Gravatar

#131 Patriarch 15 år siden

Ja, er han ikke helt utrolig tålmodig? Det er for vildt. Men som en der aktivt debatterer den slags, så kan jeg sagtens genkende hans frustrationer :D
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#132 Zabriskie 15 år siden

Ja, det er selvsagt en ateistisk tese, at religiøsitet medfører automatsvar på etiske spørgsmål, og jeg stillede det også meget firkantet op. Min pointe var hovedsageligt at der i udgangspunktet ikke ligger noget i vejen for at kæde et ateistisk verdensbillede sammen med moralsk bevidsthed og stillingtagen, det er nærmere noget der fordrer sådant.

Hvorimod du synes at argumentere for, at en forkastelse af et moralsk anker, må medføre en forkastelse af moral i almindelighed.
Jeg ser på ingen måde religiøsitet som en bremse for selvstændig erkendelse, men jeg ser derimod heller ikke religion som katalysator dertil. Ligeledes er ateisme ikke afgørende for hverken moralsk stillingtagen eller mangel på samme.

Du kobler derimod evolutionsteorien (og ateismen) sammen med menneskelig meningsløshed, og dermed mangel moralsk fundament, hvilket jeg ser som fejltolking af det ateistisk funderede verdensbillede, samt en uheldig kobling mellem videnskabelig overbevisning og etisk og filosofisk overbevisning, jævnfør fejlslutning et og to #121
Le temps détruit tout
Gravatar

#133 Patriarch 15 år siden

Nu er jeg støt på det nogle gange her på Filmz, men også andre steder.

Hvad betyder det egentlig når anti-evolutionister og/eller religiøse vil have respekt - f.eks. i relation til en debat om evolution eller videnskab? Hvad dækker det over? Bare at man ikke skal svine folk til men i stedet praktiserer civiliseret dialog, eller skal man på en eller anden måde acceptere deres holdninger som ligeværdige og lige gyldige?
Gravatar

#134 Patriarch 15 år siden

I øvrigt riqon - Hvad bunder din modstand til evolution egentlig i. Jeg havde først indtryk af at det synes uforenligt med Gud. en nu synes jeg der tegner sig et billede af at det primært er nogle moralske skrubler omkring det?

Hvis du en dag får tid og lyst synes jeg det kunne være interessant at læse et par linjer om hvad du tænker på det punkt. Ikke noget langt og dyt (nødvendigvis) men bare enoversigt over hvor de modvilje kommer fra.
Gravatar

#135 Spanner 15 år siden

'dyt'?
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#136 inflector 15 år siden

Ok en skod trunte fra helvede....mit hoved er ved at implodere.
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#137 Riqon 15 år siden

#133 -

Ikke sikker på hvad du her spørger om. Jeg vil vel have samme respekt, som du selv vil have, hvis jeg sådan lige skal skyde fra hoften..? Jeg prøver at leve op til at ideal om at man taler ordentligt til hinanden, ikke latterliggør hinanden, men accepterer uoverensstemmelserne på en fredelig, jævnbyrdig måde... Hm, hvor har du hørt disse krav om respekt? Jeg hørte det også meget i Dawkins' bog, at religiøse kræver ualmindelig meget mere respekt end andre mennesker gør, og han havde mange atypiske eksempler med, men jeg er ikke sikker på, det er tilfældet særlig ofte, at religiøse har denne form for narcissistiske "respektér min tro, som om den er din egen"-attitude.

#134 -

Jeg har nok mine personlige problemer med evolution, særligt at forstå hvordan det skulle være foregået for at producere os. Mit største problem ligger dog med det komplet naturalistiske verdenssyn, der vil fastholde, at universet dybest set ikke er mere end masse, der udvider sig. Vi er alle lavet af atomer, og der er ikke mere over os end disse fysiske byggesten. Dette mekaniske syn på universet efterlader ikke meget plads til mere ypperlige koncepter som f.eks. kærlighed og det guddommelige (transcendente). Jeg er imod Nothingbutness. ;)
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#138 inflector 15 år siden

Hvad fanden er "the philosophy of evolution" og hvorfor skal hun smile som en psykopat under hele interviewet? Jeg holder det ikke ud.
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#139 Patriarch 15 år siden

Jeg har nok mine personlige problemer med evolution, særligt at forstå hvordan det skulle være foregået for at producere os. Mit største problem ligger dog med det komplet naturalistiske verdenssyn, der vil fastholde, at universet dybest set ikke er mere end masse, der udvider sig. Vi er alle lavet af atomer, og der er ikke mere over os end disse fysiske byggesten. Dette mekaniske syn på universet efterlader ikke meget plads til mere ypperlige koncepter som f.eks. kærlighed og det guddommelige (transcendente). Jeg er imod Nothingbutness. ;)

Yeps. Men hvad er det specifikt ved evolution modsat* biokemi, atomteori osv. der er så slemt? Biokemiske reaktioner i hjernen, viden om blodlegemer, og organers funktion samt atomer er jo også dybest set en dele af en mekanistisk forklaring på os mennesker. Er det udelukkende at du mener det har de nævnte moralske implikationer eller er der noget element af "jamen det er ikke umiddelbart i overensstemmelse med Bibelen"?

* biokemi er selvfølgelig stærkt påvirket af, og underlagt evolution - but you get the point.

Ok en skod trunte fra helvede....mit hoved er ved at implodere.

Ja - beklager. Det kan være ganskes skadeligt :(

Richard Dawkins har et uddrag af interviewet i sin nyeste bog, og jeg måtte bare se det :D
Gravatar

#140 Patriarch 15 år siden

Angående respekt... Jeg har det oplevet det her da jeg er gået hårdt i klinch med påstande som jeg mente var, og kaldte, løgn.

Jeg tænker om der er forskel på respekt og tolerance?

Skriv ny kommentar: