen, som det er tilfældet med "The Wild, The Innocent, & The E Street Shuffle", "Born To Run" og "Darkness On The Edge of Town".
Igen, faktisk samme opfattelse jeg havde den første stykke tid. Lidt genhør fik de enkelte numre til at stå mere ud, men det krævede lidt ihærdighed :)
Jeg kan generelt rigtig godt lide Johnny Cash, men lige i tilfældet med "Highway Patrolman", så synes jeg ikke at hans version rammer mig i hjertet som Springsteens gør. Sangen får noget mere nerve og et stærkere følelsesmæsigt udtryk over sig, når Springsteen synger den både i album og her i live versionen.
Enig. Det er dog altid en fornøjelse at høre Cash :)
Wow! Utrolig fed stemning Springsteen og bandet får skabt her. Det sgu må have været super cool at stå blandt publikum og rocke med. Herligt at høre "Reason To Believe" på den måde, hvilket giver det samlede indtryk en ekstra dimension, som er mindst lige så godt som i den originale udgave.
Ja det var faktisk måske aftenens højdepunkt sammen med Kittys Back. Det var et utroligt rocket band den aften, kun skæmmet af et forfærdeligt uengageret dansk publikum, som slet ikke kunne sætte pris på den setliste de fik leveret.
Har læst at Max Weinberg var ret skuffet over, at Springsteen ikke ville udgive "Nebraska" i de indspilninger som er lavet med hele E-Street bandet, så derfor er det ret interessant, synes jeg, at høre "Atlantic City", og de andre sange du har linket til, med en komplet band lyd.
Til gengæld skulle flere af numrene være med på det 4 dobbelte Tracks album, med outtakes fra alle hans plader. Det er en fed skive :)
Det er et fantastisk rocknummer og jeg var vild med det første gang jeg hørte det på "Nebraska". I min anmeldelse har jeg skrevet lidt om kontrasten imellem det musikalske udtryk og teksten . Er du enig i, at man kan tolke sangen på den måde ?
100% Det nummer var vist det første, som sad i rygraden og ikke mindst teksten.
"But it was more than all this judge, that put that gun in my hand"
Sådan opsummerer man lige med én linie det socialrealistiske aspekt, som førte til mandens skæbne.
Hehe, det er godt nok spøjst at høre "Born In USA" i den udgave, men det lyder sgu da super fedt i den her mere tilbagelænede form.
Min personlige favorit af nummeret er denne:
Men hold da kæft, hvor var nummeret godt i band version i Paris i år. Den vildeste bass, jeg i mit liv har hørt.
Det samme kan jeg så også sige om "Pink Cadillac", som jeg tidligere kun har hørt med Pointer Sisters. Springsteens version er klart at foretrække hvis su spørger mig.
Helt enig. Natalie Cole fik et hit med samme nummer
Synd jeg ikke kan finde den i en bedre version, men Springsteens intro her er altså formidabel (man skal blot lige se igennem 80'er dresset!)
Sjovt som Springsteens "leftovers" bliver til hits for andre. Jeg skal gemme nogle anekdoter herom til kommende albums :)
Det næste i rækken der kommer under kærlig behandling er "Born In The USA". :)
Because the Night - [url= Smith[/url'> Fire - Elvis, men han døde, så [url= Gordon fik det og senere Pointer Sisters Pink Cadillac - Natalie Cole Protection - [url= Summer[/url]. Skulle have haft Cover Me, men den beholdt han selv Jole Blon - [url= US Bonds[/url] This Little Girl - [url= US Bonds[/url'> Your Love - [url= US Bonds Dedication - [url= US Bonds[/url] Hold On (To What You Got) - [url= US Bonds[/url] Out of Work - [url= US Bonds[/url] Club Soul City - [url= US Bonds[/url] Love's On the Line - [url= US Bonds[/url] Rendezvous - [url= US Bonds[/url'> Angelyne - [url= US Bonds All I Need - [url= Gary US Bonds From Small Things Mama - [url= Edmunds [/url'> Talk To Me - [url= Johnny[/url'> The Fever - [url=
Ja det var faktisk måske aftenens højdepunkt sammen med Kittys Back. Det var et utroligt rocket band den aften, kun skæmmet af et forfærdeligt uengageret dansk publikum, som slet ikke kunne sætte pris på den setliste de fik leveret.
