Du har helt ret i at meget kriminalitet som begås i affekt ikke ville blive påvirket (herunder voldtægt). Men du ville få en langt højere opklaringsprocent.
For at tage vold som eksempel, så er det nok de færreste voldsmand, som tænker "hov hvis jeg slår denne mand, som jeg er skide sur på, fordi han er provokerende, så ender jeg i fængsel, fordi staten har min DNA", så bare fordi opklaringen bliver lettere betyder det ikke nødvendigvis kriminaliteten bliver lavere.
Omend dem der sidder derinde slår knap så meget på tæven. :D
Og ja. DNA-register eller ej er der god grund til at overveje hvorfor vi straffer, og hvordan vi bedre kan nå det mål. Så alternativer til fængselsstraf er altid værd at tænke over.
Jeg tror registeret ville fungere begge veje. Almene mennekser der er presset ud i kriminalitet af økonomiske årsager eller whatever, ville uden tvivl tænke sig mere grundigt om, inden de gjorde noget. Men rent hypotetisk, kunne man så ikke forestille sig at psykopaterne, voldtægtsmændene og lignende ville finde på mere kreative metoder? Hvis jeg skulle sætte mig ind i hovedet på en der var mentalt forstyrret og ikke ville fanges, så ville jeg da gøre mere for at slette mine spor. Dvs. som voldtægtsmand ville jeg måske overveje at gå skridtet videre, for netop ikke at blive opdaget... slå personen ihjel og brænde liget eller lignende. Det samme gælder vel for mordere. Det skaber vel et endnu sværere stykke opklaringsarbejde. Eller hvad med dem der begår tyveri i nattens mulm og mørke... for at slette sporene kunne de vel til slut brænde huset af. Det er en helt ny verden der åbner sig, og selvom det naturligvis er hypotetisk, er det uden tvivl sådan jeg ville gøre, hvis jeg var forskruet... og så kan det sgu egentlig være ligegyldigt.
Mht. den personlige frihed, bliver den vel indslrænket ligeså snart vi begynder at slette idéen om at være uskyldig indtil det modsatte er bevist. Hvis vi alle bliver overvåget, og vi alle er mistænkte i alle sager, som er sådan jeg mere eller mindre vil tolke det, så ender vi i det skræmmebillede som adskillige sci-fi bøger og film (for at holde det jordnært) advarer os imod. Jeg har absolut intet på min straffeatest og har aldrig begået nogen form for kriminalitet (lige udover at stjæle en ting eller to fra en butik i mine unge teenageår og ryge noget hash engang imellem), men jeg kan virkelig ikke se nødvendigheden i det her, og ville slet ikke bryde mig om den udvikling det ville forårsage i samfundet.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
#22 Du er jo netop ikke mistænkt ved et register hvis det kun må anvendes til opslag på baggrund af indsamlet materiale fra gerningsstedet? I hvert fald ikke i mine øjne. Hvad angår eskalationstrin i forbindelse med at skaffe eventuelt bevismateriale kan jeg sagtens se bekymringen...men hvad jeg synes at have hørt gennem årene så er største delen af de kriminelle ikke så snu at de overskuer at skaffe deres beviser af vejen...der er selvfølgelig altid nogen der er langt mere proff. i deres knæk.
#23 Men det er jo netop sådan jeg ser det... alle er pludselig mistænkte. Men det er jo bare sådan min verdensopfattelse er. Som en anden også udtrykte bekymring for, hvad hvis der er nogen der roder med ens dna-register? Det kan vel ligeså godt være en hacker som det kan være korruption indenfor politiet eller andre højere magter, og det kan vel næppe modbevises, hvis det passer i registeret. Jeg synes der er for mange ulemper ved det her, og igen må jeg understrege, at det i den grad pejer mod et totalt overvågningssamfund, hvor ingen stoler på hinanden, og alle bliver holdt øje med. Jeg tror mere på det gode i mennesket, og tror sådan set slet ikke at ondskab findes. Der hvor man bør satse og gribe ind, er derimod at fange kriminaliteten før den sker og behandle den. Det gøres ved at sikre at alle mennesker bliver hørt i samfundet, og at der er plads til alle typer og tanker. Lige nu er vi på vej i den modsatte retning.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
#24 aaaah ondskab ikke findes ;) men jeg ved hvad du mener Desværre hvad angår det med at alle kan redes er det desværre ikke sådan som jeg har forstået det på de forskellige kilder i samfundet jeg har hørt fra. Nogle folk vil ikke redes, nogle kan ikke, men det kunne være fedt hvis det var sådan.
Egentlig tror jeg at et register ville være ok. Jeg har det bare på samme måde med det, som med alt muligt andet, herunder videoovervågning, og overvågning af kommunikation - det er VIGTIGT at det ikke er politiet selv der afgør hvornår det er ok at bruge. Der skal i mine øjne ALTID en dommerkendelse til før de kan få adgang til den slags oplysninger.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
#25 Haha, og så ender vi med at diskutere menneskesyn. Jeg tror alle vil reddes, men mange har sat så store barrikader op, at de efterhånden er begyndt at tro på deres egne løgne. Der er jo også mange der er meget syge, men slet ikke ved det, da de går ud fra at verden er som de ser den. Alt er jo subjektivt og uhåndgribeligt i sidste ende... men ja, det er vist en helt anden diskussion =)
#28 Forskruethed. Sindsyge. Ikke ondskab i hvert fald. Hvis absolut ondskab skal findes, synes jeg dette peger mod en form for Gud, og den tankegang kan jeg heller ikke tilslutte mig.
#21 Patriarch 16 år siden
Omend dem der sidder derinde slår knap så meget på tæven. :D
Og ja. DNA-register eller ej er der god grund til at overveje hvorfor vi straffer, og hvordan vi bedre kan nå det mål. Så alternativer til fængselsstraf er altid værd at tænke over.
ps: Lyder som et spændende speciale :)
#22 Lord Beef Jerky 16 år siden
Mht. den personlige frihed, bliver den vel indslrænket ligeså snart vi begynder at slette idéen om at være uskyldig indtil det modsatte er bevist. Hvis vi alle bliver overvåget, og vi alle er mistænkte i alle sager, som er sådan jeg mere eller mindre vil tolke det, så ender vi i det skræmmebillede som adskillige sci-fi bøger og film (for at holde det jordnært) advarer os imod. Jeg har absolut intet på min straffeatest og har aldrig begået nogen form for kriminalitet (lige udover at stjæle en ting eller to fra en butik i mine unge teenageår og ryge noget hash engang imellem), men jeg kan virkelig ikke se nødvendigheden i det her, og ville slet ikke bryde mig om den udvikling det ville forårsage i samfundet.
#23 cyberzed 16 år siden
Hvad angår eskalationstrin i forbindelse med at skaffe eventuelt bevismateriale kan jeg sagtens se bekymringen...men hvad jeg synes at have hørt gennem årene så er største delen af de kriminelle ikke så snu at de overskuer at skaffe deres beviser af vejen...der er selvfølgelig altid nogen der er langt mere proff. i deres knæk.
#24 Lord Beef Jerky 16 år siden
#25 cyberzed 16 år siden
Desværre hvad angår det med at alle kan redes er det desværre ikke sådan som jeg har forstået det på de forskellige kilder i samfundet jeg har hørt fra. Nogle folk vil ikke redes, nogle kan ikke, men det kunne være fedt hvis det var sådan.
#26 gi-jones 16 år siden
#27 Lord Beef Jerky 16 år siden
#28 BN 16 år siden
Hvad vil du så kalde f.eks. Hitlers udryddelse af 6 millioner jøder? Godhed?
#29 cyberzed 16 år siden
#30 Lord Beef Jerky 16 år siden