Det lyder som en fantastisk oplevelse, som jeg da kun kan være misundelig på. Jeg skal helt sikkert også ind og se Springsteen næste gang han kommer til Danmark. :)
Sjovt i øvrigt at læse at anmelderen fra Gaffa har haft en helt anden oplevelse af publikummet ifht. den måde, som du beskriver det på. Det lyder som om, at han overdriver en smule på det punkt.
Ingeniosus (102) skrev:
Setlist ... vildt, at han "kun" spillede 23 numre dengang :)
Til gengæld skulle flere af numrene være med på det 4 dobbelte Tracks album, med outtakes fra alle hans plader. Det er en fed skive :)
Fedt! Den bliver sat på min wishlist med det samme. :)
Ingeniosus (102) skrev:
Men hold da kæft, hvor var nummeret godt i band version i Paris i år. Den vildeste bass, jeg i mit liv har hørt.
Nu har jeg hørt sangen et par gange i denne country/Western inspirerede udgave, og jeg er helt enig med dig i, at det er en endnu bedre version, end den du linkede til sidste gang. Det er utroligt hvor anderledes "Born In The USA" føles, når man hører den på denne her måde.
Ingeniosus (102) skrev:
Synd jeg ikke kan finde den i en bedre version, men Springsteens intro her er altså formidabel (man skal blot lige se igennem 80'er dresset!)
Natalie Cole's cover er glimrende især takket være hendes fremragende vokal. Hehe, ja videoen er herlig kikset 80'er, men er derfor også samtidig ganske charmerende i sin kækhed. Herlig intro hvor de to tidsperioder kolliderer. Det er nu ret sjovt fundet på. :)
Ingeniosus (102) skrev:
Sjovt som Springsteens "leftovers" bliver til hits for andre. Jeg skal gemme nogle anekdoter herom til kommende albums :)
Det sætter, hvis nogen skulle være i tvivl, jo blot en tyk streg under under hvor fandens dygtig en musiker og tekstfortfatter han er.
Glæder mig til at høre mere om det på et senere tidspunkt. :)
Ingeniosus (103) skrev:
Lidt om Springsteens musik til andre:
Because the Night - [url= Smith[/url'> Fire - Elvis, men han døde, så [url= Gordon fik det og senere Pointer Sisters Pink Cadillac - Natalie Cole Protection - [url= Summer[/url]. Skulle have haft Cover Me, men den beholdt han selv Jole Blon - [url= US Bonds[/url] This Little Girl - [url= US Bonds[/url'> Your Love - [url= US Bonds Dedication - [url= US Bonds[/url] Hold On (To What You Got) - [url= US Bonds[/url] Out of Work - [url= US Bonds[/url] Club Soul City - [url= US Bonds[/url] Love's On the Line - [url= US Bonds[/url] Rendezvous - [url= US Bonds[/url'> Angelyne - [url= US Bonds All I Need - [url= Gary US Bonds From Small Things Mama - [url= Edmunds [/url'> Talk To Me - [url= Johnny[/url'> The Fever - [url=Southside Johnny All The Way Home - [url= Johnny Sad Eyes - [url= Iglesias[/url]
Tak for de mange links. Dem skal jeg lige have hørt igennem i løbet af ugen. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Fandt denne live version af [url= Promised Land[/url] fra 1978, med en dobbelt mundharmonika intro og et Bruce/Big Man samspil, som får det til at løbe koldt ned ad ryggen på mig. Sateme også brug for et mirakel for at tro på The Promised Land efterhånden.
Kanon udgave og herlige scener da Springsteen kigger hen på Clarence Clemons, da han går i gang min sin solo. :)
Ja, nu du snakker om The Promised Land på den måde, så kan man da kun krydse fingre for, at Obama snupper sejren til november. Bliver det derimod Romney, så bliver det jo mere eller mindre nærmest en Highway To Hell for USA.
Mht. "Born In The USA" anmeldelsen så har jeg desværre ikke nået at få skrevet særlig meget. Så jeg vil tro, at jeg først har det klar til næste weekend. :)
Jeg er desværre ikke blevet færdig med min anmeldelse endnu. Men jeg arbejder ihærdigt på sagen, og skal nok lige give et heads up, når det er klar til at blive lagt op i tråden. :)
#101 NightHawk 12 år siden
Det stemmer meget overens med de tanker jeg havde undervejs, mens jeg lyttede til og skrev om "Nebraska".
#102 Richard Burton 12 år siden
Jeg tror nok, jeg har lidt samme følelse som dig, nu vi lige har tidsperspektivet in mente. Albummet voksede på mig gradvist :)
Igen, faktisk samme opfattelse jeg havde den første stykke tid. Lidt genhør fik de enkelte numre til at stå mere ud, men det krævede lidt ihærdighed :)
Enig. Det er dog altid en fornøjelse at høre Cash :)
http://gaffa.dk/anmeldelse/27598
Setlist ... vildt, at han "kun" spillede 23 numre dengang :)
http://www.setlist.fm/setlist/bruce-springsteen/20...
100% Det nummer var vist det første, som sad i rygraden og ikke mindst teksten.
"But it was more than all this judge, that put that gun in my hand"
Sådan opsummerer man lige med én linie det socialrealistiske aspekt, som førte til mandens skæbne.
Ser jeg frem til ... selvfølgelig :)
#103 Richard Burton 12 år siden
Because the Night - [url= Smith[/url'>
Fire - Elvis, men han døde, så [url= Gordon fik det og senere Pointer Sisters
Pink Cadillac - Natalie Cole
Protection - [url= Summer[/url]. Skulle have haft Cover Me, men den beholdt han selv
Jole Blon - [url= US Bonds[/url]
This Little Girl - [url= US Bonds[/url'>
Your Love - [url= US Bonds
Dedication - [url= US Bonds[/url]
Hold On (To What You Got) - [url= US Bonds[/url]
Out of Work - [url= US Bonds[/url]
Club Soul City - [url= US Bonds[/url]
Love's On the Line - [url= US Bonds[/url]
Rendezvous - [url= US Bonds[/url'>
Angelyne - [url= US Bonds
All I Need - [url= Gary US Bonds
From Small Things Mama - [url= Edmunds [/url'>
Talk To Me - [url= Johnny[/url'>
The Fever - [url=
#104 Richard Burton 12 år siden
#105 NightHawk 12 år siden
Det lyder som en fantastisk oplevelse, som jeg da kun kan være misundelig på. Jeg skal helt sikkert også ind og se Springsteen næste gang han kommer til Danmark. :)
Sjovt i øvrigt at læse at anmelderen fra Gaffa har haft en helt anden oplevelse af publikummet ifht. den måde, som du beskriver det på. Det lyder som om, at han overdriver en smule på det punkt.
Han havde vist en lille "off-day". ;)
Fedt! Den bliver sat på min wishlist med det samme. :)
Nu har jeg hørt sangen et par gange i denne country/Western inspirerede udgave, og jeg er helt enig med dig i, at det er en endnu bedre version, end den du linkede til sidste gang. Det er utroligt hvor anderledes "Born In The USA" føles, når man hører den på denne her måde.
Natalie Cole's cover er glimrende især takket være hendes fremragende vokal. Hehe, ja videoen er herlig kikset 80'er, men er derfor også samtidig ganske charmerende i sin kækhed. Herlig intro hvor de to tidsperioder kolliderer. Det er nu ret sjovt fundet på. :)
Det sætter, hvis nogen skulle være i tvivl, jo blot en tyk streg under under hvor fandens dygtig en musiker og tekstfortfatter han er.
Glæder mig til at høre mere om det på et senere tidspunkt. :)
Tak for de mange links. Dem skal jeg lige have hørt igennem i løbet af ugen. :)
#106 Richard Burton 12 år siden
#107 NightHawk 12 år siden
Ja, nu du snakker om The Promised Land på den måde, så kan man da kun krydse fingre for, at Obama snupper sejren til november. Bliver det derimod Romney, så bliver det jo mere eller mindre nærmest en Highway To Hell for USA.
Mht. "Born In The USA" anmeldelsen så har jeg desværre ikke nået at få skrevet særlig meget. Så jeg vil tro, at jeg først har det klar til næste weekend. :)
#108 Takfornu 12 år siden
#109 Richard Burton 12 år siden
Jeg vil uanset hvad, se frem imod næste indslag :)
#108 Jep :)
#110 NightHawk 12 år siden
Jeg er desværre ikke blevet færdig med min anmeldelse endnu. Men jeg arbejder ihærdigt på sagen, og skal nok lige give et heads up, når det er klar til at blive lagt op i tråden. :)